Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

„Nu discut despre succesiune și succesor. Avem treabă de făcut”

Primarul Gheorghe Falcă a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări. Am vorbit despre buget, despre una dintre cele mai mari probleme ale oraşului, şi anume lipsa locurilor de parcare, despre regenerare urbană, colaborarea cu membrii Consiliului Local Municipal, despre CET, dar şi despre Parlamentul European.

„Nu discut despre succesiune și succesor. Avem treabă de făcut”
Comentează 4

- Domnule primar, am trecut deja de jumătatea lunii februarie, iar Aradul nu are un buget, având în vedere că Parlamentul l-a votat cu întârzire, iar acum președintele Klaus Iohannis l-a atacat la Curtea Constituțională. Aveți proiecte care sunt întârziate de lipsa bugetului?

- Da! Aradul, ca toate primăriile și consiliile județene din România, are proiecte întârziate de lipsa bugetului. La acestea se adaugă faptul că, anul trecut, Guvernul PSD a confiscat 16 milioane de euro din bugetul municipiului Arad, iar anul acesta ne transferă și cheltuielile sociale pe care PSD este incapabil să le mai plătească. Să se înțeleagă bine: PSD a promis românilor marea cu sarea în campania electorală, iar acum îi obligă pe români să plătească din propriile lor buzunare aceste promisiuni! Printre altele, este vorba de faptul că anul trecut creșterile salariale din administrația locală nu au fost plătite de Guvern, ci de primării, din impozitele și taxele plătite de cetățeni. Nici cheltuielile cu asistența socială pentru persoanele cu dizabilități, pentru însoțitorii acestora, pentru copiii defavorizați nu le mai plătește Guvernul, ci le-a transferat tot în sarcina cetățenilor. Asta înseamnă mult mai puțini bani pentru investiții și blocarea dezvoltării. Este motivul pentru care președintele Klaus Iohannis, ca să îi protejeze pe români, a contestat bugetul la Curtea Constituțională. Dar nu din cauza președintelui România nu are astăzi buget, ci din cauza Guvernului PSD, care nu l-a finalizat până în luna octombrie, așa cum cere legea! Și nu l-a finalizat pentru simplul motiv că PSD a dus România într-o prăpastie, a ajuns la fundul sacului și încearcă acum să ascundă acest dezastru cât mai mult posibil. Suntem în luna martie și lucrările majore în toată România sunt blocate. Nu se pot plomba drumurile, nu pot începe investițiile, pentru că PSD nu a asigurat la timp bugetul necesar. Nu este vina președintelui Iohannis că Dragnea, Dăncilă, Teodorovici, susținuți de parlamentari slab pregătiți își bat joc de români! Este normal ca președintele să fie de partea românilor, și nu a unui grup pesedist de interese care pare să fie determinat să distrugă România.

Despre parcări şi regenerarea urbană

- Din punctul meu de vedere, dar cred că și al multor arădeni, printre marile probleme cu care se confruntă Aradul, la fel ca și multe alte orașe, este lipsa locurilor de parcare. Credeți că după finalizarea proiectelor pe care le-ați demarat va fi rezolvată?

- Aradul este unul dintre orașele din România cu cele mai mari investiții în infrastructură, în rețeaua de transport în comun și drumurile din municipiu. Se știe foarte bine că am investit zeci de milioane de euro în modernizarea rețelei de transport cu tramvaiul. Suntem primul oraș din România unde au fost puse în circulație tramvaiele Imperio, fabricate la Arad. Am făcut un calcul și am constatat că banii pe care i-am investit pentru aceste tramvaie s-au întors în patru ani de zile la bugetul local doar din impozitele si taxele plătite de compania care construiește aceste tramvaie. La asta se adaugă faptul că tramvaiul Imperio are cel mai scăzut consum de energie din lume și realizăm astfel economii mari și la acest capitol. La 18 decembrie 2018 am lansat licitația pentru alte zece tramvaie noi cu posibilitatea ca pe lângă acestea să mai putem cumpăra încă 18. Valoarea totală a investiției se va ridica la 43 de milioane de euro. Asta înseamnă că Aradul nu va avea doar cea mai mare rețea de linii de tramvai din România, ci și cea mai modernă flotă de tramvaie. Anul acesta cumpărăm și zece autobuze electrice, cinci mari și cinci medii. Toate acestea din fonduri europene! Nu în ultimul rând, îmi doresc ca în cel mai scurt timp, și tot prin finanțare europeană, să punem la dispoziția arădenilor biciclete pe care le vor putea închiria pe stradă pentru deplasările în municipiu. Realizăm aceste investiții pentru a reduce aglomerația de pe străzile Aradului, fiindcă în urmă cu un secol şi jumătate Aradul a fost proiectat pentru un trafic moderat, iar astăzi este un oraș din ce în ce mai aglomerat, pentru că numărul de autoturisme s-a triplat în ultimii 15 ani. Iar pentru că parcările reprezintă într-adevar o problemă, nu numai la noi, ci în toată România, am început să construim în cartiere opt parcări supraterane. Și acesta este un proiect unic în România, în care avem curajul să schimbăm imaginea cartierelor prin demolarea garajelor, prin refacerea spațiilor verzi și a locurilor de parcare. Știți foarte bine că ne dorim să realizăm si două parcări subterane în centrul Aradului, una în Piața Avram Iancu, cealaltă în Piata Catedralei. Lucrările sunt mult întârziate de faptul că PSD a votat de fiecare dată împotriva acestor proiecte și a încercat să le oprească. Am remarcat că în întrebarea dvs. porneați de la ideea că parcările reprezintă o problemă în Arad. Este adevărat, iar faptul că PSD se opune cu îndârjire rezolvării acestei probleme arată că PSD este în conflict cu cetățenii Aradului.

- Dle primar, ați făcut în treacăt referire la proiectul de regenerare urbană. Este un proiect cu adevărat necesar în Arad și sunt curios cum avansează.

- În cartierele Alfa și Micălaca lucrăm deja la parcările supraterane. Ele sunt într-o fază avansată. Sunt conștient de faptul că aceste lucrari creează și un disconfort, dar orice schimbare în bine începe cu un deranj. Se modifică aspectul cartierelor, unii arădeni se adaptează uneori mai greu la ceea ce înseamnă noutate. Îmi cer scuze și pe această cale pentru deranjul produs de lucrări, dar aceste investiții sunt necesare pentru modernizarea orașului, fiindcă Aradul nu poate rămâne blocat în imaginea unui oraș din anii 1980-1990. Regretul meu este că PSD nu a susținut nici acest proiect.

Haideți să vorbim acum despre situația de la CET. Credeți că CET Arad mai are șanse de redresare? Au arădenii vreun motiv de îngrijorare?

- În fiecare iarnă din ultimii șase ani PSD a făcut campanii de presă prin care le transmitea insistent arădenilor că vor rămâne fără încălzire. Și niciodată nu au rămas fără încălzire, chiar dacă același PSD a încercat din răsputeri să lase Aradul în frig. Vă reamintesc că, din anul 2012, când la guvernare a venit Victor Ponta, urmat apoi de alte guverne PSD, Aradul a primit subvenție de la stat pentru căldură doar în doi ani. Liderii de sindicat de la CET, în special cei pro-PSD, nu s-au arătat deloc deranjați de faptul că Guvernul a eliminat Aradul de pe lista orașelor subvenționate. În schimb, aceiași lideri de sindicat au atacat administrația locală care a alocat bani din taxele tuturor arădenilor pentru subvenționarea prețului la energia termică. CET este o societate comercială independentă, cu patrimoniu independent și un management independent, care funcționează după regulile economiei de piață. În acest moment cheltuielile la CET sunt mai mari decât încasările, iar faptul că Guvernul PSD a refuzat să se implice (așa cum a făcut în multe alte orașe din România!), deși a fost solicitat în repetate rânduri, a adus CET într-o situație critică. Chiar și așa, arădenii beneficiază în continuare de energie termică, ceea ce nu se întâmplă în alte orașe din țară. La București, de exemplu, unde primar general este d-na Firea, de la PSD, au fost cartiere întregi care timp de câteva săptămâni au stat în frig. Vă reamintesc că anul trecut, cu surle și trâmbițe, senatorul Fifor și deputatul Căprar au garantat că CET Arad va fi sprijinit de Guvernul lor. Sprijinul acesta s-a dovedit că este zero! Astăzi noi suntem acuzați pentru că încercăm să menținem sistemul centralizat de termoficare. Și îl vom menține! Căutăm și soluții alternative pentru modernizarea CET și realizarea de microcentrale de cartier pentru producere a energiei termice. De exemplu, Primăria Arad începe anul acesta construirea unei centrale pe biomasă, în Aradul Nou. Dar vreau să se înțeleagă foarte bine că toate acestea le realizăm din fonduri europene sau din banii arădenilor, pentru că Guvernul s-a obișnuit doar să ia de la Arad, nu să și dea!

Consilierii PSD-ALDE vs 5.000 de locuri de muncă

- Sunt deja de notorietate neînțelegerile din cadrul Consiliului Local Municipal între PNL, partid pe care îl conduceți în calitate de președinte al Organizației Județene, și coaliția PSD-ALDE. Care este cel mai mare reproș pe care îl aduceți consilierilor din Opoziție?

- Reproșurile le aduc în primul rând arădenii, eu doar le transmit mai departe în Consiliul Local Muncipal. Și sunt reproșuri justificate, fiindcă PSD-ALDE s-a opus tuturor proiectelor de dezvoltare a Aradului. Dvs. aminteați că arădenii doresc parcări. PSD – ALDE a votat împotrivă! Arădenii doresc o zonă pietonală. PSD-ALDE a votat împotrivă! Arădenii doresc stabilitatea locului de muncă. PSD-ALDE a votat împotrivă. La ultima ședință a consiliului local, consilierii PSD-ALDE s-au opus ca Aradul să aibă o zonă industrială de 1.000 de hectare, cu cel puțin 5.000 de locuri de muncă! Arădenii își doresc un oraș mai puțin aglomerat. PSD-ALDE a votat împotrivă, atunci când s-au opus proiectului de 49 de milioane de euro pentru amenajarea unui nou traseu de transport public de călători ce va asigura legătura între zona UTA și Ștefan cel Mare, consilierii PSD-ALDE au votat împotriva construirii unui pod nou peste Mureș, în continuarea străzii Andrei Șaguna, au votat împotriva reabilitării străzii Andrei Șaguna! Arădenii vor un oraș mai curat. PSD-ALDE a votat împotrivă de mai multe ori ca stația de sortare a deșeurilor din municipiu să fie transferată la RECONS, pentru reciclarea deșeurilor. Sunt doar câteva exemple care arată că acești consilieri PSD-ALDE primesc ordin de la Căprar și Fifor și acționează, la comandă, împotriva dorinței noastre de dezvoltare a Aradului. Vă reamintesc că au votat împotriva investițiilor în sănătate, împotriva investițiilor pentru modernizarea școlilor. Mă întreb ce caută ei în politică dacă resping tot ce este bine pentru arădeni?! Îi rog pe arădeni să se gândească bine când votează astfel de persoane, pentru că ele pot întârzia investițiile importante în Arad. Acum, vestea bună este că în consiliul local avem majoritate PNL – UDMR și că toate aceste proiecte despre care vă spuneam le putem realiza și împotriva voinței PSD-ALDE. Este adevărat că dacă cei de la PSD și ALDE ar fi mai responsabili față de arădeni le-am fi putut realiza mult mai repede. Dar așa cum PSD - ALDE la nivel național blochează România, la nivel local blochează Aradul.

- Și dacă tot vorbim de ceea ce se întâmplă în Consiliul Local Municipal, există vreun consilier a cărei activitate să o fi remarcat? 

- Am remarcat atitudinea corectă a consilierilor locali PNL și UMDR, față de arădeni și față de proiectele Aradului. Nu au venit în consiliu să stârnească scandaluri, ci să muncească pentru oraș. Realizările mele sunt și realizările celor doi viceprimari ai Aradului, Călin Bibarț și Levente Bognar, și impreună cu consilierii municipali PNL și UDMR funcționăm ca o echipă pentru arădeni. Iar această echipă este o echipă bună. În anul 2018 am accesat 99 de milioane de euro din fonduri europene. Am început lucrările la regenerarea cartierelor, am redeschis Palatul Cultural, care astăzi este poate cel mai frumos din România, începem renovarea Teatrului Clasic ,,Ioan Slavici”, am dotat Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad cu aparatură modernă, începem lucrările la modernizarea a 55 de străzi din municipiu, care astăzi sunt fără asfalt, zilele următoare deschidem noul bazin de polo al Aradului, modernizăm  transportul public, vom deschide 22 de puncte de închiriat biciclete urbane, reabilităm calea de rulare a tramvaiului pe strada Pădurii, renovăm și modernizăm Colegiul Economic și Colegiul Național ,,Elena Ghiba Birta”, deschidem stadionul UTA, pe care l-am reconstruit, am modernizat stadionul Motorul (pe care l-am dotat cu tribune noi și cu suprafață sintetică de joc), vom investi peste cinci milioane de euro pentru recuperarea spațiilor virane de pe strada Mărului și periferia cartierului Micălaca. Nu în ultimul rând, în următorii doi ani investim 35 de milioane de euro în centrul Aradului, continuăm renovarea a 11 clădiri istorice. Toate acestea sunt și realizările consilierilor locali PNL – UDMR, care le-au susținut prin votul lor.

Despre Parlamentul European şi planurile de viitor

Având în vedere că veți candida pe lista PNL pentru Parlamentul European, aș vrea să vă întreb care ar fi proiectele pe care doriți să le susțineți acolo?

