Sfântul Gheorghe travestit
Drama unei tinere fete de la țară, din perioada interbelică mi se pare a se ascunde în spatele acestei icoane, achiziționate de mine anul trecut în împrejurări destul de deosebite.
După cum se vede, tema icoanei este lupta purtată de Sfântul Gheorghe cu balaurul. Fiind însă vorba despre un sfânt, este limpede pentru oricine că nu la balaurul din povești se face referire, ci la balaurul poftelor trupești, care, asmuțit de Necuratul, desigur, se năpustește asupra bietelor făpturi omenești, ce se nevoiesc pe calea dreptei credințe.
Numai că, dacă privim cu atenție sporită, vom observa că acest Sfânt Gheorge are chip de femeie!
Ceea ce mă duce cu gândul că icoana a fost pictată de către o fată, o tânără călugăriță care, dintr-un anumit motiv, a decis să se retragă între zidurile solide ale unei mănăstiri, departe de ispitirile deșarte ale acestei lumi.
Și, dacă citim cu atenție cum scrie ea numele lui Isus sub portretul din partea dreaptă a icoanei, ”Melul lui Dumnezeu”, putem spune aproape cu certitudine că adolescenta va fi provenit dintr-o familie de țărani, foarte puțin știutori de carte.
Iar după cum este pictat Isus, care pentru călugărițe este Mirele, Iubirea Absolută, atât în portretul stînga, cât și în cel din dreapta icoanei, cu trăsături apăsat feminine, e limpede că avem de-a face cu o tânără în ale cărei fantasme erotice nu apăreau bărbații, ci se simțea atrasă exclusiv de femei.
Și imaginați-vă ce spaime or fi bântuit-o acum 100 de ani pe o biată fată de la țară, când și-a dat seama cu groază că ea nu iubește ca și prietenele ei, ci cu totul altfel. Și, cu siguranță s-o fi gândit că singura ei salvare este mănăstirea ... unde cu post și rugăciune statornică și apărată de zidurile acelea reci, o să-l învingă pe Cel Viclean.
Și a pictat această icoană și o ținea deaspra patului chiliei sale, ca să se adeverească încă odată versetul care spune, că pe Satana dacă-l scoți afară pe ușă, o să-ți intre înapoi în casă pe fereastră ...
Vasile de Zărand