VESTE proastă pentru şoferi. Amenzile de circulaţie CRESC CONSISTENT. Ce greşeală va costa 12.500 de lei
COD RUTIER 2016. Creşterea salariului minim, anunţată de Guvern de la 1 mai 2016, va duce, din păcate, şi la creşterea amenzilor de circulaţie. Cuantumul amenzilor de circulație este direct legat de salariul minim, mai exact un punct de amendă reprezintă 10% din salariul minim.
Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată va fi majorat de la 1.050 de lei la 1.250 lei lunar începând cu 1 mai 2016. Astfel, punctul de amendă va creşte de la 105 lei la 125 de lei, întrucât punctul de amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim. Şoferii care nu vor respecta regulile codului rutier vor plăti amenzi mai mari cu aproape 20%.
Cea mai mare amenda pentru persoanele fizice va fi de 2.500 de lei
De luna mai, cuantumul amenzilor rutiere va fi cuprins intre 250 si 2.500 de lei, in cazul persoanelor fizice. În cazul persoanelor juridice, amenda maximă va ajunge la 125000 de lei. Conform Codului rutier, sanctiunile sunt stabilite pe clase, in functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care acestea il prezinta. Amenzile din clasele I-IV de sanctiuni sunt aplicabile persoanelor fizice, iar cele din clasa a V-a de sanctiuni sunt aplicabile strict persoanelor juridice.
Mai precis, clasele de sanctiuni sunt urmatoarele:
-clasa I: 2 sau 3 puncte-amenda;
-clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amenda;
-clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amenda;
-clasa a IV-a: de la 9 la 20 de puncte-amenda;
-clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amenda.
Prin urmare, amenzile care se aplica de la 1 mai vor fi urmatoarele:
-clasa I: 250 sau 375 lei;
-clasa a II-a: 500 sau 625 de lei;
-clasa a III-a: de la 750 la 1000 de lei;
-clasa a IV-a: de la 1125 la 2.500 de lei.
-clasa a V-a: de la 2.625 la 12.500 de lei.
Ce sanctiuni se dau pentru contraventiile intalnite cel mai des
Printre faptele care se sanctioneaza cu amenzi din clasa I se numara manevrele de schimbare a directiei de mers facute fara respectarea obligatiei de semnalizare si nerespectarea semnificatiei culorii galbene a semaforului.
De asemenea, aceeasi sanctiune -- plus doua puncte de penalizare -- se aplica pentru folosirea telefonului mobil in timpul conducerii, nepurtarea centurii de siguranta si depasirea vitezei maxime admise cu 10-20 km/h.
Printre altele, amenzile din clasa a II-a de sanctiuni sunt date pentru nerespectarea semnificatiei indicatoarelor si marcajelor de obligare sau conducerea autovehiculelor fara a avea trusa medicala, triunghiuri reflectorizante si stingator de incendii.
Cu 4 sau 5 puncte-amenda, la care se adauga si trei puncte de penalizare, sunt sanctionati cei care depasesc limita legala de viteza cu 21-30 km/h, care transporta minori fara a se asigura ca acestia poarta centura de sirguranta si care circula prea aproape de vehiculul din fata lor (daca astfel se produce un accident cu pagube).
In plus, pe langa amenda din clasa a doua de sanctiuni, soferii risca sa ramana fara permis timp de 30 de zile daca, de exemplu, nu acorda prioritate pietonilor care traverseaza regulamentar, nu acorda prioritate vehiculelor care au acest drept sau trec pe culoarea rosie a semaforului.
Amenzile din clasa a III-a se dau pentru fapte ca, de exemplu, conducerea unui autovehicul cu un permis expirat sau circulatia cu un autovehicul care are defectiuni la sistemul de iluminare/avertizare sonora ori cand acestea lipsesc.
Sanctiunile de 6-8 puncte-amenda -- plus patru puncte de penalizare -- sunt aplicabile si soferilor care depasesc limita legala de viteza cu 31-40 km/h sau celor care refuza, la cererea politistului rutier, inmanarea actului de identitate, a permisului si a altor acte prevazute de lege.
