Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Când va fi pus la vot bugetul municipiului; ce spun primarul şi viceprimarul despre situaţia de la Filarmonică

După dezbaterea publică care a avut loc vinerea trecută, bugetul municipiului pe anul 2021 urmează să fie supus la vot în CLM. Astfel, primarul Călin Bibarţ a convocat o şedinţă ordinară, care va avea loc vineri, 16 aprilie, începând cu ora 10.15. Pe ordinea de zi sunt 28 de puncte, dintre care 25 de proiecte, proiectul de hotărâre cu privire la adoptarea Bugetului General de Venituri şi Cheltuieli fiind la punctul 22.

Când va fi pus la vot bugetul municipiului; ce spun primarul şi viceprimarul despre situaţia de la Filarmonică
Comentează 0

Bugetul de anul acesta a intrat în atenţia opiniei publice în urma anunţului făcut recent de primarul Călin Bibarţ conform căruia cheltuielile salariale ale Primăriei şi instituţiilor subordonate vor fi reduse anul acesta cu aproximativ 11 milioane de lei, iar anul viitor cu aproximativ 22 de milioane, ceea ce va duce la reducerea unor posturi ocupate. Tot primarul spunea că vor fi reduse până în 200 de posturi din toate instituţiile, dar se vor face şi reorganizări ale direcţiilor, serviciilor şi birourilor.

Reorganizarea Filarmonicii, una dintre instituţiile finanţate din bugetul local, a stârnit însă cele mai multe discuţii, atât în spaţiul public, cât şi în timpul dezbaterii de vineri, ceea ce l-a făcut pe primarul Călin Bibarţ să declarea la finalul întâlnirii: „Este de apreciat efortul pe care l-a făcut administrația locală în susținerea culturii prin investițiile derulate la Filarmonică, iar acum cele în desfășurare la Teatrul Clasic. Dacă înțelegeți prin susținerea unei culturi doar asigurarea salariilor (5360 de euro pe zi plătește arădeanul pentru cheltuieli de funcționare a Filarmonicii), atunci cred că nu suntem corecți. Atât timp cât suntem într-o perioadă dificilă în care avem la dispoziție anumite venituri pe care trebuie să le împărțim, este greu să luăm de la celelalte domenii și să finanțăm o singură activitate, în detrimentul celorlalte. Încercăm să fim echilibrați. Aradul trebuie să aibă și cultură, dar și sănătate, Aradul trebuie să aibă și infrastructură și căldură în calorifere și exemplele pot continua.  Obligația noastră este ca împreună să găsim un echilibru între venituri și cheltuieli, iar la venituri să nu exagerăm, să împovărăm oamenii cu plăți, iar la chetuieli să fim cât se poate de echitabili față de ceilalți. În privința Filarmonicii, mai există o sursă de finanțare pe care o voi prezenta săptămânile următoare.”

„Şi eu vreau să salvăm Filarmonica”

De asemenea, viceprimarul Lazăr Faur a scris pe Facebook că îşi doreşte la fel de mult să fie salvată Filarmonica, dar şi Spitalul Municipal, Teatrul Vechi, clădirile istorice, CET-ul şi alte obiective din municipiu.

„Și eu vreau să salvăm Filarmonica!

În primul rând, nimeni nu vrea să închidă, să distrugă sau să ucidă Filarmonica. Numai că viața tocmai ne-a așezat într-un moment al adevărului, al tristului adevăr, când neputința, durerea și suferința ne arată zilnic toate fețele lor. Așa că, acum, deciziile noastre nu pot fi doar cele mai fericite. Cum ar fi, de exemplu, o decizie de restructurare.

În al doilea rând, trebuie salvat și Spitalul Municipal. De asemenea, teatrul vechi, clădirile istorice, cetatea, adăpostul pentru câini, ștrandul, școlile rămase  nerenovate, malul Mureșului și toate parcurile, zona Mărului, străzile cu gropi, CET-ul, blocurile fără reabilitare termică etc. Multe trebuie salvate în orașul nostru. Însă eu aș începe cu spitalul. Pentru că acolo este vorba despre salvarea vieții oamenilor. Iar municipalul funcționează într-o clădire ce are două secole și problemele sunt grele de tot. Și aici avem o tradiție admirabilă, un patrimoniu de protejat, un tezaur local care ne definește. Și aici sunt oameni dedicați care se chinuie zilnic să-i salveze pe alți oameni și uneori nu reușesc din cauza condițiilor improprii. Vă sugerez să vizitați clădirile (istorice, de patrimoniu) ale  municipalului și să comparați apoi starea lor cu cea a clădirii  Filarmonicii.

Ceea ce vreau să spun este că  datoria noastră este egală față de toate valorile și nevoile Aradului. Chiar dacă mereu a existat și va exista o listă de priorități. Iar acum suntem obligați de o realitate grea să o refacem. Și să ne întrebăm: cum vom proceda ca să putem depăși necazurile momentului?

Ce pot să vă asigur este că nicio decizie nu se va lua împotriva voinței arădenilor. Pentru că nu este posibil așa ceva. Fie că e vorba despre Filarmonică, sau despre spital, teatrul vechi, cetate etc, noi cei din executiv doar  propunem soluții pe care reprezentanții arădenilor, reuniți în consiliul local, le vor aproba sau nu. Așa că salvatorii de pe Facebook pot să fie liniștiți. Și le mulțumesc pentru spiritul civic și pentru ideile bune pe care ni le transmit.

Vă mai pot asigura că propunerile executivului sunt făcute cu bună-credință și pornind de la realitate. Și o să vă spun câteva lucruri din realitatea orașului nostru.

Ultima dată când am numărat erau 1.109 salariați pe statul de plată al municipalității,  primărie și instituții subordonate (direcția de asistență socială, cantina socială, poliția locală, centrul cultural, teatrul, filarmonica), fără societățile comerciale care se autogestionează. E mult, e puțin? Comparând cu salariații altor municipii - Sibiu, Oradea - noi am spus că e mult și propunem o restructurare. Care va fi dureroasă pentru toți, nu e pentru nimeni ușor să dea oameni afară în plină pandemie. De asemenea, pentru că vorbim despre salvarea Filarmonicii, acolo  cheltuielile de personal sunt de peste 5.200 euro pe zi. E mult, e puțin? Vă rog să apreciați dumneavoastră! Întrebarea care se pune este însă dacă ne mai permitem aceste cheltuieli?

Și aici va decide consiliul local. Aprobând sau nu restructurarea propusă de executiv. Și sunt convins că vom discuta responsabil, vom reține toate ideile și vom încerca să votăm varianta cea mai bună.

Dacă nu se dorește o restructurare, totul poate să rămână exact ca acum. Numai că, în mod sigur, vor trebui mărite impozitele și taxele locale pentru a plăti toate salariile. Anul acesta nu au fost mărite, toți avem greutăți în pandemie, însă trebuie să înțelegem că tot arădenii sunt cei care plătesc până la urmă. Sau putem să ne împrumutăm. Nu pentru a construi un pod nou  peste Mureș, care să modernizeze orașul, doar pentru salarii.

Mulți îmi vor spune că soluția este scăderea cheltuielilor materiale, reducerea altor  costuri ridicate de funcționare pentru oraș. Absolut de acord! Asta încercăm și noi să facem. Și acceptăm orice soluție realistă în acest sens.

Închei spunând că suntem într-un moment de cumpănă și de cumpănire. Când va trebui să decidem împreună cum vom proceda pentru a depăși greutățile prezentului. Cum vom salva ce este de salvat în orașul nostru nu aflăm doar afișând lozinci pe Facebook. Mă gândesc că realitatea trebuie să conteze. Și dacă, spre exemplu, două școli funcționează cu jumătate din clase goale, iar elevii promovează rușinos de greu, trebuie comasate și făcută una și bună. Dacă o secție din spital are mereu paturile goale, trebuie desființată și folosite paturile acolo unde bolnavii au nevoie. Dacă există în primărie două birouri care fac cam același lucru, trebuie să rămână doar unul. Dacă un salariat (din primărie, filarmonică sau poliția locala) lucrează două zile pe săptămână, un sfert sau o jumătate de normă, pentru atât trebuie să primească salariul.

Poate că e cazul să înțelegem că tot ce avem de salvat trebuie salvat de propria risipă și lipsă de chibzuință.

Vă doresc tuturor multă sănătate!”, a scris viceprimarul pe Facebook.

Venituri şi cheltuieli

Conform proiectului care va fi supus votului CLM, veniturile bugetare de anul acesta vor fi de 655.613.000 lei. Suma prevăzut se va suplimenta însă după repartizarea prin decizia Administrației Județene a Finanțelor Publice, a sumelor defalcate din TVA aferente costului standard per elev/preșcolar pentru învățământul preuniversitar de stat, pentru învățământul particular acreditat, care se aprobă prin hotărâri ale Guvernului, precum și pentru finanțarea burselor (după aprobarea metodologiei de repartizare), pentru anul 2021. După ce se trage linie, veniturile luate în calcul la creionarea bugetului vor fi de  684.403.000 lei, iar cheltuielile de 702.729.000 lei.

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite