Află cum poate fi folosit CARDUL DE SĂNĂTATE în sistemul privat
Cardul naţional de sănătate va fi obligatoriu începând cu data de 1 septembrie 2015. Acest instrument poate fi utilizat atât în sistemul public de sănătate, cât şi în cel privat.
Cardul naţional de asigurări sociale de sănătate este un instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale. Acest instrument poate fi folosit atât în sistemul public de sănătate, cât şi în sistemul privat, condiţia fiind ca serviciile medicale să fie acoperite de contractul pe care instituţiile sanitare private îl au cu Casa de sănătate.
"Se poate folosi cardul naţional de sănătate şi în sistem privat pentru că şi cei de la privat sunt în contract cu Casele. Au un pachet de servicii pe care le oferă în virtutea contractului pe care îl au cu Casa, cu Casa teritorială, şi atunci au nevoie de card. Dar pentru serviciile care nu sunt acoperite de contractul pe care îl au cu Casa teritorială, cardul este inutil. Cardul este pentru validarea acelor servicii care sunt în contract cu Casele. Faptul că există acest instrument care să poată să valideze serviciile, ne ajută pe noi să avem un control asupra serviciilor care apar în sistem", au declarat, pentru RomaniaTV.net, reprezentanţii CNAS.
Acest instrument modern, utilizat în majoritatea ţărilor europene, este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS şi conţine datele de identificare al asiguratului. Cardul va deveni instrumentul de confirmare a prestarii tuturor serviciilor din sistem (Platforma Ionformatică a Asigurărilor de Sănatate). Totodată, acesta va face dovada calitatii de asigurat, necesara pentru a beneficia de serviciile medicale din pachetul de baza, decontate din FNUASS.
Activarea cardului de sănătate se face la orice furnizor de servicii medicale la care asiguratul apelează prima dată după primirea documentului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. Operațiunea de activare durează maxim 30 de secunde și constă în înlocuirea codului pin inițial al cardului (000) cu un cod PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conţine doar datele sale de identificare.
Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate: numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID), data naşterii, termenul de valabilitate al cardului (5 ani). Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale.
Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul PIN. Dacă asiguratul tastează greşit codul PIN al cardului de sănătate, de cinci ori consecutiv, acesta se blochează. În această situaţie, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995 pentru deblocare.
Asiguraţii care au primit carduri naţionale de asigurări sociale de sănătate cu date personale eronate sau au pierdut/distrus acest document vor solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află. Asiguraţii vor primi cu titlu gratuit noul card de sănătate în situaţia în care cardul conţine date eronate. Asiguraţii vor plăti contravaloarea serviciilor de producţie şi distribuire prin poștă a noului card, în cazul pierderii/distrugerii cardului iniţial. Costurile sunt de 15 lei. Plata se va face la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află asiguratul.
În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate. De asemenea, pentru asiguraţii care refuză primirea cardului de sănătate din motive religioase sau de conștiință, în baza unei cereri în care se expun motivele refuzului, casa de asigurări de sănătate va elibera adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate. Adeverinţa este valabilă trei luni de la eliberare.
Serviciile medicale în sistemul public de sănătate vor fi acordate asiguraților cu vârsta de peste 18 ani în baza cardului național de sănătate începând cu 1 septembrie, precizează CNAS.
Asigurații pe numele cărora a fost tipărit cardul, dar din diverse motive nu au intrat încă în posesia lui, trebuie să se adreseze casei de asigurări în evidența căreia se află pentru a solicita eliberarea cardului de sănătate. Mai mult, persoanele care călătoresc în străinătate pot solicita Cardul European la Casa de Asigurări de Sănătate, cel național folosindu-se doar pe teritoriul țării.