FOTO | Ministrul Transporturilor a vizitat Gara Arad, modernizată cu 334 milioane de lei. Uite ce a văzut!
Lucrările de modernizare a gării au fost recepționate parțial, după aproape un an și jumătate de când trebuiau să fie încheiate. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a vizitat, astăzi, gara, declarând că este una dintre cele mai moderne din Europa de Est.
Lucrările au început în aprilie 2012, fiind parte din proiectul de reabilitare a liniei de cale ferată cuprinsă între frontiera cu Ungaria (Curtici) și Simeria, tronson care face parte din coridorul feroviar pan-european. Gara urma să fie inaugurată în iunie 2014, dar se mai lucrează, fiind executat 99,9 la sută din proiect. Zilele trecute, lucrările au fost recepționate parțial, conform reprezentanților CFR.
”Problemele care au generat aceste prelungiri au fost determinate de dispute CFR – antrepenor asupra fundațiilor stâlpilor liniei de contact, detalii de execuție ale pasarelei, modificări legislative în domeniul semnalizării trecerilor la nivel, cerințele CFR privind instalația de semnalizare care au fost modificate succesiv ca urmare a implementării Proiectului Pilor ERTMS nivel 2 București-Brazi (recepționat în octombrie 2015)”, arată reprezentanții CFR.
Ministrul a declarat că gara a devenit una dintre cele mai moderne din Europa de Est.
”Mă bucur că acest prim exemplu poate fi dat la Arad, unde tradiția feroviară e la ea acasă, cu mai mult de 150 de ani de cale ferată. Gara este un amestec fericit de tradițional și modern, de utilitate și confort pentru pasageri, dar oferă și condiții foarte bune pentru angajați”, a declarat ministrul.
Costescu a spus că după 25 de ani de subfinanțare a infrastructurii feroviare, trebuie ”armonizate” noile investiții cu trenurile aflate în circulație, majoritatea fiind vechi. Conform ministrului, zece trenuri noi vor fi achiziționate în următorul an.
Valoarea lucrărilor la infrastructura de pe tronsonul Frontieră (Curtici) – Arad – Km 614, în lungime de 41 kilometri (din care face parte şi Gara Arad), este de 1,38 miliarde de lei, din care aproximativ 700 milioane lei reprezintă fonduri europene nerambursabile, în timp ce diferența este acoperită de bugetul de stat.
Pasarelă comparabilă cu o aerogară
În Stația CFR Arad a fost construită o pasarelă supraterană pentru călători care face legătura între peroane și clădirea istorică a gării. Pasarela are lifturi, scări rulante, iar pe viitor va avea magazine și alte tipuri de facilități pentru călători, de tipul celor existente în aerogări.
În perimetrul stației a fost construită o clădire pentru mentenanță, care cuprinde ateliere tehnologice, laboratoare, birouri, arhive și magazii. De asemenea, au fost refăcute peroanele și modernizat un centru de management al traficului feroviar.
Lucările sunt efectuate de către asocierea de firme ALSTOM TRANSPORT S.A – Swietelsky Bau Gesell Sachaft m.b.H – Astaldi S.p.A – Euro Construct Trading’98 S.R.L – Dafora S.A.
Întrebat despre eventualele penalități aplicate antrepenorului pentru întârzieri, ministrul a declarat că acestea vor fi calculate la finalul proiectului.
Stație de importanță regională
Clădirea Gării Arad a fost construită în 1910, după planurile arhitectului arădean Ludovic Szantay. Este a treia clădire, pentru că primul tren a circulat în oraș în 25 octombrie 1858, anul deschiderii liniei Lokoshaza-Curtici-Arad.
Stația Arad este un nod de cale ferată important, asigurând legături feroviare cu nord-vestul României spre Oradea, Satu Mare, Baia Mare, cu sud-vestul ţării spre Timişoara, Turnu Severin și Serbia și cu linii feroviare cu trafic local spre Nădlac, Brad, Sântana.
Din punct de vedere al complexității – număr de linii, număr de schimbătoare de cale, ramificații, instalații de semnalizare – stația Arad este printre cele mai mari din Estul Europei, având în exploatare o lungime desfășurata de aproximativ 35 kilometri de linie de cale ferată și 146 de schimbătoare de cale.