Pe deasupra, in afara de amenda, permisul poate fi suspendat pentru 60 de zile pentru fapte ca nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depasirea/trecerea la culoarea rosie a semaforului, atunci cand in acest fel s-a produs un accident din care au rezultat avarii la un vehicul sau alte pagube materiale si circulatia pe sensul opus.
Referitor la amenzile din clasa a IV-a de sanctiuni -- cele mai mari pentru persoanele fizice --, acestea sunt aplicabile, printre alte situatii, atunci cand se circula cu vehicule al caror termen de valabilitate al inspectiei tehnice periodice este expirat, atunci cand soferii nu-si fac verificarea medicala periodica sau atunci cand acestia conduc masini, fara a avea anvelope de iarna, pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei.
In anumite situatii, cum ar fi depasirea vitezei maxime admise cu 41-50 km/h sau conducerea unui autoturism care are montata doar una dintre placutele cu numarul de inmatriculare, sanctiunile de 9-20 de puncte-amenda sunt completate si de sase puncte de penalizare.
Iar soferii care conduc sub influenta bauturilor alcoolice sau care depasesc cu mai mult de 50 km/h limita legala de viteza, de exemplu, risca atat primirea amenzii, cat si suspendarea permisului pentru 90 de zile.
De constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se ocupa, dupa caz, politistii rutieri sau cei de frontiera.
Amenzi de circulaţie pentru persoane juridice, între 2.625 şi 12.500 de lei
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de catre persoane juridice:
1. nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare a drumului public sau a trecerilor la nivel cu calea ferata, conform standardelor in vigoare; neinlaturarea obstacolelor care impiedica vizibilitatea conducatorilor de vehicule la trecerile la nivel cu calea ferata;
2. neindeplinirea obligatiilor de instalare a mijloacelor de semnalizare rutiera, precum si a dispozitivelor speciale de acest fel;
3. nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare, conform standardelor in vigoare, a obstacolelor sau lucrarilor aflate in zona drumului public;
4. neasigurarea starii de viabilitate a partii carosabile potrivit standardelor in vigoare, precum si neluarea masurilor de inlaturare a obstacolelor aflate pe partea carosabila;
5. amplasarea in zona drumului public de dispozitive care pot fi confundate cu indicatoarele ori instalatiile care servesc la semnalizarea rutiera ori realizarea de constructii sau instalatii ori crearea de alte obstacole de natura sa le limiteze vizibilitatea sau eficacitatea;
6. instituirea de restrictii de circulatie pe drumurile publice fara autorizatia administratorului drumului si avizul politiei rutiere;
7. nerespectarea termenelor si conditiilor stabilite de administratorul drumului public si politia rutiera privind amplasarea si executarea de lucrari in zona drumului public;
8. nerespectarea obligatiilor de catre executant sau, dupa caz, beneficiar ca, dupa terminarea lucrarilor in partea carosabila, acostament sau trotuar, sa readuca drumul public cel putin la starea initiala;
9. neindeplinirea obligatiilor ce ii revin, potrivit normelor legale, in legatura cu vehiculele si conducatorii acestora;
10. necomunicarea, in termen, la cererea politiei rutiere, a identitatii persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice;
11. lipsa dotarilor specifice obligatorii pentru admiterea si mentinereain circulatie a vehiculelor;
12. neasigurarea insotirii deplasarii vehiculelor care efectueaza transport de marfuri sau produse periculoase, precum si a celor cu mase sau gabarite depasite;
13. nerespectarea obligatiei de a echipa personalul de executie a lucrarilor in zona drumului public cu echipamente de protectie-avertizare fluorescent-reflectorizant;
14. amplasarea statiilor mijloacelor de transport public de persoane fara avizul politiei rutiere;
15. nerespectarea obligatiilor de a efectua orele de educatie rutiera in unitatile de invatamant;
16. practicarea actelor de comert pe trotuar, pe acostament sau pe partea carosabila, iar in afara localitatilor, in zona de siguranta a drumului public;