- Lista PNL nu este finalizată. De aceea, în acest moment, vă pot spune doar care ar trebui să fie obiectivele unui europarlamentar, din punctul meu de vedere. În primul rând, este vorba despre o contribuție personală, concretă, la dezvoltarea României, pentru scăderea decalajului dintre diferitele zone ale Uniunii Europene. Mă gândesc concret la exploatarea poziției geo-strategice a țării noastre, pe culoarul de transport Dunăre – Rin, pe culoarul feroviar Constanța – Curtici – Rotterdam, pe culoarul rutier IV pan-european. Cele mai importante dintre acestea se intersectează la Arad cu viitoarea autostrada Via Carpathia. Prin dezvoltarea acestei infrastructuri vom crește calitatea vieții în România, vom pune mai bine în valoare potențialul economiei românești. Eu privesc aceste culoare nu doar din perspectiva fluxului migraționist în interiorul UE, ci în primul rând ca rute comerciale pentru transportul de marfă. Prin raportarea corectă la infrastructură putem sprijini sudul și estul României, ca oamenii să găsească locuri de muncă la ei acasă și să beneficieze acolo de condițiile pe care astăzi sunt tentați să le caute în vestul României sau în străinătate. Dincolo de asta, am în vedere investițiile în domeniul sănătății publice. Astăzi suntem în situația în care Guvernul României ratează construirea a trei spitale regionale din fonduri europene. Mie ăsta mi se pare unul din cele mai importante eșecuri ale acestei guvernări, pentru că atentează direct la sănătatea și la viața românilor. România a avut banii pentru aceste spitale, a avut susținerea și bunăvoința UE pentru depășirea tuturor termenelor asumate de Guvernul român. Chiar și așa, aceste spitale nu s-au construit! Eu cred că europarlamentarul unui stat trebuie să ajute cetățenii țării sale, să îi informeze, să pledeze pentru cauza lor, nu să asiste fără reacție la ratarea obiectivelor europene ale țării sale. Asta se referă bineînțeles și la oportunitățile în agricultură sau în administrație. România are șansa să aibă în legislatura următoare o echipă puternică de europarlamentari dacă votul populatiei va susține proiectele de dreapta, cele care creează plus valoare, și nu cele de stânga, care - așa cum am văzut - înseamnă faliment. România poate fi o forță europeană dacă se aliniază la valorile și principiile UE, adică la ceea ce astăzi PSD-ALDE elimină din relația România – UE. Ne dorim să fim respectați și apreciati ca indivizi și ca stat în Uniunea Europeană, iar asta se va întâmpla în momentul în care românii se detașează de conduita PSD, care nu doar că ne creează mari deservicii la nivel diplomatic, dar din păcate, face România de râs. Concluzionând, în opinia mea, un europarlamentar trebuie să se implice în proiecte concrete, să muncească și în România, nu numai la Bruxelles, ca fiecare cetățean român să simtă că este membru al UE, nu doar prin libera circulație, ci și prin calitatea vieții, pe care o garantează aderarea la valorile europene.

-  Dacă veți renunța la mandatul de primar pentru a pleca la Bruxelles, v-ați gândit la persoana care ar fi cea mai potrivită pentru a vă continua proiectele în municipiu? Ne puteți da un nume?

- Stați să ajungem acolo! În acest moment sunt primarul unuia dintre cele mai dezvoltate municipii din România și, în această calitate, împreună cu echipa mea din administrație, implementez proiecte foarte mari. Și mă bat ca Guvernul României să manifeste respect față de Arad și arădeni! Anul 2019 și anul 2020 sunt anii în care la Arad se va munci intens la aspectul școlilor, al edificiilor culturale, la infrastructură. Proiectul de regenerare urbană în cartiere și în centrul municipiului va schimba aspectul Aradului! În acest moment, eu nu discut despre succesiune și succesor, despre ceea ce ar urma să rămână în urma mandatelor mele de primar, pentru că avem treabă de făcut și atenția mea se concentrează pe marile proiecte ale Aradului. Dacă se va decide să fac pasul înspre Parlamentul European, echipa PNL Arad, care astăzi asigură majoritatea administrativă în municipiu, în Consiliul Județean și în județul Arad, are capacitatea să genereze cel mai bun candidat pentru continuarea proiectelor în lucru și generarea unor proiecte noi. De aceea, dați-mi voie să vă vorbesc astăzi în calitatea mea de primar al Aradului despre proiectele administrației locale, care vor continua modernizarea Aradului. Acum, obiectivul meu este ca Aradul să fie un oraș cu adevărat european, atractiv și pentru arădeni, și pentru cei din afara Aradului.

- Vă muţumim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite