Conferință de presă cu structurile MAI
- Material prezentat de Prefectul Județului Arad, doamna Florentina Horgea
Urmare a fenomenelor meteo periculoase din data de 17.09.2017, la nivelul Instituției Prefectului – Județul Arad, au fost întreprinse următoarele măsuri:
- A fost convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență în scopul analizării situației din teren precum și a dispunerii necesarului de efective pentru intervenție.
- Prin Ordinul Prefectului au fost constituite cinci comisii mixte de constatare și evaluare a pagubelor formate din reprezentanți ai Instituției Prefectului, Consiliului Județean, Inspectoratului pentru Situații de Urgență , Inspecției în construcții și reprezentanți ai autorităților locale.
- În urma evaluării din teren, au fost întocmite procese verbale de constatare care au fost aprobate în ședințele comitetului județean pentru situații de urgență și au fost adoptate hotărâri care împreună cu proiectele de hotărâri de guvern au fost transmite către Guvernul României.
- Suma totală solicitată Guvernului și care este necesară pentru revenirea la starea de normalitate a obiectivelor publice afectate este de 8.547.290 lei. Informație suplimentară față de conferința de presă: în ședința Guvernului de astăzi pentru Județul Arad au fost alocate următoarele sume: 4,946 milioane lei autorităților locale pentru pentru achitarea cheltuielilor urgente necesare pentru realizare de reparații și refaceri pentru grădinițe, școli, muzee, unități spitalicești și alte clădiri și construcții aparținând administrațiilor locale; 188.000 lei pentru înlăturarea daunelor produse unor posturi de poliție, sedii ale inspectoratelor de poliție, inspectorate pentru situații de urgență, ale jandarmeriei, secții de poliție, de pompieri, alte imobile și mijloace tehnice aflate în administrarea acestora. Suma de 4,458 milioane lei alocată suplimentar Secretariatului General al Guvernului este destinată lucrărilor de reparații și refacere a unor lăcașuri de cult din județele Arad, Bihor, Bistrița-Năsăud, Caraș-Severin și Hunedoara.
În această perioadă, toate comitetele pentru situații de urgență au lucrat la foc continuu pentru evaluarea tuturor pagubelor. Astăzi a fost prezentată Guvernului prima etapă, obiective de maximă urgență, urmând ca în următoarele săptămâni să fie prezentate și alte obiective de intervenție.
Menționăm că din momentul manifestării furtunii de duminică, efectivele M.A.I. au intervenit cu forțe și mijloace în sprijinul populației. Doamna Prefect al Județului Arad, Florentina Horgea, le mulțumește și pe această cale tuturor efectivelor structurilor județene ale M.A.I., comandanților acestora, efectivelor serviciilor voluntare pentru situații de urgență și reprezentanților autorităților locale pentru operativitatea acțiunilor de remediere a efectelor furtunii din data de 17.09.2017.
- Material prezentat de Inspectorul Șef al Inspectoratului de Poliție Județean Arad, Comisar șef Tamaș Ioan-Marcu
În perioada 17.09 orele 15,00 – 18.09 orele 15,00 (de duminică după-amiaza până luni dimineța) au fost 185 solicitări prin 112, în legătură cu efectele furtunii, dintre care:
- 127 de sesizări de drumuri blocate, stâlpi și fire de curent, telefonie, cabluri, panouri publicitare și de semnalizare rutieră căzute la pământ distruse parțial sau total;
- 36 de sesizări de imobile avariate și 17 de autoturisme avariate;
- 4 apeluri în legătură cu familia dispărută la Debela Gora;
- 1 apel în care a fost sesizată o persoană decedată la Moneasa.
În perioada 17-18.09.2017, ca urmare a fenomenelor meteo extreme petrecute pe raza județului Arad, respectiv furtuni, ploi însemnate cantitativ și rafale de vânt puternic, au fost avariate clădiri și bunuri aparținând IPJ Arad:
-sediul Poliției oraș Șebiș, acoperiș parțial distrus, tâmplărie exterior distrusă, sticlă geamuri spartă – cost estimativ reparație 25.000 de lei;
-sediul Post Poliție Moneasa, învelitoare acoperiș distrusă în totalitate -cost reparație aproximativ 30.000 lei;
-sediul Serviciului Rutier Arad, tâmplărie exterioară deteriorată - cost reparație aproximativ 20.000 lei;
-autospeciala MAI 20353, PP Ususău, parbriz spart, capotă, plafon, uși avariate prin căderi de obiecte - cost reparație aproximativ 2.000 lei;
-autospeciala AR 12 UZE, Poliția Municipiului Arad – Secția 2 Micălaca, parbriz fisurat, capotă, plafon, uși avariate prin căderi de obiecte - cost reparație aproximativ 3.000 lei.
EFECTIVE ANGRENATE
TOTAL POLIȚIȘTI : 79, autospeciale : 33
Zona Sebiș- 26 polițiști, 11 autospeciale;
Zona Lipova – 23 polițiști, 10 autospeciale;
Poliția Municipiului – 30 polițiști și 12 autospeciale
AUTORIZAȚII REPARAȚII AUTO ELIBERATE - 90
Zona Sebiș – 62
Poliția Municipiului - 28
În ziua de sâmbătă, 16 septembrie, o familie din Arad (mama, tata și 2 copii minori, de 9 și 13 ani) au plecat la casa lor de vacanță din Debela Gora, în zonă fără semnal la telefon mobil. Din acel moment nu s-a mai putut lua legătura cu aceștia, iar duminică seara nu s-au întors la domiciliu. Un membru al familiei a alertat organele de poliție duminică seara, și de la orele 23,00 s-a pornit în căutatea lor. În activitățile de căutare au fost implicați 6 polițiști, atât de la Postul de poliție Bârzava, Secția Rurală 8 Săvârșin cât și polițiști din cadrul SIC (compartimentul urmăriți), cu 3 autospeciale de poliție. Căutările au fost îngreunate de arborii căzuți pe singura cale de acces către Debela Gora, care au făcut drumul impracticabil, în dimineața următoare căutările cu mijloace aero fiind imposibile datorită ceții.
În dimineața zilei de 18 septembrie, familia a fost găsită de polițiști.
În data de 17 septembrie a.c., orele 17.00 o femeie de 58 de ani din Oradea, aflată la tratament, în timp ce se afla pe trotuarul din fața Hotelului Moneasa, din stațiune, fost lovită de crengile unui copac smuls din rădăcini datorită furtunii. Femeia s-a dezechilibat și a căzut, lovindu-se cu capul de bordură. Femeia a decedat, în cauză fiind întocmit un dosar de cercetare penală in rem sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă.
- Material prezentat de Inspectorul șef împuternicit al Inspectoratului de Jandarmi al Județului Arad, Colonel Daniel Claudiu Burlan
Ca urmare a producerii unei situații de urgență, în data de 17.09.2017, generată de o furtună, tip de risc prevăzut în Hotărârea de Guvern nr.557 din 03 august 2016, privind managementul tipurilor de riscuri, precum și în baza Legii 550/2004, privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române în care se legiferează ,,participarea la limitarea şi înlăturarea consecinţelor dezastrelor naturale, tehnologice, de mediu sau complexe”, care au afectat mai multe localități din județul Arad, efectivele din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Arad, au intervenit în sprijinul colegilor de la celelalte instituții cu atribuții în acest sens, desfășurând activitățile specifice în scopul asigurării funcțiilor de sprijin, prevăzute în Hotărârea de Guvern nr.557 din 03 august 2016, privind managementul tipurilor de riscuri, după cum urmează:
- deblocarea căilor de acces; menținerea , asigurarea și restabilirea ordinii publice pe timpul situațiilor de urgență; protecția populației(evacuare, cazare, adăpostire, alte măsuri de protecție); securitatea și paza zonelor evacuate; asistență medicală de urgență; securitatea și paza perimetrului zonelor de intervenție/carantină; neutralizarea materialelor periculoase/explozive/radioactive; stabilirea perimetrelor de securitate; înștiințare/avertizare/alarmare; asigurarea monitorizării pericolelor și riscurilor specifice; căutare/salvare; căutare-salvare persoane în mediu muntos, greu accesibil;
Un efectiv de 6 subofițeri din cadrul Detașamentului 5 Jandarmi Sebiș, dotaţi cu echipament de protecţie corespunzător situaţiei create, cu autospeciala de serviciu, au acționat pentru deblocarea căilor de acces , în zona centrală a orașului Sebiș și au asigurat măsurile de ordine publică , pe timpul situațiilor de urgență în zona centrală a orașului Sebiș, asigurând un climat de siguranță pe timpul intervenției specializate la cablurile de electricitate căzute lângă biserica din localitate, în care se aflau enoriașii la slujbă. Totodată s-a acționat pentru deblocarea căilor de acces , între localitățile Sebiș și Moneasa, unde numeroși arbori au fost căzuți pe partea carosabilă, circulația fiind blocată pe ambele sensuri de mers;
În localitatea Moneasa, subofițeri din cadrul Detașamentului 5 Jandarmi Sebiș, au acționat pentru securizarea zonei din apropierea hotelului Moneasa din centrul stațiunii, unde se afla cadavrul unei persoane surprinse de un copac doborât de furtună, până la sosirea personalului din cadrul Serviciului de Medicina legală Arad, în vederea ridicării acestuia;
În data de 18.09.2017, jandarmi, din cadrul Detașamentului 5 Jandarmi Sebiș au acționat pentru deblocarea căilor de acces în centrul localității Moneasa (parcarea Hotelului Parc), activitate ce a continuat și în zilele de 19 și 20 septembrie, reușindu-se deblocarea parcării și scoaterea autoturismelor avariate de sub arborii doborâți de furtună.
De asemenea și Inspectoratul de Jandarmi Județean Arad, a suferit numeroase pagube materiale în urma vântului puternic din data de 17.09.2017. În urma evaluării, au fost constatate pagube la nivelul acoperișului de țiglă de la patru clădiri din incinta instituției, iar în urma ploilor abundente, apa s-a infiltrat în tavanul clădirilor unde a deteriorat, pe o suprafață extinsă tencuiala și vopseaua lavabilă. Totodată învelitoarea de tablă ondulată ce acoperea parcul auto, a fost smulsă în proporție de 30 %, iar bucățile desprinse au lovit trei autospeciale de serviciu. Pe o suprafață de 10 metri liniari gardul împrejmuitor confecționat din plăci de beton a fost deteriorat, necesitând înlocuirea acestuia.
În urma efectuării constatării specifice s-a stabilit că prejudiciul cauzat de fenomenul natural este de 52.865, bani necesari pentru remedierea tuturor pagubelor.
În perioada 17 - 20 septembrie, a.c., misiunile de deblocare a căilor de acces și asigurarea climatului de siguranță pe timpul acțiunilor care au vizat răspunsul în situația de urgență creată, au fost îndeplinite în condiții optime.
- Material prezentat de Inspectorul Șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Vasile Goldiș” Arad, Locotenent-colonel Cristian Gârbău
La nivelul judeţului Arad, fenomenele meteo periculoase au debutat în data de 17 septembrie, ora 15.20, momentul în care a fost recepţionat primul cod galben pentru intervalul orar 15.20-17.00. Ulterior au mai fost recepţionate următoare coduri:
- COD PORTOCALIU pentru intervalul 15.40 – 16.40
- COD GALBEN pentru intervalul 16.05 – 17.30
- COD PORTOCALIU pentru intervalul 16.30 – 17.30
- COD GALBEN pentru intervalul 19.05 – 20.30
Mesajele codificate anunţau ploi însemnate cantitativ, vânt cu aspect de vijelie.
Pentru CODUL PORTOCALIU vântul cu aspect de vijelie „la rafală” atinge şi depăşeşte 90 km/h.
Toate mesajele de avertizare au fost transmise prin sistemul de sms către primar, viceprimar, secretar si sef svsu la fiecare localitate din judeţ, în conformitate cu art23 alin 3 lit a din OMAI 192 comun cu ordinul Ministerului Mediului Apelor şi Pădurilor nr.1422/2012 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii, fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale. În conformitate cu art29, alin 2 lit b din acelaşi act normativ primarii au obligaţia informării populaţiei.
Odată cu primirea mesajului de avertizare COD PORTOCALIU, la nivelul inspectoratului a fost suplimentat personalul prin activarea „grupei operative”
În 20 de minute de la primirea primului COD GALBEN, dispeceratul ISUJ, a recepţionat primul apel in sistemul 112, (ora 15.43), din municipiul Arad.
În intervalul 15.43 – 15.55 (12 minute) au fost înregistrate 17 apeluri care semnalau arbori doborâţi sau elemente de construcţie. Toate apelurile din municipiul Arad.
La ora 16.12, s-a recepţionat apelul privind prăbuşirea turlei de la Biserica Ortodoxă Sâmbăteni.
În momentul „ieşirii” judeţului de sub COD PORTOCALIU, (16.40) existau 3 drumuri naţionale, 2 judeţene şi mai multe drumuri comunale blocate de arbori.(situaţia fiind centralizată în urma apelurilor din 112)
La ora 16.43 am recepţionat primul apel care anunţa blocare cu arbori şi stâlpi de curent a drumului Moneasa – Dezna, urmat de alte apeluri care anunţau arbori căzuţi în oraşul Sebiş pe carosabil sau diferite locaţii. În acelaşi timp Detaşamentul Sebiş a fost solicitat să intervină la 2 incendii, unul în Slatina de Criş şi unul în Chisindia.
La ora 16.45 s-a luat decizia suplimentării forţelor de intervenţie prin aducerea la subunitate a întregului personal a Detaşamentului Sebiş, a unei ture libere a Detaşamentului de Pompieri Arad şi dislocare de forţe în sprijin de la Detaşamentul de Pompieri Ineu către Detaşamentul Sebiş.
Primele informaţii privind situaţia din localitatea Moneasa au fost obţinute prin fluxul informaţional între structurile ministerului de la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Arad.
Echipajele de intervenţie ale subunităţii din Sebiş care s-au deplasat spre localitatea Moneasa au parcurs drumul de aprox.20 km în aproape 2 ore datorită arborilor şi a stâlpilor căzuţi pe şosea.
În intervalul 15.43 – 17.30 (momentul ieşirii de sub a doua avertizare de cod portocaliu) dispeceratul ISU a înregistrat peste 100 de apeluri doar privind efectele fenomenelor meteo.
La ora 18.00 toate cele 7 subunităţi ale inspectoratului executau misiuni de intervenţie pentru înlăturarea efectelor fenomenelor meteorologice periculoase. Se intervenea doar pentru înlăturarea efectelor fenomenelor meteo cu 80 de ofiţeri şi subofiţeri 12 autospeciale şi 25 de alte mijloace tehnice (drujbe, unelte genistice). Au fost solicitate în sprijin de către dispecerat 26 de servicii voluntare.
În data de 17.09.2017 ora 20.00 dispeceratul ISU avea recepţionate 174 de apeluri doar privind efectele fenomenelor meteorologice.
Intervenţiile au continuat şi în zilele de 18, 19, 20 septembrie şi încă se intervine în unele locaţii punctuale.
În perioada 17 – 20.09.2017 s-a intervenit pentru îndepărtarea a peste 150 de arbori, crengi sau elemente de construcţie de pe drumuri naţionale, judeţene, comunale, străzi sau clădiri.
Tot în această perioadă subunităţile inspectoratului au mai executat ale 24 misiuni de intervenţie ( incendii, asistenţă persoane) şi 75 misiuni de acordare a asistenţei medicale de tip SMURD.
Comunicat de presă