Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Elevii arădeni vor examinări periodice pentru a combate depresia

Elevii arădeni au pornit o campanie de combatere a depresiei în rândul tinerilor şi doresc ca această problemă să fie tratată cât mai bine cu putinţă în instituţiile de învăţământ. Printre măsurile pe care aceştia doresc să le aplice în şcoli se numără şi examinarea psihologică periodică. De asemenea, au redactat o scrisoare în acest sens către autorităţile competente, semnată de preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor, Oana Masichevici şi preşedinţii Leo Maris Arad, Ana-Maria Cojocăreanu şi Darren Balaşiu.

Elevii arădeni vor examinări periodice pentru a combate depresia
Comentează 0

În urma evenimentelor, care s-au întâmplat de la începutul acestui an, a venit timpul să luam acțiune. Doar bine, nu mai este suficient. Suntem ferm convinși că o schimbare de mentalitate în societatea românească este necesară. Astfel ne-am propus să aducem la lumină un subiect tabu pentru mulți români și anume importanței sănătății mintale.
Depresia este supranumită “boala secolului XXI” și duce de cele mai multe ori la suicid. Aproximativ 2 milioane de români suferă de această boală. 2 milioane de români, care sunt ignorați de către stat prin neglijență și nepăsare, momentan neexistând un plan de prevenire a suicidului. Din acești 2 milioane de români, cei mai afectați sunt tinerii, rata suicidului în România este cu 50% mai mare decât media europeană. Considerăm că aceste cifre sunt inacceptabile și dorim să lansam o inițiativă prin care ne propunem să integrăm în școli o evaluare mintală anuală a elevilor și lansarea unei campanii de promovare a importanței sănătății mintale. Această simplă discuție cu un psiholog are rolul de a îi descătușa pe elevi de frustrările accumulate și de a îi face să conștientizeze că au alături pe cineva de încredere, care poate sa îi ajute să iasă din impas. Discuția cu un specialist nu trebuie privită cu teamă, deoarece psihologul are la bază cele mai bune intenții și nu îi este permis să divulge informațiile pacient – psiholog.  Campania va include organizarea a 2 videoclipuri, care au rolul de a sublinia importanța sănătății mintale în rândul tinerilor și apoi trecerea la promovarea acestora în școli și pe rețelele de socializare.
Cum spuneam și la început doar bine nu mai funcționează, “las-o și așa că merge” este de domeniul trecutului. A venit timpul pentru o nouă față, una altruistă și dătătoare de speranță. Astfel vă invităm să ni vă alăturați în această campanie. Noi ne-am săturat de indiferență, voi?


În atenția Inspectoratului Școlar Județean Arad, a autorităților competente, comunității arădene și a publicului larg,

În lumina celor întâmplate în ultima perioadă, organizația non-guvernamentală Leo Maris Arad  și Consiliul Județean al Elevilor Arad, structura de reprezentare a beneficiarilor primari ai actului educațional la nivel județean, dorește să aducă în atenția publică câteva teme de maxim interes pentru desfășurarea actului instructiv-educativ în parametri normali, printre care sănătatea mintală și consilierea psihologică. În acest sens, venim cu o serie de propuneri în vederea elaborării unui  plan strategic la nivel județean și chiar național pentru prevenirea depresiei și suicidului în rândul tinerilor.

Suntem de părere că ignoranța și nepăsarea privind lipsa alcătuirii unui plan strategic în legătură cu prevenirea sinuciderii trebuie să ia sfârșit. Sănătatea mintală reprezintă un subiect tabu în societatea românească și astfel se neglijează problemele puternice cu care se confruntă tinerii. Supranumită „boala secolului XXI”, depresia a ridicat frecvența cazurilor de suicid în România la tinerii cu vârsta cuprinsă între 15 și 19 ani cu peste 50% față de media europeană, conform unui studiu realizat de Institute for Health Metrics and Evaluation (2013). Majoritatea cazurilor de depresie în rândul tinerilor sunt provocate de lipsa de sprijin. Astfel, considerăm că sprijinul psihologic acordat elevilor în unitățile de învățământ trebuie să crească considerabil.

Articolul 83 din Legea educației naționale nr. 1/2011 stipulează:

(1) Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din unitățile școlare de stat și particulare autorizate/acreditate beneficiază de asistență medicală, psihologică și logopedică gratuită, în cabinete medicale, psihologice și logopedice școlare ori în unități medicale de stat.

(2) La începutul fiecărui an școlar se realizează examinarea stării de sănătate a elevilor, pe baza unei metodologii comune elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și de Ministerul Sănătății.”

Astfel, prima noastră propunere este să integrăm în școli o evaluare anuală a elevilor de către un psiholog, un principiu des întâlnit în țări precum Canada și Marea Britanie, pentru a evalua starea mentală a elevilor. Din moment ce elevii sunt evaluați fizic în fiecare semestru de un cadru medical, este imperios ca acestora să le fie oferit un sprijin mult mai profund și pragmatic. Prin această examinare, elevii vor conștientiza importanța discutării dezamăgirilor și problemelor cu un specialist. De asemenea, discuția cu un specialist nu trebuie privită cu teamă și prejudecată, deoarece psihologul are la bază cele mai bune intenții și, sub secretul profesional, acestuia nu îi este permis să divulge informațiile oferite de către pacient. Ar trebui ca elevii să beneficieze cu adevărat de sprijin psihologic și nu doar pe hârtie, să eliminăm prejudecățile pe care le avem ca societate despre persoanele care simt nevoia de consiliere. Poate mulți dintre noi avem sprijinul necesar în prieteni, familie și nu avem nevoie de un consilier specializat, dar, pentru alții, prezența acestuia – sau, mai bine spus, absența – poate fi fatală.

Totodată, articolul 1, aliniatele (2) și (3) din Regulamentul privind organizarea și funcționarea centrelor județene/al municipiului București și a cabinetelor de asistență psihopedagogică, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5418/2005, prevede existența cabinetelor de asistență psihopedagogică doar „în unitățile de învățământ la care sunt înmatriculați cel puțin 800 de elevi”, iar cele cu mai puțin de 800 de elevi sunt nevoite să apeleze la un cabinet psihopedagogic  interșcolar. Acest fapt nu doar că nu pune accentul pe consilierea afectivă, în special pe stările de anxietate și depresie, unde se recomandă un psiholog, dar și trece cu vederea importanța consilierii educaționale oferite de un psihopedagog. În unitățile de învățământ cu mai puțin de 800 de elevi, tinerii sunt defavorizați, deoarece nu pot să apeleze oricând la psihopedagog și acesta nu poate răspunde cerințelor elevilor de fiecare dată când este nevoie, dat fiind faptul că acesta trebuie să fie prezent în mai multe unități de învățământ într-o săptămână.

Nu în ultimul rând, ca semnatari ai prezentei scrisori deschise vor organiza o campanie pentru promovarea consilierii psihologice. Campania va include organizarea a 2 videoclipuri, care au rolul de a sublinia importanța sănătății mintale în rândul tinerilor și ulterior promovarea acestora în școli și pe rețelele de socializare. Scopul nostru este de a introduce un consult obligatoriu, de cel puțin 15 minute pe semestru, în unitățile de învățământ și de a promova necesitatea apelării la un specialist. Noi ne-am săturat de indiferență, voi?

Galerie foto (1)

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite