Cum și-au transformat românii hobby-urile online în job-uri
Din ce în ce mai mulți români câștigă bani din mediul online, transformându-și hobby-urile în veritabile surse de profit. Fie că vorbim de vlog-eri cu milioane de vizualizări sau de gameri care participă la competiții internaționale, țara noastră are reprezentanți în toate domeniile.
De la apariția internetului în anii 60 și până în prezent, dezvoltările tehnologice din domeniul web au permis lumii virtuale să se întrepătundă cu cea reală și să ofere alternative de divertisment la cele existente, noi de modalități de relaxare și noi oportunități de câștig.
Deși România a avut un start mai încet, primul domeniu .ro fiind înființat abia în 1992, țara noastră a prins repede din urmă, clasându-se în ultimii ani între primele 10 țări ca nivel de viteză a internet-ului. Multe sectoare economice au fost afectate în mod pozitiv de această poziție fruntașă, iar cel al locurilor de muncă pare să fie cel care profită în mod direct. Noi companii au decis să facă outsourcing aici și să deschidă un hub sau chiar să mute companii întregi pe teritoriul nostru, transformând zone precum Pipera, într-un mini Silicon Valley est-european. Profitând nu doar de internetul foarte rapid, dar și de valul de oameni care au decis să studieze în domeniul IT, multinaționale cu renume global au creat mii de locuri de muncă. Noua generație tech-savy este privită ca fiind o mână de lucru extraordinară pentru investitorii din afară, care au găsit aici oameni inteligenți, harnici și vorbitori de cel puțin două limbi străine.
Însă nu toți acești oameni doresc să lucreze în medii corporatiste, indiferent dacă au urmat o pregătire sau sunt autodidacți în sfera IT-ului. Chiar mai mult de atât, o parte din ei se feresc pe cât se poate de această etichetare. Cei mai inteligenți au profitat de oportunitățile oferite de acest context tehnologic în dezvoltare și au decis, fie să pornească start-up-uri pe care să le conducă singuri, fie să își transforme hobby-urile online în joburi full-time.
Modalitățile și timpul în care veniturile online se câștigă diferă de la caz la caz. Fie că vorbim de vlog-uri de make-up sau ne referim la vedete care doresc să își mențină fanii la curent cu viața lor personală, banii din vizualizări nu vin ușor. Potrivit unui articol publicat de ziarul Gândul, cei mai cunoscuți vlog-eri din România nu se pot lăuda cu case și mașini dobândite de pe urma platformelor online, dar câștigă destul cât să nu fie nevoiți să aibă un job cu program normal. Aceștia par să cadă de acord asupra ideii că banii reali nu vin din monetizarea vizualizărilor, ci din legăturile create prin intermediul platformelor care-i lansează. O dată ajunse celebre, vedetele mediului online pot obține sponsorizări, își pot crea propriul brand și pot opta către alte variante tradiționale de marketing mai profitabile.
Dacă cei care și-au dedicat timpul făcând videoclipuri online nu au un caștig garantat peste noapte și depind de loialitatea vizitatorilor, gamerii pot profita mult mai repede, participând la competiții de profil. Aici, premiile variază de la câteva mii de dolari, la câteva sute de mii, iar jucatorii cei mai iscusiți se pot trezi că au, dintr-o dată, suficiente fonduri cât să nu își mai facă probleme pentru următorii 10 ani.
Cel mai mare premiu în materie de gaming a fost cel oferit anul acesta la jocul de strategie pe echipe Dota2. Cei clasați pe primul loc, au luat împreună 10 milioane de dolari. Deși țara noastră nu a avut niciun reprezentant în topul competiției din 2017, în urma cu 2 ani, Armand Pittner, un jucător român din Moreni, s-a clasat pe locul 9, caștigând împreună cu echipa sa peste $200,000. Mai mult de atât, potrivit paginii web esportsearnings.com, jocul de carți cu eroi, Hearthstone, i-a adus românului Radu Dima peste $100,000 până în prezent.
Același lucru se poate spune și când vine vorba de jocurile tradiționale de carți, cei care participând la turnee au șansa de a ajunge la câștiguri colosale de rândul milioanelor de dolari. În campionatul SCOOP 2017 din această primăvară, britanicul Charlie Carrel a luat acasă 1,2 milioane doar dintr-o singură competiție. Unul dintre cei mai cunoscuți jucători de cărți online este canadianul de origine română Daniel Negreanu. Acesta este considerat unul dintre cei mai de succes jucători, atât când vine vorba despre partidele live, cât și cele online.
Toți acești profesioniști au în comun câteva aspecte importante, au ales să-și urmeze un hobby, l-au transformat în ceva profitabil și au reușit să obțină nu doar câștiguri enorme, dar și independența profesională la care mulți dintre noi nici nu îndrăznim să aspirăm.