Retroparada de toamnă a vehiculelor istorice la Arad
Aradul a fost sâmbătă, 15 octombrie, din nou gazda unui eveniment al Clubului Retromobil Român, mai precis mașinile istorice s-au întîlnit din nou in Piața Avram Iancu din Arad la parada de toamnă pentru că anual se vor desfășura două parade, pentru a face cunoscute arădenilor mașinile istorice.
La fel ca în primavară, au fost prezente peste 20 de maşini istorice, de diferite mărci. La paradă au luat parte un M-461, proprietar fiind domnul Felix Crăciun, reprezentantul Retromobil Arad, domnul Dan Ungureanu, cu un Gaz-69 A, domnul Anton Dihel cu un TV 51 C, urmând ca la următoarea paradă să aducă și cel de-al doilea TV, tot un 4x4 militar o variantă supraînălțată (fabricate în nr. foarte restrîns, se pare doar 100 bucăţi), care este în curs de restaurare, iar pe langă acestia au mai fost cîteva exemplare de Mercedes Cobra, un superb Mercedes Benz 180 din 1961, un Jeep Kaiser CJ 5, Renault, Dacia, două maşini AERO, unul fabricat în 1935 (Aero 30) si Aero 18 fabricat în 1932, un MCC din 1969, un superb Daimler limuzină, fabricat în 1979 în Anglia, VW 1300 din 1966 şi un Corvette din 1978, un BMW, un Wartburg și altele, precum și motociclete Honda.
Atracția mare au fost cele două rarităţi, respectiv mașinile Aero care au fost centrul atenției celor mici și celor mari apoi Mercedesul din 1961 foarte frumos restaurat dar și limuzina Daimler, care au fost prezente pentru prima dată la paradă. Copiii au preferat mașinile de teren, atat M-461 (IMS), GAZ-ul 69 A şi Kaiser-ul Jeep, pe care le-au asaltat de-a dreptul. A fost o paradă reuşită fiind prezente noi modele de mașini, lucru îmbucurător pentru că în Romania începe să apară dragostea pentru mașinile istorice, și din ce în ce mai mulți colecționari vin cu frumoasele lor mașini la paradă. Însă ca țară am pierdut enorm de mult la acest capitol pînă acum cîțiva ani, și încă mai pierdem atîta timp cît nu există o lege care să protejeze aceste mașini, cel puțin cele de la armată pentru că sute de astfel de bijuterii au luat drumul Remat-urilor, sute sau mii de camioane militare au fost tăiate, unele cu foarte puțini Km la bord, fără să ne dăm seama de valoarea lor istorică iar astăzi sînt aproape inexistente în Cluburile Retromobil, și de ce să nu o spunem, nici acum statul român nu sprijină aproape deloc acești oameni care tot ceea ce fac, o fac din suflet, din buzunarul lor, ducînd mai departe tradiția automobilistică din România. Organizatorii s-au gîndit și la cei mici și cei mari, prezenți la eveniment, servindu-se tuturor celor prezenți pizza și suc, de pe șasiul TV-ului care s-a transformat într-o masă AD-HOC.
"Pentru urmatoarea manifestare, care va avea loc anul viitor prin luna aprilie se doreste participarea a tot mai mulţi colecționari cu mașinile lor, îndrăgostiţi de aceste bijuterii tehnice, de aceea îi invităm pe toţi cei care dețin prin garaj maşini istorice să vină în primăvară cu ele, să le expună, să ia legatura cu noi, cu reprezentantul clubului din Arad” a spus domnul Felix Crăciun, reprezentantul Retromobil Club Romania la Arad.
La parada de primavară se doreşte ca cel puțin un jeep sau două să plimbe copii prin oraș în mod gratuit, constatându-se că cei mici sunt foarte îndrăgostiţi de maşinile de teren. Aceasta iniţiativă vine din partea domnului avocat Dan Ungureanu, proprietarul Gaz-ului 69 care este dispus să plimbe copilașii. Desigur, vor mai fi si alte surprize, va fi şi un tractor Deutz care va ajunge de la Chisindia, are deja acceptul Clubului Retromobil Român, și multe altele. Regretăm că de aceasta dată nu a fost posibil a se defila cu mașinile pe centrul Aradului datorită faptului că o manifestare de anvergură a I.S.U. Arad a avut loc concomitent cu noi, dar s-a ieşit totuși la pădurea Ceala pentru o mică ședință foto, cu veteranul jeep-urilor, cu legendarul Gaz 69 sovietic, modelul după care s-au fabricat cunoscutele IMS şi M-461, dar despre acest lucru vom discuta pe larg într-un articol special dedicat modelului Gaz 69 care a făcut istorie în România anilor 60.