Recompensă pentru sculptura de 250.000 de euro, furată din față de la Galeria DELTA din Arad
P(r)oza zilei: Și iată că site-ul www.arq.ro nu este citit numai de către oameni de bună credință (”oameni de bine”, cum li se spunea în anii de glorie ai lui Ion Iliescu), ci și de către infractori periculoși și cu sânge rece, specializați (se pare) în traficarea operelor de artă.
Mai pe scurt spus, eu am publicat săptămâna trecută, la rubrica ”P(r)oza zilei”, o povestire în care fantazam cum că la două ipotetice nepoate ale baronului Neuman, venite din Germania în vizită la Arad, li s-a pus pata pe sculptura maestrului Dumitru Șerban, operă de artă modernă, expusă în față la Galeria DELTA (https://www.arq.ro/sculptura-aradeana-achizitionata-cu-suma-de-250000-de-euro/36325) și fetele ar fi intenționat să o achiziționeze cu suma de 250.000 de euro și să o doneze Primăriei Aradului, însă cu condiția ca statuia să fie amplasată în fața Stadionului UTA, ca un pios omagiu adus filantropului lor străbunic.
Ei bine, ”P(r)oza zilei”, povestirea mea a fost luată drept realitate (deși primul cuvânt al textului este P(r)oză), de către multă lume (probabil din categoria acelora care sapă după comorile ascunse de Lică Sămădău în pivnițele ”Morii cu noroc”, din mintea lui Ioan Slavici) și, pe lângă zecile de comentarii năstrușnice, apărute pe grupurile de Facebook, iată că o bandă de manglitori (săraci cu duhul, dar curajoși!), s-a prezentat în miezul zilei cu un camion TATRA cu numere roșii și a ciordit în doi timpi și trei mișcări statuia, încărcând-o în mașină și apoi pierzându-se în trafic, exact cum în urmă cu vreo 3 ani de zile tot o gașcă de români disperați după bani, a furat mai multe tablouri dintr-un muzeu al unui oraș olandez.
Și iată că ironia destinului face ca, tot în urmă cu vreo 3 ani să fi fost spartă sala principală a Galeriei DELTA (care adăpostea și un bancomat) și atunci hoții s-au mulțumit să ia doar caseta cu bani, iar sculptorul Dumitru Șerban, președintele Filialei Arad a Uniunii Artiștilor Plastici din România, se plângea cu acea ocazie ironic presei că spărgătorii lipsiți de cultură nu s-au atins de nici o pânză, deși simezele galeriei gemeau de tablouri postmoderne de o valoare artistică indiscutabilă.
Uite însă că, de astă-dată, inculții de bandiți au șterpelit tocmai lucrarea dânsului, pe care, în povestirea mea, nepoatele lui Neuman vruseseră să o achiziționeze cu o sumă frumușică.
Bineînțeles că la fața locului s-a adunat imediat o mulțime de gură-cască, ce mai mult încurcă Poliția Criminalistică și Poliția de Frontieră, care, până la această oră târzie, încearcă să conserve cât mai multe urme lăsate de prădători, pentru a le putea da semnalmentele în consemn la frontieră. Iar Serviciul Român de Informații și-a amenajat printre picturile și sculpturile din sala mare a Galeriei DELTA un birou, unde analiștii serviciului sintetizează toate datele posibile, pentru a zădărnici înstrăinarea din România a acestei opere de artă.
Și, ca la orice eveniment cu potențial spectaculos, corespondenții televiziunilor de știri din București și jurnaliștii site-urilor din Arad stau cu fețele lipite de vitrina Galeriei DELTA, doar – doar sculptorul Dumitru Șerban se va-ndura de ei și va ieși afară cu o declarație de presă.
P(r)ozeur: Vasile de Zărand
P.S. În fotografia din stânga se observă opera de artă și cele două nepoate fictive, iar în poza din dreapta spațiul gol unde fusese amplasată statuia, plus ”mulțimea de gură-cască”, plus maestrul Virgil Iuga, jubilând la răul altuia. ”Schadenfreude”, cum ar spune, elegant, baronul Francisc von Neuman.
P.S.S. Am aflat acum ”pe surse” că, la două ore după comiterea furtului: ”Polițiștii municipiului, împreună cu cei din Serviciul de Investigare a Criminalității Economice au desfășurat o acțiune de amploare pe strada Mărului și zonele limitrofe din cartierul Alfa”, semn că iubirea de artă a ajuns până și în cartierele marginașe ale Aradului!