Taxele vamale impuse de Trump fac victime și la Arad; Astra Rail Industries închide fabrica de vagoane de aici și aproximativ 700 de muncitori vor intra în șomaj
Astra Rail Industries, companie controlată de gigantul american Greenbrier, a decis să închidă fabrica de vagoane din Arad, mutându-și operațiunile de producție în celelate două unități de producție din România, de la Caracal și Drobeta Turnu Severin. Această decizie a fost influențată de multiple provocări de pe piața locală, inclusiv presiunile crescânde din industrie și costurile operaționale mai mari comparativ cu celelalte fabrici. Totodată, constrângerile logistice asociate cu vechimea unității din Arad și mediul urban au contribuit semnificativ la această realiniere strategică.

Conform unui comunicat al companiei, comenzile existente vor fi onorate din locațiile din Caracal și Drobeta Turnu Severin. Greenbrier a subliniat că intenționează să rămână un jucător important pe piața europeană de material rulant, concentrându-se pe operațiunile de producție din aceste două locații.
Închiderea fabricii din Arad va afecta aproximativ 700 de angajați, iar concedierile colective vor deveni efective la sfârșitul lunii iunie 2025. Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Arad a primit notificarea oficială a Greenbrier cu privire la acest proces de restructurare. Compania a asigurat că va coopera cu sindicatele și autoritățile locale pentru a sprijini angajații afectați, oferindu-le consiliere profesională și alte forme de suport în perioada de tranziție.
Această decizie vine la aproximativ o lună după ce surse din piață au indicat posibila anulare a unei comenzi importante de vagoane din Statele Unite, ca urmare a creșterii taxelor vamale impuse de către SUA. Aceasta ar fi făcut imposibilă finalizarea comenzii la costuri competitive, afectând astfel activitatea fabricii din Arad. De asemenea, Greenbrier a menționat în comunicatul său că printre factorii care au contribuit la închiderea fabricii din Arad se numără și creșterea costurilor operaționale față de celelalte fabrici din România, precum și provocările legate de infrastructura și mediul urban.
Astra Rail Industries, cunoscută ca cel mai mare producător de material rulant din România, a fost construită de germanul Thomas Manns pe baza fabricilor Astra Vagoane Arad, Meva și Romvag Caracal. În 2012, Manns a preluat fabricile aflate în dificultate și le-a revitalizat, având o creștere semnificativă a afacerilor în perioada următoare. De la preluarea Astra Rail de către Greenbrier, compania a continuat să se extindă pe piața europeană, iar în 2023 cifra de afaceri a ajuns la 1,2 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 50% față de anul anterior. Capacitatea totală de producție a celor trei fabrici ajungea la 5.000 de vagoane pe an, fiind una dintre cele mai mari din Europa.
În ciuda succesului înregistrat pe piața externă, Astra Rail și ceilalți producători români de material rulant se confruntă cu o cerere slabă pe piața locală, fiind nevoiți să caute contracte în străinătate pentru a-și menține activitatea.
Sursa foto: greenbrier-europe.com