17. refuzul nejustificat de a inmatricula sau de a inregistra un vehicul sau de a elibera placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare ori de a mentiona in certificatul de inmatriculare datele de identificare a utilizatorului;
18. neindeplinirea, de catre proprietarul sau detinatorul mandatat al vehiculului, a obligatiei de a solicita autoritatii competente inscrierea in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare a datelor de identificare a utilizatorului;
19. neindeplinirea obligatiilor ce revin organizatorilor intrecerilor autorizate de a lua toate masurile necesare pentru desfasurarea in siguranta a acestora, precum si pentru protectia celorlalti participanti la trafic;
20. neindeplinirea obligatiei, de catre autoritatile publice locale, de a efectua amenajari rutiere destinate circulatiei pietonilor, biciclistilor, vehiculelor cu tractiune animala si calmarii traficului, precum si nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare a acestora;
21. incredintarea unui vehicul destinat transportului public de persoane sau de marfuri pentru a fi condus pe drumurile publice de catre un conducator de autovehicul sau tramvai care nu are atestat profesional;
22. dispunerea efectuarii transportului de marfuri si produse periculoase sau a vehiculelor cu masa si/sau gabaritul depasit fara autorizatie speciala emisa in conditiile legii ori pe alte trasee decat cele stabilite de autoritatea competenta;
23. neindeplinirea obligatiei de instiintare a politiei rutiere de pe a c[rei raza de competenta pleaca transportul de marfuri sau produse periculoase cu privire la traseul stabilit si localitatea de destinatie;
24. neindeplinirea obligatiei de catre autoritatile administratiei publice locale de a amenaja drumuri laterale in conditiile art.71 alin.(2);
25. nerespectarea obligatiei administratorului drumului public sau autoritatii publice locale de a executa sau, dupa caz, de a desfiinta amenajarile rutiere, in termenul stabilit impreuna cu politia rutiera;
26. punerea in aplicare a planurilor de urbanism generale, zonale sau de detaliu, fara ca acestea sa fie avizate, in prealabil, de catre administratorul drumului public si politia rutiera;
27. incalcarea dispozitiilor legale privind efectuarea de modificari si completari in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori in cartea de identitate a vehiculului, precum si verificarea tehnica periodica a acestuia fara solicitarea prezentarii de catre proprietar a dovezii existentei asigurarii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule;
28. neindeplinirea obligatiei de intretinere a drumului public, pe timp de iarna, potrivit reglementarilor in vigoare.
29. nerespectarea obligatiei de comunicare prevazute de art. 801 sau comunicarea de date inexacte sau incomplete."
Important! Soferii pot sa achite doar jumatate din minimul amenzii in cel mult doua zile lucratoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contraventiei. In plus, acestia au si posibilitatea de a plati pe loc agentului constatator jumatate din minimul amenzii.
Amenzile ar putea fi achitate intr-un cont unic al Trezoreriei
In viitorul apropiat, amenzile contraventionale ar putea fi platite intr-un cont unic al Trezoreriei, informatiile despre acestea urmand sa fie incluse intr-un sistem electronic de evidenta, conform unui proiect de lege aflat la Parlament.
Proiectul de act normativ prin care autoritatile vor sa usureze procedura de achitare a amenzilor contraventionale a fost aprobat de Executiv si transmis parlamentarilor in cursul lunii mai.
Potrivit documentului -- care in prezent este in lucru la comisiile Senatului --, va fi instituit un mecanism electronic de evidenta si comunicare a amenzilor contraventionale, care va oferi informatii in timp real despre amenzi si plata acestora. Iar contravenientii vor putea sa faca platile intr-un cont unic, la orice unitate a Trezoreriei -- dar si la alte entitati --, indiferent de adresa de domiciliu.
Initial, noul mecanism va fi folosit in sistem-pilot doar pentru amenzile rutiere, iar apoi va fi extins treptat si pentru plata altor amenzi contraventionale.
Pe deasupra, proiectul prevede ca actualul termen de 48 de ore pentru achitarea a jumatate din cuantumul minim al amenzii va fi extins la 15 zile de la comunicarea procesului-verbal.
Sursa romaniatv.net