România în starea de alertă: Ce măsuri trebuie să respecte cabinetele stomatologice din 15 mai
Institutul National de Sănătate Publică a postat în transparență decizională propunerea privind setul de măsuri de relaxare care vor fi aplicate din 15 mai 2020, când România va ieși din starea de urgență dată de pandemia de COVID-19 și va trece la starea de alertă. În cazul cabinetelor stomatologice, care își pot relua activitatea, măsurile reglementează tipurile de proceduri stomatologice care pot fi efectuate, accesul românilor la tratamentul stomatologic, dar și ce fel de echipament de protecție trebuie să folosească personalul medical.
Cabinetele dentare au fost închise în România din 23 martie 2020, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței Militare nr. 3. În prezent, în țara noastră sunt peste 22.000 de medici stomatologi, majoritatea având practică privată și fiind afectați de măsurile luate pe perioada stării de urgență. Din 15 mai, când aceștia vor putea redeschide cabinetele stomatologice, vor fi nevoiți să adopte noi măsuri impuse de autorități.
Accesul la stomatolog numai cu programare
Pacienții cu simptomatologie de viroză respiratorie, pacienții aflați în izolare/carantină sau pozitivi/confirmați cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) vor putea fi tratați doar în cabinetele stomatologice desemnate. În rest, ceilalți se vor putea duce la dentiți numai cu programare telefonică/online prealabilă. Potrivit noilor măsuri, programarea pacienților cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) se va face pentru începutul programului de lucru. Programarea pacienților care necesită proceduri generatoare de aerosoli va fi făcută pentru sfârșitul programului de lucru. La prezentarea în cabinet se va efectua termometrizarea pacientului și se va solicita dezinfecția mâinilor. Înainte de începerea tratamentului, medicul stomatolog va obține acordul informat al pacientului.
La momentul programării pacientul va fi întrebat dacă:
- Are simptome de răceală, strănut, tuse, dureri în gât, dificultăți de respirație și / sau febră (≥37⁰C)?
- Are membrii ai familiei cu aceste simptome?
- Are vârsta de 65 de ani sau mai mult?
- Suferă de o patologie cronică sau o afecțiune care ii reduce imunitatea?
- Este sănătos și se simte în prezent sănătos?
INSP recomandă ca măsuri generale pentru desfășurarea activității în cabinetele stomatologice:
– Evitarea pe cât posibil a contactului cu personalul (nu strângeți mâna, mențineți o distanță de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuții, etc) următoarele:
– În afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul;
– Permiterea accesului în camera de tratament doar a pacientului, cu excepția situațiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz în care se va limita accesul la o persoană însoțitoare;
– Nu se permite staționarea în sala de așteptare și se recomandă dezinstalarea oricărui aparat de cafea și/sau dozator de apă, eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor, etc;
– La intrarea în cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu soluții dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool);
– Dezinfecția regulată a mânerelor ușilor, sălii de așteptare, recepției;
– Dezinfecția toaletei după utilizarea acesteia de către un pacient;
– Este recomandată plata cu cardul și dezinfecția POS.
Ce proceduri stomatologice se pot efectua
Documentul INSP stabilește care sunt tipurile de proceduri stomatologice, care se vor putea face după 15 mai 2020 în România. Sunt atât proceduri fără generare de aerosoli: consultație, extracție simplă, sutură, incizie și drenaj abces, obturație provizorie, radiografie, tratamente ortodontice de menținere, cât și proceduri generatoare de aerosoli: utilizarea pieselor de mână rotative (în special turbina), a sprayului apa-aer, a aparaturii ultrasonice, a dispozitivelor cu jet de particule. Înaintea unei proceduri generatoare de aerosoli, pacientul va clăti în prealabil gura timp de 1 minut cu soluție 1% peroxid de hidrogen (prin diluarea unei soluții de H2O2 3% cu apă).
În privința echipamentului de protecție, personalul va utiliza echipament de protecție – mască chirurgicală, vizieră și mănuși. Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca de tip FFP2/3 sau echivalent.
După fiecare pacient se va efectua:
– Aerisirea camerei de tratament;
– Dezinfectarea riguroasă a suprafețelor (unit dentar, blat de lucru etc.), cu dezinfectant de suprafață conform standardelor. Dacă există o contaminare vizibilă pe suprafețe, se va îndepărta mai întâi cu o cârpă umedă (apă), de unică folosință cu apă și săpun;
Dezinfecția cu alcool 80% a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald. Dacă există o contaminare vizibilă pe dispozitive, aceasta trebuie mai întâi îndepărtată cu o cârpă umedă (cu apă) sau cu o cârpă de unică folosință, apă și săpun.
Pentru un dispozitiv medical (sau părți ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc șervețele de curățare și dezinfectare pentru suprafețe sensibile;
– Este de preferat utilizarea unor materiale de curățare de unică folosință, cât mai mult posibil;
– Dezinfectarea aspiratorului și a scuipătoarei;
– Dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare;
– Sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosință;
– Schimbarea măștii, mănușilor, curățarea și dezinfectarea vizierei;
– Spălarea mâinilor cu apă și săpun sau dezinfecția cu soluție hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuși.
Sursa: 360medical.ro