O zi din viața unui pilot de avion: Cum arată programul?
E frumoasă, uneori obositoare, încărcată cu multă adrenalină, responsabilitate și sarcini bine puse la punct. E ziua de lucru pentru orice pilot de avion. Pentru cei care se urcă în aeronavă, ocupând unul dintre locurile pasagerilor, programul celor care lucrează în aviație nu pare ieșit din comun. În realitate, lucrurile sunt mult mai complexe.
Pentru început, trebuie să știi că programul unui pilot de avion funcționează după alte reguli, cu mult diferite față de cele din corporații. O zi de lucru începe de dimineață și se poate termina după câteva ore sau mai târziu, după ce soarele apune. În plus, există zboruri de noapte și zboruri de zi, există escale mai lungi și escale mai scurte. În funcție de toate acestea, dar și de alte elemente, programul poate varia considerabil. Află, din rândurile următoare, cum este să petreci o zi în uniforma de pilot.
Responsabilitățile unui pilot de avion
Pentru că meseria de pilot se află în topul listei cu joburi în aviație, responsabilitățile care apasă pe umerii celui care se află la manșa de control sunt uriașe. Toate aceste sarcini și îndatoriri se calculează la milisecundă și se reflectă în tot ceea ce face pilotul din momentul în care ajunge la aeroport și până părăsește pista.
Primii pași către aeroport
Programul unui pilot poate începe chiar și înainte de răsărit. Ceea ce înseamnă că, în funcție de planificările făcute, acesta poate opera primul zbor chiar și la 3 dimineața. De asemenea, într-o singură zi de lucru poate avea un zbor lung sau mai multe zboruri scurte. Totul diferă de la o zi la alta. Aici e frumusețea acestei meserii.
Planificarea zborului
Înainte de zborul efectiv, atât pilotul, cât și ceilalți membrii ai echipajului petrec câteva minute la sol. În tot acest timp, ei primesc toate informațiile necesare pentru siguranța pasagerilor și menținerea echilibrului pe rute. Ne referim aici la: altitudini, rută, informații despre aeronavă, durata zborului/zborurilor, condițiile meteo, escale etc.
Decolarea
Înainte de a decola, pilotul face inspecția exterioară a avionului și verifică documentele de zbor. Un alt pas esențial este verificarea sistemelor și echipamentelor. Dacă totul este în regulă, pilotul introduce coordonatele, anunță decolarea și efectuează, mai apoi, manevrele specifice.
Zborul
Pe tot parcursul zborului, rolul pilotului este de a deține controlul aeronavei și de comunica orice modificare dispeceratului. De asemenea, persoanele aflate în turnul de control vor transmite în timp real eventualele modificări (rute, condiții meteo, altitudini, situații de urgență). Pilotul trebuie să aibă timp pentru a efectua manevrele de urgență, deci pentru a se adapta schimbărilor impuse. Tot el trebuie să comunice în permanență cu ceilalți membri ai echipajului.
Aterizarea
După aterizare, există două variante: fie pilotul merge să se refacă (acasă ori la cazare), fie se pregătește pentru următorul zbor. Totul depinde de planificările făcute în aeroport și de rutele pe care operează zboruri. În orice caz, se completează documentația necesară după aterizare. Putem spune că pilotul are de îndeplinit și câteva sarcini de birou, dacă ne referim la perioada de duty.
Câte ore zboară pilotul de avion?
Munca de pilot nu presupune doar timpul petrecut în avion, ci și perioada de planificare. De exemplu, cei care operează zboruri de linie petrec în jur de 75 de ore pe lună la manșa de control. Doar că aici se mai adaugă un număr considerabil de ore petrecute în aeroport, pentru planificarea zborurilor, obținerea prognozelor meteo, verificarea elementelor de bord etc. Există și o regulă deosebit de importantă aici. Pilotul poate zbura până la 8 ore în 24 de ore și până la 10 ore dacă se bazează și pe ajutorul unui coleg. În aviație, odihna are prioritate. Astfel, se consideră că piloții au nevoie de 16 ore de repaus după fiecare zbor de până la 8/10 ore. De aici și programul total diferit de celelalte domenii.
Așadar, în meseria de pilot, nicio zi nu seamănă cu alta. Și e frumos să fie așa, mai ales pentru cei care s-au născut să lucreze la înălțime. Testează terenul și vezi dacă și ție ți se potrivește un astfel de program!