Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Primăria Arad, Consiliul Județean, Primăria Oradea și CJ Bihor au semnat parteneriatul pentru realizarea drumului expres Arad-Oradea

În cadrul unei  întâlniri care a avut loc la Consiliul Județean, primarul Călin Bibarț împreună cu Florin Birta, primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor și Iustin Cionca, președintele CJ Arad au semnat parteneriatul de implementare pentru realizarea drumului expres Arad-Oradea și acordul de asociere în vederea achiziționării în comun a  serviciilor de actualizare a studiului de fazabilitate în vederea realizării acestui proiect.

De menţionat că la eveniment au mai participat europarlamentarul Gheorghe Falcă şi Sergiu Bîlcea, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean care s-a ocupat de infrastructură, în momentul de faţă consilier municipal, Adrian Foghiș, directorul Zonei Metropolitane Oradea, Gabriela Chiricheu, directorul executiv al Direcției Programe de Dezvoltare și dr. Andrei Ando, director executiv al Direcției de Strategii, Administrație Publică și Comunicare - din cadrul Consiliului Județean Arad, respectiv Elena Portaru, director tehnic la Primăria Arad.

Primăria Arad, Consiliul Județean, Primăria Oradea și CJ Bihor au semnat parteneriatul pentru realizarea drumului expres Arad-Oradea
Comentează 1

Drumul expres Arad-Oradea va avea o lungime de 134 km și va conecta autostrada A1 Nădlac -Arad -Timișoara cu A3 Oradea - Cluj.  Potrivit reprezentanților Primăriei, acesta este printre primele proiectele de anvergură locală și regională inițiate de către primarul Călin Bibarț. „Dincolo de unirea celor două municipii și a celor două județe Bihor și Arad noi, ca oraș, avem un interes major și punctual, respectiv cartierul Gai care în momentul de față este străbătut de o centură cu traficul intens specific. Drumul expres Arad-Oradea nu numai că va lega autostrada noastră în regim de centură cu autostrada Borș-Oradea, dar mai mult decât atât, el va ocoli și cartierul Gai și astfel vom obține o nouă centură a orașului care va scoate tot traficul greu din cartier și din oraș.  Astfel se va închide inelul cu centura de Sud-Est, pe care o construiește Consiliul Județean Arad în oglinda acestui proiect.

În numele arădenilor nu-mi rămâne decât să le muțumesc partenerilor din CJ Bihor și Primăria Oradea și sper să fim sănătoși ca peste câțiva ani să inaugurăm acest drum, a declarat primarul Călin Bibarț.

Eveniment istoric

Potrivit lui Iustin Cionca, preşedintele CJA, este vorba despre un eveniment istoric. „Este un eveniment cu adevărat istoric, prin care două județe se asociază pentru un obiectiv de un miliard de euro, susținute de Guvernul României! Asistăm la o revoluție administrativă care pornește, iată, din vestul țării! Faptul că astăzi stăm la această masă și ne angajăm într-un proiect comun, cel mai important de acest fel de la nivel național, este o normalitate. Așa cred eu că trebuie să funcționeze relația dintre două județe vecine care își cunosc interesele și își respectă cetățenii. Această normalitate este însă posibilă datorită unui guvern liberal, care a adoptat legi corecte și necesare, și a creat cadrul descentralizării concrete, financiare, administrative, sociale. Aș puncta aici cele două ordonanțe majore, care facilitează și proiectul pe care îl semnăm astăzi: Ordonanța 101 și Ordonanța 88. Drumul expres între Arad și Oradea este mai mult decât o cale de acces. Este un model de bune practici, de politici locale, regionale eficiente. Și nu întâmplător un astfel de proiect are loc în vestul României, acolo unde administrațiile au probat eficiență la atragerea fondurilor europene, la implementarea unor proiecte de mare anvergură în domeniul infrastructurii, dar și al sănătății publice sau al serviciilor sociale. Consiliul Județean Arad a accesat 21 de proiecte europene majore în perioada 2016-2020, în valoare de 600 de milioane de lei, și lucrează deja la proiecte noi în valoare de peste 50 de milioane de euro pentru ciclul financiar 2021-2027 în domeniul infrastructurii rutiere. La asta se adaugă proiectele în curs, de 97 de milioane de euro, pe care le-am implementat sau le implementăm în domeniul sănătății publice, pentru construirea celor cinci spitale noi. Și, nu în ultimul rând, ne concentrăm pe proiectul de un miliard de euro al drumului expres Arad-Oradea, care ne dorim să fie asumat ca o prioritate și la nivel național. În urmă cu 31 de ani, Revoluția română pornea din vestul țării. Astăzi, asistăm la o revoluție în administrație, care pleacă tot de aici, din vest. Noi, aici, la Arad, muncim ca județul nostru să fie un loc unde se vine, nu unul de unde se pleacă. Mă bucur că avem alături de noi Bihorul, cu care putem construi împreună proiecte majore, în vestul țării, pentru vestul țării dar în același timp și în beneficiul întregii țări”, susţine Cionca. 

Un punct de dezvoltare

Potrivit lui Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, drumul va reprezenta un punct de dezvoltare pentru ambele județe.

„E un proiect important pentru zona de vest a României. Va fi un punct de dezvoltare pentru ambele județe, pentru ambele municipii reședință de județ și în ceea ce mă privește voi face tot ceea ce ține de mine ca acest proiect să devină realitate. Timpul ne presează trebuie să demarăm cât mai repede procedurile de licitație pentru selectarea unei firme care să actualizeze acest studiu de fezabilitate abandonat de 10 ani de zile și de asemenea în etapa imediat următoare după depunerea cererii de finanțare și aprobarea acesteia să demarăm procedura de licitație pentru selectarea unui constructor în așa fel încât să putem derula cât mai repede o bună parte din lucrările de construcții în actualul exercițiu financiar”, a spus Bolojan.

Florin Birta, primarul municipiului Oradea, a vorbit la rândul său despre utilitatea investiţiei. „Am făcut două ore și jumătate de la Oradea până la Arad și, pe drum, am văzut cât se poate de clar utilitatea acestui drum expres, între cele două municipii. Pe lângă faptul că vom putea să ne deplasăm mai ușor între Oradea și Arad, pentru noi este foarte important acest drum pentru că, dacă de curând Autostrada A3 Transilvania, ne-a adus mai aproape de Europa prin coborârea de la Biharia, drumul expres Oradea-Arad ne va lega și de Autostrada A1 și vom putea ajunge mult mai rapid în diferite colțuri, atât ale țării, cât și ale Europei. Acest drum este de o importanță vitală pentru continuarea dezvoltării orașului și județului nostru, cât și a Aradului. Prin mandatarea Consiliului Județean Bihor ca lider de proiect și cunoscându-l pe domnul Ilie Bolojan, cred că sunt șanse 100% de implementare a acestui proiect într-un termen cât mai scurt, având și sprijinul celorlalte trei unități administrativ-teritoriale”, a spus Birta.

Falcă: „Acum putem vorbi de certitudini”

De menţionat că europarlamentarul Gheorghe Falcă a declarat că apreciază efortul depus de autoritățile locale pentru materializarea acestui proiect: „Mi-aduc aminte că în urmă cu un an și zece luni, în luna decembrie 2018, Alianța Vestului transmitea public un document care conținea gândirea programatică a celor patru orașe. Lumea se uita cu mirare la noi, cum pot patru primari a patru mari orașe să gândească la fel. Astăzi, la mai puțin de doi ani, uitându-ne pe documentația de la Alianța Vestului constatăm că 80% din obiectivele pe care ni le-am propus sunt în diferite stadii de rezolvare. Primul obiectiv pe care l-am cerut noi atunci a fost accelerarea implementării proiectului autostrada Transilvania, iar astăzi orașul Oradea s-a conectat la această autostradă. Punctul doi era susținerea și urgentarea implementării proiectului autostrăzii Via Carpatia. Iar noi astăzi vorbim despre un studiu de fezabilitate pentru un drum expres. Eu estimez că finalul acestui studiu va fi la regim de autostradă și putem spune că se va conecta în România A1 Nădlac-Arad-Timișoara cu A3 Oradea Cluj. Astăzi, cu acest proiect, cu o valoare enormă pentru autoritatea locală, pentru că România nu a mai implementat un proiect de un miliard de euro, putem spune că cele două orașe, Arad și Oradea, vor fi cele mai conectate orașe din România la infrastructura rutieră. Dacă ne uităm mai departe la ceea ce ne-am propus în Alianța Vestului, putem vorbi de autostrada Timișoara-Belgrad, care la această oră are studiu de fezabilitate, vorbim de centuri pentru cele patru orașe. Aradul are finanțare de 45 de milioane de euro pentru Centura de Sud-Est, la Oradea a fost prezentată partea de legătură cu autostrada, același lucru se întâmplă la Cluj și asta confirmă că cele patru orașe și-au atins punctele cuprinse în Alianța Vestului. Mai rămâne un singur punct major, privind circulația feroviară. Proiectul trenului de medie viteză Cluj-Oradea-Episcopia Bihorului este în derulare, în procedură de proiectare și execuție, Arad-Timișoara, la fel, în procedură de proiectare și execuție și, așa cum spuneam mai rămâne un singur tronson de lucru, Arad-Oradea, care să fie conectat la o rețea de tren de medie viteză. Atunci putem spune că 100% dintre proiectele pe care ni le-am impus pe zona de conectare vor fi realizate. Dacă acum doi ani, aceste lucruri erau doar un concept al nostru, de perspectivă, acum, printr-un parteneriat cu Guvernul, cu Ministerul Transportului, prin descentralizarea privind procedurile de accesare a fondurilor europene și realizarea legislației cadru pentru ca noi să putem fi parteneri, putem vorbi de certitudini, de siguranță că aceste proiecte vor fi finalizate”, a afirmat Falcă.

În încheiere mai trebuie spus că tot în cadrul acestui eveniment a fost semnat și parteneriatul prin care Compania Națională de Administrarea a Infrastructurii Rutiere se angajează să exproprieze terenul pentru utilitate publică, să contracteze serviciile de realizare a auditului de siguranță, să deruleze procesul de accesare a finanțării nerambursabile, să deruleze procesul de prefinanțare/plată/rambursare a finanțării, să participe la recepția obiectivului, să îl preia în administrare și să asigure întreținerea sa curentă și periodică.

Galerie foto (10)

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite