Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Programul pentru educație non-formală „STEM s.y.S.T.E.M.s”, lansat la Arad

Programul pentru educație non-formală „STEM s.y.S.T.E.M.s”, lansat la Arad
Comentează 0

Sala Palatului Cultural din Arad a găzduit în 5 iunie, o zi simbol pentru educația românească, evenimentul organizat cu prilejul lansării programului pentru educație non-formală STEM s.y.S.T.E.M.s. elaborat pentru creșterea gradului de literație științifică și dezvoltarea de competențe transversale în sprijinul evoluției profesionale a tinerilor ca viitori specialiști ai domeniului biomedical. Prin acest program educațional urmărim o apropiere firească între educația formală și cea non-formală, între mediul preuniversitar și cel universitar astfel că grupul țintă al proiectului implementat de Asociația Activ pentru Comunitate, în parteneriat cu Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad și Inspectoratul Școlar Județean Arad e reprezentat de elevi din clasele a XI-a și a XII-a, care își doresc să urmeze studiile universitare în domeniul biomedical: medicină, medicină dentară, farmacie, nutriție și dietetică, ori alt domeniu complementar precum chimie, biochimie sau biologie.

Deschiderea evenimentului a fost oficiată prin citirea de către conf. univ. dr. Andrei Anghelina, a mesajului prof. univ. dr. habil. Coralia Adina Cotoraci, rector al Universității de Vest „Vasile  Goldiș” din Arad.

„(...)STEM s.y.S.T.E.M.s este după cum știți toți cei deja implicați, este un proiect ambițios care asigură un sistem diferit de învățare pentru cei interesați de studii aprofundate în domeniul medical. s.y.S.T.E.M.s. -  supporting young Students Throughout Education within Medical syllabus. Da! Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad se regăsește perfect în obiectivul acestui acronim, întrucât după cum cei mai mulți dintre voi știți deja, ne implicăm extrem de mult în ceea ce privește sprijinul oferit în cercetare, dezvoltare și desigur educație. Sistemele și tehnicile de învățare sunt într-o continuă schimbare, însă noi încercăm să ținem pasul cu acesta și chiar să o luăm înaintea unora, așa cum se întâmplă și în cazul STEM sySTEMs.(...) Sunteți atât de tineri, însă mă bucur să văd în generația voastră atât de multă sete de cunoaștere, de dezvoltare personală. Vă doresc din suflet ca dorința ce vă animă acum să nu vă dispară vreodată, ci să vă ajute să creșteți și să fiți într-o permanentă competiție cu voi înșivă. Încearcă să TE FACI PE TINE, CEL DE AZI, mai BUN decât CEL DE IERI. Felicitări tuturor celor implicați și vă asigur de tot sprijinul Universității de Vest „Vasile Goldiș””.

Evenimentul s-a bucurat de prezența Inspectorului Școlar General, prof. Marius Gondor, a reprezentanților din cele 10 instituții de învățământ preuniversitar partenere în proiectul pilot, a reprezentanților unor stakeholderi din domeniul biomedical, a voluntarilor, a unui număr semnificativ de elevi și cadre didactice implicate in proiect, alături de echipa asociației Activ pentru Comunitate, cea care coordonează activitățile. Invitat special al zilei a fost dr. Andrea Szollossi, doctor în științe biologice al Universității din Oxford (Marea Britanie), arădeancă de origine, cu o vastă experiență profesională în domeniul STEM și în tehnologie.

Într-un cadru deschis, amical, conf. univ. dr. Paul Albu și invitata sa, au purtat un dialog motivațional pentru tinerii prezenți în sală, dar și pentru cei care au urmărit evenimentul on-line. Au vorbit despre experiențele personale, despre schimbările din domeniu și despre cunoaștere, despre autodepășire.

„Ceea ce ai posibilitatea să îți însușești în urma parcurgerii întregului program educațional STEM s.y.S.T.E.M.s sunt competențe transferabile. E o gândire critică și creativă, gândirea științifică prin care  privești lumea cu scepticism, dar și curiozitate în care ești conștient de presupunerile pe care le faci, de prejudecățile tale, însă îți  menține această ideea de a valida totul din jur”, consideră dr. Andrea Szollossi.

            Programul educațional STEM s.y.S.T.E.M.s. va contribui la creșterea competitivității generației succesoare, prin formarea unor tineri cu competențe științifice, sociale și de studiu îmbunătățite, unor viitori studenți cu abilități dezvoltate pentru învățare pe tot parcursul vieții, care să devină specialiști mai performanți în domeniul biomedical.

Participanților programului pilot le transmit cele mai sincere felicitări pentru că sunt deschizători de drum. Ei și-au asumat o responsabilitate față de ei înșiși de a participa la acest program pilot pentru a realiza activități de voluntariat educațional prin care ei vor putea deveni mai competitivi și mai pregătiți pentru ce urmează să studieze în domeniul biomedical. Spun asta pentru că în contextul actual al societății în care trăim, dar și al dinamicii pe care aceasta o are în prezent și care se preconizează pe viitor, nu mai sunt relevante doar informațiile acumulate, ci și multe alte competențe precum cele de comunicare, de muncă în echipă, de gândire critică și creativă, de abilități de problematizare-soluționare, care împreună cu creșterea stimei de sine și a încrederii în forțele proprii sunt relevante la vârsta voastră și în viitor. Toate acestea reprezintă avantaje pentru o educație solidă și pentru o carieră de succes și tocmai pentru aceste considerente noi am demarat implementarea programului pentru educație non-formală STEM s.y.S.T.E.M.s. în Arad.

Suntem deplin recunoscători sprijinului și încrederii acordate de partenerii noștri. Inspectoratul Școlar Județean Arad care a facilitat promovarea programului educațional în instituțiile de învățământ preuniversitar și Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad care oferă spațiul potrivit pentru implementarea activităților educaționale și care, încă o dată, prin această modalitate se dovedește a fi un actor tot mai relevant pe scena universităților care se deschid din ce în ce mai mult spre comunitate, care se adaptează la noul context socio-educațional și care se orientează tot mai atent și mai eficient către nevoile studenților.

Educația non-formală, și în același timp programul propus de noi, nu intră în competiție cu educația formală din școală, dimpotrivă el reprezintă un pilon extracurricular pentru un grup de elevi care au deja un plan stabilit pentru ceea ce își doresc să urmeze pe plan educațional în viitor. Punem accent pe faptul că noi urmărim să venim în completarea educației formale, pentru ca tinerii să poată beneficia de orice sprijin suplimentar care să le asigure lor competențe cât mai relevante deoarece la momentul actual probabil cea mai importantă abilitate este aceea de a te adapta unui mediu dinamic, într-o continuă transformare și reinventare.

E important ceea ce lăsăm în urma noastră și e mai important, când e vorba despre noua generație, ca atunci când ne dorim să îi inspirăm, să nu o facem arătându-ne propriile noastre „superputeri”, ci să le arătăm care sunt cele ale lor! Pentru că fiecare dintre ei au propriile superputeri, fără excepție, și nu trebuie să îi lăsăm să uite asta niciodată!

Considerăm că sprijinul adus atât de autoritățile locale, cât și de mediul de afaceri, mai ales cel din domeniul biomedical, sunt esențiale pentru desfășurarea acestui program. Este numai în favoarea noastră, a tuturor, să acceptăm faptul că valorizarea în zona de educație este esențială deoarece ea reprezintă cu adevărat o investiție în generația succesoare care dacă ne-o dorim să rămână în Arad sau în țară trebuie să îi oferim în primul rând o educație de calitate, iar apoi oportunități robuste de dezvoltare a unei cariere profesională,  pe bază de competiție și meritocrație. Pe această cale doresc să precizez și faptul că proiectele depuse pentru obținerea de finanțare necesară demarării programului pilot au fost eligibile și declarate câștigătoare la competițiile de proiecte organizate de Centrul Municipal de Cultură din Arad și Centrul Cultural Județean Arad”, a precizat conf. univ. dr. Paul Albu.

Evenimentul, moderat de Corina Huțan, s-a încheiat cu un recital al elevilor de la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” din Arad, urmat de înmânarea diplomelor oferite partenerilor și participanților din grupul țintă al programului-pilot STEM s.y.S.T.E.M.s. desfășurat anul acesta.

Galerie foto (27)


Scrie un comentariu

trimite