Semne bune anul are: 2025 vine cu aproape 200 de kilometri noi de autostradă și drumuri expres; și pe drumul expres Arad-Oradea ar putea să se vadă ceva
Asociația Pro Infrastructura vine cu o prognoză bună atunci când se referă la autostrăzile și drumurile exptres care vor fi date în folosință în 2025. Potrivit unei analize date publicității la început de an, reprezentanții asociației susțin că „în 2025, prima dată în istoria sa, România are 157 kilometri de autostradă și drum expres care cu siguranță vor fi dați în trafic. În condiții normale, sunt șanse mari să ne apropiem pentru al doilea an consecutiv, ba chiar să trecem de borna 200 km”.
Pe lista noilor șosele de viteză care vor apărea anul acesta se află și drumul expres Arad-Oradea, deși aici au apărut primele contestații, după desemnarea câștigătorului pentru lotul 3. „Dacă se rezolvă la timp contestațiile și semnarea contractelor, in-extremis am putea vedea ceva în teren măcar pe unul din cele trei sectoare ale DEx16 Oradea-Arad”, susțin autorii analizei.
Întârzieri pricinuite de contestații
La mijlocul lunii decembrie, Ministerul Transporturilor a anunțat desemnarea firmei câștigătoare a contractului pentru construirea porțiunii arădene (lotul 3) a Drumului Expres Arad-Oradea. Este vorba despre Asocierea Automagistral Pivden SRL (Ucraina) – Precon Transilvania SRL (România). Constructorii aveau la dispoziție 2,97 miliarde de lei (fără TVA) și 24 de luni pentru finalizarea lucrărilor la cei 47,07 km ai acestui lot, cel mai lung lot de drum de mare viteză licitat în România, potrivit reprezentanților Consiliului Județean Arad. Din păcate licitația a fost contestată, astfel încât procedurile au fost blocate pentru moment, lucrările urmând să fie întârziate din start, la fel cum se întâmplă în România de multe ori din cauza birocrației. Mai trebuie spus că mâine s-ar putea să să fie anunțat câștigătorul licitației pentru lotul 2 (Salonta – Chișineu-Criș), iar pe 31 ianuarie pentru lotul 1 (Oradea – Salonta).
Peste 120 de kilometri de drum rapid
Drumul expres Arad – Oradea va avea o lungime de peste 120 km și va face legătura între Autostrada Nădlac – Arad - Timișoara, Autostrada Transilvaniei și drumul expres M44 din Ungaria. În județul Arad, drumul expres va începe de la Varianta de Ocolire Arad la nivel de autostradă, în nodul rutier existent pe DN7, va ocoli municipiul prin nord-vest, apoi va continua în apropierea drumului național 79 (Arad-Oradea), având în est Șofronea și Macea, iar în vest Zimandu Nou, Șimand și Nădab. Parcursul continuă între Chișineu-Criș și Socodor, apoi în vestul localităților Zerind și Iermata Neagră.
„Dacă toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca în 2024, scenariul super-optimist ne duce la 243 km și minunile la 280 km, cu antreprenori care să se autodepășească (din nou), să lucreze cu toată forța pe sute de milioane de euro fără să fie plătiți cu lunile, cu birocrație rezolvată rapid de stat și vreme foarte secetoasă minim jumătate de an”, se mai arată în analiza Asociației Pro Infrastructura, care mai arată că: „la final de 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară a ajuns la 1269,87 kilometri aflați în exploatare. În 2025 ne vom apropia de borna 1500 sau chiar o putem depăși în visul unei nopți de iarnă”.
Intrați AICI pentru a citi întreaga analiză.