Direcția Generală Antifraudă dă iama în comercianți, să vadă dacă au case de marcat cu jurnal electronic; vânzătorii se plâng însă de calitatea noilor aparate
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală anunță că, de mâine, vor da iama în comercianți, pentru a vedea dacă au sau nu case de marcat cu jurnal electronic.
„Din 15 martie, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF vor desfășura acțiuni de control tematic privind respectarea de către operatorii economici a obligației de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic. Acțiunea de control tematic dispusă de Ministerul Finanțelor Publice este determinată de faptul că cererea de achiziționare de aparate de marcat cu jurnal electronic a înregistrat un declin accentuat în perioada decembrie-februarie, vânzările diminuându-se drastic”, se arată într-un comunicat de presă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
ANAF își manifestă îngrijorarea cu privire la scăderea vânzărilor!
În continuare, inspectorii Antifraudă, recunosc adevăratul motiv al acțiunii și anume că firmele care vând case de marcat cu jurnal electronic au înregistrat o scădere a vânzărilor, iar acest lucru este de neacceptat pentru mai marii Fiscului, care au introdus probabil obligativitatea folosirii acestor case pentru că vreun prieten sau vreo cunoștință avea... marfă pe stoc. Iar cum stocul se încăpățânează să nu scadă, șo pe ei cu controalele, mama lor de comercianți grei de cap, care nu înțeleg că există în țara asta și oameni care au nevoie de bani. De bani nemunciți, am spune noi, dar asta este o altă discuție, nu-i așa... chiparosule? „În luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu cca 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu cca.11%. La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service. Mai mult decât atât, solicitările de instalare și punere în funcțiune a noilor aparate de marcat, au scăzut chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri (sunt semnalate numeroase situații în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor). Este important de știut că ICI București a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizații de distribuție, pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți ( 87 modele existente pe piață). Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit legii prevenției, vor fi scurte având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF și instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri”, se mai arată în comunicatul ANAF.
Reprezentanții instituției mai spun că în termen de zece zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute de lege. Așa că, atenție la neatenție!
Vânzători și patroni nemulțumiți de noile case
Pe de altă parte, comercianții care și-au dotat deja firmele cu noile case cu jurnal electronic susțin că acestea sunt destul de greu de folosit și de calitate proastă. „Până nu de mult, am avut o casă de marcat bună. E drept, fără jurnal electronic. Dar mergea fără probleme. Acum, când mi-a luat patronul casă cu jurnal, am peridic tot felul de dificultăți. Când am mai mult de lucru și stau clienții la rând, atunci începe să facă figuri”, ne mărturisește Maria B., o vânzătoare. La rândul său, patroana unui magazin alimentar susține că de când cu noile case, o apucă groaza să mai încaseze, pentru că dacă aparatul dă rateuri, nu știe ce să facă pentru a-l repune în funcțiune. „Am încasat ani și ani de zile, când nu aveam vânzătoare, sau era perioada concediilor. Dar atunci casele de marcat erau mai bine făcute și funcționau. Acum, mi-e și teamă să mai încasez”, afirmă femeia, care la final trage și ea aceeași concluzie ca și noi, cineva a avut un interes în toată afacerea asta.