Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Conferința internațională „Aspecte teoretico-praxiologice în evaluarea și intervenția psihoeducațională”

Conferința internațională „Aspecte teoretico-praxiologice în evaluarea și intervenția psihoeducațională”
Comentează 1

În data de 28 aprilie 2023, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Arad alături de Asociația „Alianța pentru copii”, organizează cea de-a VIII-a conferință internațională „Aspecte teoretico-praxiologice în evaluarea și intervenția psihoeducațională”. Partenerii principali ai acestui eveniment sunt: Universitatea „Aurel Vlaicu” Arad, I.S.J. Arad și C.C.D. „Alexandru  Gavra” Arad. Conferința se adresează cadrelor didactice din învăţământul special, special integrat, profesorilor din centrele logopedice interşcolare, profesioniştilor din sistemul privat precum și studenților.

„Interesul stârnit de edițiile precedente ale acțiunii noastre și feed-back-ul primit din partea participanților ne-au determinat să venim în întâmpinarea nevoilor celor care lucrează cu elevi/copii/tineri cu CES prin organizarea celei de-a VIII-a ediții. În cadrul acesteia vom prezenta teorii și studii de actualitate în domeniu, motiv pentru care, persoane resursă din arii diferite ne vor împărtăși experiența profesională”, a declarat Olimpia Piroș, directorul școlii.

 Categoriile de copii asupra cărora se va opri conferința sunt, în primul rând, copiii incluși în învățământul special și special integrat. Majoritatea acestora sunt copii cu dificultăți de învățare, deficiență mentală, dar întâlnim și deficiențe de auz, fizice/motorii și vizuale. Dificultăţile în achiziţionarea şi utilizarea limbajului, atât oral, cât şi scris sunt caracteristice copiilor cu cerinţe educative speciale.

Realitatea de zi cu zi arată o creştere semnificativă a tulburărilor de comportament la copii, motiv pentru care şi interesul specialiştilor pentru abordarea şi terapia acestor tulburări este mai mare. Pe lângă categoriile de cerințe educative speciale existente în accepția UNESCO, de dată mai recentă, sintagma de „cerinţe educaţionale speciale” este utilizată adesea într-o accepţiune mai largă cuprinzând şi „copii în situaţie de risc” (copii ce aparţin unor grupări etnice minoritare, copiii străzii, copii infectaţi cu virusul HIV, copii delincvenţi, copii care cresc în medii defavorizate).

„Faptul că sunt tot mai mulți copii/elevi cu boli cronice care frecventează școala ne obligă să ne gândim la modalitățile de abordare educativă în cazul acestora. Copiii cu abilități înalte sunt speciali. Și sunt mai mulți decât ne închipuim. Legislația actuală referitoare la cerințele educative speciale (CES) nu include copiii supradotaţi; elevul talentat a fost neglijat pentru o lungă perioadă de timp. Chiar dacă sunt tentative timide de identificare şi evaluare a copiilor supradotaţi, nu există programe specifice pentru a răspunde nevoilor lor. Dar, cu cât acționăm mai devreme, cu atât este mai bine pentru copil. Până când se poate acționa? Având în vedere că învățăm de când ne naștem până murim, pentru învățare nu există un sfârșit”, a completat Olimpia Piroș.

Una dintre orientările mai puţin convenţionale în terapia persoanelor cu dizabilităţi este „terapia cu ajutorul animalelor” (delfini, peşti, papagali, cai, animale de companie, câini şi pisici). Acest concept a fost introdus în anul 1964  de către psihiatrul american Boris Levinson. Se știe ca prietenia dintre animale și copii este un lucru natural. Animalele sunt tovarăși de joacă extraordinari și reușesc uneori să îi învețe pe copii lucruri pe care adulții nu reușesc. Această terapie are ca finalitate dezvoltarea capacităţilor emoţionale ale persoanelor cu dizabilităţi şi integrarea socială. Unele cercetări au demonstrat că persoanele care manifestă afecţiune faţă de câini şi pisici sau alte animale dovedesc aceeaşi afecţiune faţă de semenii lor. Terapia cu ajutorul animalelor îmbunătățește comunicarea dintre terapeut și clientul său, promovând încrederea și o atmosferă mult mai relaxantă decât în mod normal, în cadrul ședințelor.

Persoanele care participă la conferință se vor putea bucura în cadrul activităților în plen, de invitați cu o vastă experienţă și expertiză în domeniul educării şi corectării limbajului, educării copiilor cu tulburări de comportament din învățământul preuniversitar: dr. ELAD VASHDI (Israel),  prof. univ. dr. Alois GHERGUȚ (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași), prof. univ. dr. Anamaria CIUBARĂ (Universitatea „Dunărea de Jos” Galați),  conf. univ. dr. Carolina BODEA HAȚEGAN -  (Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj Napoca/Președințe ASTTLR),  asist. Univ. dr.  Raluca Nicoleta TRIFU – (Universitatea de Medicină și Farmacie Cluj Napoca, Vice președinte ASTTLR),  lector asociat dr. Dorina Anca TALAȘ (Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj Napoca /Vicepreședințe ASTTLR),  lect. univ. dr. Carmen Viorica DAVID – (Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj Napoca),  conf. univ. dr. Tiberiu DUGHI (Universitatea „Aurel Vlaicu” Arad), lect. univ. dr. Dana DUGHI (Universitatea “Aurel Vlaicu” Arad), psiholog clinician și profesor în învățământul special Andreea Cristiana DOBRIȚAN (cabinet Individual de Psihologie DOBRIȚAN Andreea Cristiana)

Pe lângă activitățile din plen, conferința va avea și activități pe secțiuni specifice, cei care participă exprimându-și în prealabil opțiunea.

 

 

 

 

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite