Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Florica R. Cândea. InOut cu mine și OutIn în afara mea. Pseudoconfesiune între două cărți gemene (FOTO)

Introducere

De mult timp, îmi doream să mă spovedesc înconjurată de coperte de carte, care să mă definească din unghiul propriu. Asta, nu pentru că nu sunt exegeți mult mai pertinent acribici, nu, din contră, ci pentru că mărturisirile mele vor face obiect de subiect propriu.

Așadar, de ce scriu femeile? Un leit motiv care nu-mi dă pace, acum, când ultimele volume au văzut lumina tiparului și stau bine în colțul de carte feminină. Din Arad? Why not... dar și din alte colțuri de lume!

Florica R. Cândea. InOut cu mine și OutIn în afara mea. Pseudoconfesiune între două cărți gemene (FOTO)
Comentează 0

Sunt un dascăl format la Castel (Macea), acolo unde ciorile, în corul lor, brăzdează cerul câmpiei și al pădurii. Pădurea! un personaj mut din scrierile mele și Teiul lui Eminescu sunt ocolișuri  printre care m-am ascuns de când am început să scriu (sau să citesc la umbră de șanț și noroi). La Castel au fost primite nume mari din Literatura Vestului sau a Estului! Le ascultam și le adoram ținuta! Dar, Descendenta (cum eram numită după străbunicul care a zburat cu un aparat peste câmp) nu avea acel curaj să își cânte păsurile printre violacee glasuri până într-o zi... (după ani mulți de presă culturală și nu numai pe la redacții de peste tot).

Cuprins

Cărțile gemene (2022) sunt un cupaj de sute de întâlniri cu oamenii, plante, peisaje, portrete, spice și smicele metaforice și cuprind conținuturi selective și consemnări  evocative sau știri diverse, extrase din arhiva personală, vreme de patruzeci de ani. Luate la pachet, la propriu și la figurat, aceste două cărți au fost editate și tipărite la Arad, Gutenberg și sunt ca o amprentă pe degetul inelar al unei vieți care nu mi-a dat pace. Este un nou concept, spre deliciul cititorilor și, într-o  ediție limitată, de lux.

Cartea a treia (pentru că a mai existat o copie) „InOut cu mine și înafara mea” conține două sute de pagini și un cuprins (dar și subtitluri) modelat după timpul din ani: Când eram mamă, CV sau parcursuri în timp, Prezențe și existențe în presă, antologii, cartagrafieri, ziare și reviste, Prezențe și existențe în recenzii, cartagrafieri, exposee, eseuri expresive, Prezențe, existențe fizice cu sau fără vorbire, Prezențe ca gest livresc, despre rostuirea scrisului, texte inedite, Prezențe, existențe în dialoguri neconvenționale, Prezențe, existențe, în refugii, lirism concentrat, matrici stilistice, Jurnal de călătorie prin descoperire la persoana întâi, Prezențe, existențe în registre speciale, Nota autorului.

Practic, acest volum cuprinde douăzeci de capitole, însemnând sau însumând preocupări de presă culturală sau pagini despre alții (recenzii, cronici, note de lector, portrete, evocări, dialoguri neconvenționale, prefețe, postfețe, debuturi, un jurnal de călătorie în metafore și descrieri, cu martori protejați). Practic, o biografie întelectuală „hand made”. Asta nu înseamnă că nu au scris și alți cunoscători despre aceste eforturi personale (semnate Florica R. Cândea, care și-a (mai) compus și „Pagini trăite” sau „Clipe din pagini”, volume de autor antologice, poezie, proză, scrisori imaginare neexpediate etc.) Și aș aminti doar câteva nume: Carina A Baba, Mira Odagiu, Adina Matei, Daniela Gumann, Ioana Nistor, Anton Ilica, Valeriu Ilica, Horia Truță, Constantin Avădanei (mă refer la volume anterioare acestor ultime două).

Despre cărțile gemene nu s-a scris atât de mult, dar din consemnările ce poartă numele Anton Ilica, Valeriu Ilica sau Ioan Tuleu, reiese, unanim, ideea unei Opere omnia, dispusă pe trepte de putere de a cuprinde vieți ale altora, într-o viață de om (femeie).

Desigur, cu bună știință, am lăsat poemele care leagă proza vieții (incluse în volumul cărții a treia sub titlul Când eram mamă) tocmai pentru a da o savoare aparte gustului de la începuturi (1982) până în prezent. Poemele dau valoare timpurilor verbale și modurilor acestora, fiind o lungă meditație asupra existenței alături de Cristian, nume de fiu. Plecări și veniri (ca într-un in/out) compun tabloul principal al acestor două lumi paralele, ale noastre.

Cartea a patra (de fapt, copia celei de-a doua dintr-un alt registru) cu titlul „OutIn în afara mea și InOut cu mine” este  identică cu precedenta. Coperta primei este roz, precum viața... a celei de a  doua este albastră... precum cerul!

Copertele conțin colaje în concepția fiului (Cristian  D. Sida, pictor), asemeni compozițiilor din cele două volume pereche și care sunt legate printr-o banderolă (care ține loc de semn de carte și de autograf).

Și această carte este, din punct de vedere compozițional, identică cu oricare, aceleași capitole (douăzeci), aceleași pagini (două sute), dar diferă jurnalul de călătorie, aici fiind o călătorie nonimaginară, ci una reală, din care, se desprind însemnări din Franța, vara anului 2022. Referitor la dialoguri neconvenționale, aici sunt regăsite și o parte dintre cele pe care le semnează colega de condei, Carina A. Baba, profesor.

Ambele volume conțin Argumentul și Nota autorului, care a încercat să se erijeze, explicativ, în subiect propriu de carte biografic jurnalistică sau de misiune informativă asupra intențiilor de recuperare a scrisului, pe diferite paliere.

Acum, poezia care leagă proza este una cu un alt popas: „Ține-mă de mână”, un imperativ adresat unui martor, care, practic, nu există, dar am încercat să dau exemplul unei vieți trăite singură, care strigă mereu, nu spre disperare, ci spre un anume... iubite...

Încheiere

De fapt, ce am vrut să spun eu, despre mine? În aceste două cărți, dar și în prezența mea acolo unde mă simt bine? Că spiritul meu, declarativ și confesiv, multivalența segmentelor cuprinse, emoționalul paginilor și apropierea de semeni, face parte din formarea unui om: dascăl, și, iată, scriitor, care nu aspiră la polemici literare, ci își dorește acea pace pe care doar paginile i-o  asigură! O pace lăuntrică pentru un spirit feminist, care trăiește cordial și în concordii cu lumea, fie ea de oriunde ar fi!

Toate volumele publicate (douăzeci și opt) cuprind trei segmente de adresabilitate: material auxiliar didactic, confesiuni, preocupări monografice, în scop de redare cât mai fidelă a unei altfel de exprimări. Calitatea de scriitor o consider în  paralel cu activitatea de promotor și mărturisitor al virtuților întâlnite în calea mea. Ce vreau să spun este că așa-zisa Opera omnia este cât un pelerinaj cu mine și cu ceilalți, departe, însă, gândul de a demonta sau subclasa valori, când ar veni vorba de ierarhii sau tropi literari. Spirit mereu în ritm, sunt expresia propriului eu, când liric, când epic, iar ceea ce scriu e propria narațiune plămadită din experiențe aievea. Propria biografie e una simplă, e vocea din interior feminină, care a simțit  în diversitatea trăirilor, singură și la pas de condei. Acesta a fost și scopul cărților gemene, când înauntru, când în afara mea.

Am considerat că această proprie recenzie să fie o parcurgere pe înțelesul cititorilor din unghiul de vedere al  autorului și o lămurire care era necesară. Cu privire la titlul ales, da! Sună mai bine în engleză, ca o porta-voce! Și astfel, îmi consider toată această posesiune spirituală, ca pe o povară dureros de dulce, pe care mi-o redau mie însămi, dar și prietenilor, de oricare fel ar fi: scriitori, lectori, jurnaliști sau simplu: cititori!

Florica R. Cândea

 

Galerie foto (6)

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite