Dublu eveniment în comuna Almaș cu tabără Retro-militară în valea Rădești
Comuna Almaș a fost sâmbătă, 24 iulie, gazda a două evenimente care s-au desfășurat pe valea Rădești, în acea poieniță superbă care a fost gazda a numeroase evenimente de-a lungul anilor. Este vorba de binecunoscutul eveniment sportiv Enduro-Cross, organizat an de an de către Lion-Team Sebiș, prin domnul Cătălin Mocuța și Primăria comunei Almaș, respectiv primarul Aurel Ginu Costea, un împătimit al motoarelor.
Dacă Enduro –Cross a devenit o tradiție la Rădești, în glas de motoare ambalate la maxim, celălalt eveniment este în premieră fiind vorba de o tabără-Retro-militară organizată tot în Valea Rădești. Acest eveniment a fost organizat de către Filiala Retromobil Arad- secțiunea vehicule militare și autospeciale prin președintele său Felix Crăciun și vicepreședinte Anton Pavel Dihel în colaborare cu primăria Almaș.
Trebuie amintit faptul că acest eveniment a avut loc pentru prima dată în țară la Pitești în urmă cu cca. două săptămâni, iar al doilea eveniment este cel de la Rădești și s-a desfășurat pentru prima dată în județul Arad, iar locația a fost aleasă de conducerea Filialei Retromobil Arad și la invitația primarului Ginu Costea ca fiind potrivită pe valea Rădeștiului, urmând ca de acum să se desfășoare anual un astfel de eveniment în această locație. A fost un început reușit datorită implicării atât a conducerii filialei Retromobil Arad, cât și a primarului de la Almaș, el însuși un mare iubitor de vehicule militare și nu numai.
Prezenți la eveniment au fost și reprezentanți ai C.J.Arad prin domnul vicepreședinte Ionel Bulbuc și doamna Simona Stan, consilier județean alături de consilierul județean Talida Pop și doamna Mariana Florea. La eveniment au participat echipaje și mașini atât din județul Arad cât și din Bihor, Hunedoara și Caraș-Severin, cu mașini militare de fabricație românească sau rusească, fiind vorba de renumitele ARO M-461, cunoscute ca IMS, două camioane DAC 444T și un Zil 157 fabricat în anul ...1965. Prezente au fost și două mașini militare Bucegi SR 114-M cu motoare V8 benzină, respectiv un camion militar și o cisternă de apă, precum și un DAC 443 T, ultimele două aparținând chiar primarului Ginu Costea.
De amintit că acest camion DAC 443 este o realizare a uzinei de camioane Brașov în colaborare cu Uzina Mecanică de TAB-uri din Moreni, având transmisia de transportor militar blindat cu suspensii independente și tracțiune 4x4. Dacă cei din Hunedoara au venit din partea Brad-ului, camionul militar Bucegi (fabricat în anul 1976) condus de Petru Filca a venit pe roți de la cca. 300 km distanță tocmai din comuna Carașova, din localitatea Iabalcea (Caraș - Severin). Petre Filca este proprietarul a încă 6 camioane românești pe care le întreține cu greu, însă atunci când dragostea și pasiunea merg mână în mână nimic nu-i stă omului în cale. De asemenea și prietenul nostru Ginu Costea are în proprietate câteva camioane militare, printre care cisterna de apă Bucegi, DAC-ul 443T, un Zil 131, un TV și altele.
Atunci când vorbim însă de sovieticul ZIL 157 K, nu pot să nu amintesc de proprietarul său, domnul Magda Gheorghe, care a fost șofer la fosta U.M. 1499 Ineu(Rachete), de unde a achiziționat și ZIL-ul pentru duba de pe mașină fără să se gândească atunci după 1990 că peste ani va avea doi nepoței care se vor îndrăgosti de mașină. Nepoții sunt sufletul și viața lui ... iar ZIL-ul...copilul lui de suflet. Astăzi Magda Gheorghe sau Roco, așa cum îl alintăm noi prietenii, are 70 de ani dar sufletul îi este tânăr și ...neliniștit, chiar și acum. Pentru el acest eveniment a fost o nouă aplicație militară (după mulți ani), printre multele aplicații militare la care a luat parte de-a lungul anilor de șofer, inclusiv în stepa calmâcă din Rusia. Se putea citi pe fața dânsului bucuria de fi din nou la drum cu mașina militară, iar asta s-a văzut chiar și prin parbrizul ZIL-ului. A doua mașină militară a familiei Magda din Seleuș este un DAC 444-T, care a fost de curând achiziționat tot de la armată, iar Marius a fost și el șofer militar. Nepoții ,,unchiului Roco,, respectiv Luca și David au fost foarte încântați de acest eveniment, iar bunicul...a retrăit anii tinereții, prin însăși nepoții lui. Se poate spune că este un om împlinit prin dragostea ce o poartă nepoților. Un ARO M-461 și un Dac 444-T are în ogradă și Felix Crăciun, iar TV-urile lui Anton Pavel sunt cunoscute în toată țara.
Revenind la eveniment și la organizarea acestuia este de adăugat faptul că primarul Ginu Costea s-a îngrijit de toate, astfel că din punctul de vedere al gazdei să fie toate în regulă, îngrijindu-se inclusiv de premiile de participare cu plachete, care au adus bucurie în special copiilor și tuturor celor care au depus eforturi financiare și de timp pentru a face parte din această ,,familie,, am putea spune a mașinilor istorice. Desigur că nu în ultimul rând primarul s-a îngrijit și de masa și cazarea retromobiliștilor, astfel încât aceștia să se poată odihni, pentru că duminică coloana militară a fost staționată în Moneasa. Bucuria cea mai mare a fost a copiilor atunci când au văzut mașinile militare aliniate ca la unitatea militară, însă și cei mari au admirat, iar unii își aduceau aminte cu nostalgie de anii,,cătăniei,,.
De altfel Ginuțu, așa cum îl știm cu toții are în sânge această pasiune de copil, de aceea a fost foarte deschis atuncă când s-a pus problema locației și iată că acest eveniment a avut loc chiar în comuna Almaș. Pasiunea leagă sufletește oamenii fie de aproape sau de departe, iar cei care au crescut cu camionul la poartă nu îl pot uita niciodată. Alături de tabăra Retro-militară și vehiculele militare, colegii de la Enduro-Cross au desfășurat conform programului concursul la clasele Moto, Quad și ATW, iar seara au aprins un foc de tabără. Concurenții prezenți la start au venit din toată țara și aș aminti doar câteva județe printre care Sibiu, Dâmbovița, București, Sălaj, Timiș, Cluj, etc. Spre seară motoarele camioanelor militare și-au făcut auzit glasul, încolonându-se militărește am putea spune și au plecat spre Stațiunea Moneasa, însă luând drumul cel mai scurt deși nu cel mai bun, peste dealuri spre Dieci, Laz și prin Dezna, la Moneasa, unde au fost expuse a doua zi fiind și sărbătoarea Clătitelor, dar asta e altă poveste.Nu este ușor de întreținut o astfel de ,,huidumă,, cum spunea o doamnă camioanelor militare, pentru că cere multe sacrificii mai ales financiare, apoi piesele de schimb care sunt o problemă fiind scumpe și mai ales greu de procurat, iar uneori nici nu se mai găsesc.Nici consumul de benzină nu e mic , un astfel de camion are un consum de 35-45 l / 100 km, de aceea foarte puțini sunt cei care achiziționează astfel de mașini. Acest eveniment a adus însă bucurie în primul rând participanților dar și publicului prezent în poiana din valea Rădești, și nu în ultimul rând primarului Ginu Costea, pentru faptul că a reușit să fie primul din județul Arad care a fost gazda unui eveniment de suflet am putea spune, pentru toți cei care mai simțim românește.