„Trăim împreună în diversitate", la Școala Gimnazială Târnova
Motto:
,,Dacă îi vorbești unui om într-o limbă pe care o înțelege, cuvintele tale vor ajunge în mintea lui. Dacă îi vorbești în propria lui limbă, cuvintele ajung la inima lui." (Nelson Mandela)
Anul 2020, încheie un deceniu în care cuvintele cheie sunt: creștere inteligentă, durabilă și incluzivă.
20 reprezintă numărul minorităților naționale care conviețuiesc pe teritoriul României. Le cunoașteți?
Pentru a le descoperi, elevii din clasa a IV-a de la Școala Gimnazială Târnova au pornit într-o călătorie interculturală. Acum se pregătesc pentru faza județeană a Concursul Național „Călătoria mea interculturală"- ediția a VII-a.
Una dintre activitățile de succes desfășurate în cadrul acest proiect, a avut loc marți, 11 februarie 2020, la Școala Gimnazială Zărand, la invitația prof. Mariana Daniela Dihel. Au participat alături de români, elevi de minoritate ucraineană (coordonați prof. Loredana Crișan și prof. Anna Hanțig, Școala Gimnazială Târnova), rromă (prof. Moț Florica Școala Gimnazială Zărand), maghiară (coordonați prof. Eva Vlasan, Școala Gimnazială „Olosz Lajos" Adea), în baza parteneriatului interșcolar încheiat. Ne-am bucurat că a fost alături de noi, minoritatea slovacă, printr-un apel video prin WhatsApp, a prof. Iamriska Rodika, de la clasa a II-a, secția slovacă, Liceul Teoretic ,,Jozef Gregor Tajovsky", Nădlac.
Proiectul a fost iniţiat din necesitatea cunoaşterii obiceiurilor, a muzicii şi dansurilor specifice fiecărei culturi precum şi a cultivării toleranţei între etnii, ştiut fiind faptul că, județul Arad este un model al interculturalităţii şi a convieţuirii paşnice între toate culturile; recunoaşterea şi respectarea diferenţelor culturale prin valorificarea pozitivă a celorlalte culturi; realizarea unui schimb de experiență între elevii și cadrele didactice din instituțiile partenere.
Activitatea desfășurată reprezintă un exemplu de interacțiune între copiii de minorități diferite. În echipe mixte, elevii au realizat colaje cu portul popular al prietenului meu, de diferite etnii, au sesizat asemănările/ diferenţele legate de port şi vorbă, au învăţat câteva cuvinte, expresii uzuale, fiecare minoritate prezentându-și „talentul” și portul popular, dar și pași de dans tradițional.
Cu ajutorul tehnologiei, desenele elevilor au prins viață, folosind aplicațiile Catter Kid, Voki, iar cu Word Art Creator au realizat un poster în care au scris cuvintele și expresiile învățate în diferite limbi.
Concursul național Călătoria mea interculturală este un exemplu de schimb de bune practici interculturale/ multiculturale și multilingvism, fiind cuprins în Calendarul Competițiilor Naționale Școlare finanțate de către M.E.N. Este o competiția de excelență care se adresează tuturor elevilor din învățământul preuniversitar din zone multietnice ale țării sau care urmează diferite tipuri de educație destinate minorităților naționale și vizează dezvoltarea creativității, a competențelor cheie: sociale, civice și antreprenoriale, promovând, cunoașterea și asumarea valorilor culturale, a propriei identități, competitivitatea și comunicarea interpersonală. Ediția a VII-a, faza națională se va desfășura, în acest an la Hunedoara și are ca temă: „Trăim împreună în diversitate". Propunerea acestei ediții este identificarea și prezentarea minorităților din fiecare județ înscris în concurs, utilizând progresele tehnologiei informatice. Pentru ediția a VIII-a ne dorim ca să aducem concursul, faza națională în Arad" , ne-a declarat prof. Loredana Crișan.