Gheorghe Falcă a discutat cu reprezentanții Asociației Europene a Producătorilor de Automobile despre relansarea producției
Europarlamentarul Gheorghe Falcă, membru în comisia pentru transporturi și turism (TRAN), comisia pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale (EMPL) și comisia pentru industrie, energie și cercetare (ITRE) din cadrul Parlamentului European a avut o discuție cu reprezentanții Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) despre provocările prin care trece industria producătoare de automobile, precum și măsurile necesare pentru relansarea producției, protejarea drepturilor angajaților din acest sector și accesul consumatorilor la piața vehiculelor.
Industria producătoare de automobile și întregul lanț de aprovizionare al acestui sector sunt grav afectate de criza Covid-19, iar în opinia eurodeputatului Falcă este foarte important să începem să abordăm eficient și coordonat redresarea după criză, iar soluțiile europene pot funcționa, punând piața unică în centrul priorităților. Avem nevoie, mai mult ca oricând, de o Europă puternică, în care guvernele, întreprinderile și cetățenii săi să își demonstreze solidaritatea.
Reprezentanții ACEA au declarat că în urma crizei pandemice, în Uniunea Europeană un număr de aproximativ două milioane de vehicule sunt pierdute/blocate în producție, iar 1,2 milioane de angajați se află în șomaj tehnic, însă această cifră se referă doar la persoanele angajate direct de producătorii de autovehicule, camioane, autoutilitare și autobuze, iar impactul asupra lanțului de aprovizionare auto mai larg este chiar mai critic. Desigur situația la nivelul statelor membre este diferită de la caz la caz. În Germania fiind deschise câteva fabrici, Franța are în vedere redeschiderea treptată, iar în Italia situația este cea mai gravă. În România, activitățile de producție ale Dacia au fost reluate în data de 21 aprilie, pe bază de voluntariat și în două schimburi. Din data de 4 mai, vor demara activitățile ambelor uzine.
ACEA a solicitat o repornire coordonată la nivel european a fabricilor, furnizorilor și a reprezentanțelor de vânzare a automobilelor. Întregul lanț valoric ar trebui să înceapă în același timp, însă situația din statele membre este diferită. O altă provocare a acestora ține de legislația și reglementările pe care vehiculele trebuie să le respecte pentru omologare, iar termenul limită pentru omologarea EUR 6 este în 2021, însă ținând cont de această criză, industria nu va putea să atingă acest termen. În acest caz ACEA este deja în contact cu DG GROW, care urmează să lanseze o propunere legislativă în acest sens.
Una din propunerile de relansare a industriei producătoare de automobile este crearea unui sistem de reînnoire a mașinilor, la fel ca în 2008, astfel încât clienții să își înlocuiască mașinile lor vechi cu altele noi. În opinia ACEA, această schemă ar avea un impact dublu pozitiv la nivel european și anume protejarea locurilor de muncă pe de o parte și crearea unei tranziții în linie cu cerințele Pactului Verde și a mobilității sustenabile, pe de altă parte.
ACEA reprezintă cei 16 mari producători de automobile, camionete, camioane și autobuze din Europa: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, grupul PSA, grupul Renault, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, și Volvo Group.