Concert vocal – simfonic în care “Descoperirea senzaţiilor se lasă în grija auditorului…” (Ludwig van Beethoven)
Încercând să echilibreze nuanţele şi temperaturile anotimpului, cel de al doilea eveniment de abonament al lunii februarie a venit în întâmpinarea publicului de concert cu o ofertă de inspiraţie estivală, Suita simfonică Visul unei nopţi de vară de Felix Mendelssohn Bartholdy şi Simfonia a VI-a, “Pastorala” de Ludwig van Beethoven oferindu-le celor prezenţi în sala de audiţie o alternativă sonoră luminoasă şi optimistă.
“Prefigurând în mod firesc întâlnirea muzicală programată pentru ziua de duminică, 14 februarie, cea de joi seara a propus o incursiune în romantismul secolului al XIX-lea. Pagini de o inegalabilă emoție au fost interpretate de ansamblurile de scenă ale Filarmonicii de Stat Arad, aducându-ne tuturor aminte de faptul că frumusețea universală a muzicii este anume creată pentru a spori inestimabila bogăție spirituală a lumii.” – dr. Alin Văcean, manager al Filarmonicii de Stat Arad.
Dirijată de Cristian Neagu şi organizată în sala Cercului Militar de pe B-dul Decebal nr. 19, seara de 11 februarie de la ora 19.00 a debutat cu o suită extrasă din muzica de scenă creeată în 1842 de Mendelssohn Bartholdy, care asociază într-o formă prescurtată, patru dintre cele 13 numere ale partiturii: Uvertura (scrisă în 1826), Scherzo, Intermezzo şi Marş nupţial. Ele au redat întru totul spiritul shakespearian şi au recreat feeria printr-o suită de impresii muzicale.
Rarisimă printre partiturile secolului al XIX-lea romantic, Nänie de Johannes Brahms a completat prima parte a programului de concert, readucând în plim planul scenei ansamblul corului academic, pregătit de Robert Daniel Rădoiaş. Capodoperă vocal simfonică de mici dimensiuni, partitura a recreat prin tehnici elaborate de compoziţie şi soluţii orchestrale romantice melopeele funebre romane, pe suportul unui text inspirat din mitologie şi semnat de Friedrich von Schiller.
Registrul simfonic a revenit după pauză în cea mai impresionistă partitură beethoveniană, Simfonia a VI-a în fa major, Pastorala, un ópus cu subtitluri şi indicaţii de program, în care compozitorul a insistat asupra caracterului subiectiv al senzaţiilor. “Descoperirea senzaţiilor se lasă în grija auditorului…” declara Beethoven în parcursul partiturii sale, invitându-i pe cei care îi ascultă muzica să se bucure expresivitatea, strălucirea şi genialitatea ei.
Biroul de Presă al Filarmonicii de Stat Arad