Pilot român din Al Doilea Război Mondial, găsit la bordul unei epave
Arheologii polonezi au descoperit epava unui avion din Al Doilea Razboi Mondial, ingropata la circa 2 metri, intr-o mlastina de linga orasul Krosno. Nu mare le-a fost mirarea cind, scotind pe bucati fostul bombardier, au gasit corpul pilotului intact. Se pare ca impactul a fost atit de violent, incit avionul s-a scufundat in intregime si aviatorul n-a mai apucat sa se salveze.
Surprinzatoare e, insa, nationalitatea pilotului. Autoritatile polone si romane au confirmat ca la mansa era un roman. Jurnalistii polonezi au dat si ei o mina de ajutor in lamurirea povestii, descoperind uimitor de repede identitatea pilotului: sergent Ioan Clop. S-a ridicat intrebarea unde sint ceilalti membri ai echipajului, bombardierul fiind prevazut cu doua locuri. Cum alt corp nu a mai fost gasit, soldatul roman ramine singurul „martor“ al accidentului aviatic de acum 71 de ani.
Pilotul avea 23 de ani
Descoperirea a avut loc pe 5 noiembrie 2015, linga Krosno, Polonia. Primele ramasite ale avionului german au iesit la iveala la o adincime de nici jumatate de metru. Pana acum, arheologii au recuperat cabina pilotilor, parti din corpul navei, motorul, multa munitie, ceasuri de bord, pe care se pot citi seriile de fabricatie, roata din spate, produsa de firma germana „Continental”. De fapt, intregul avion este acolo. Odata cu carlinga, a fost scos si trupul pilotului. Identitatea acestuia a fost usor de stabilit dupa ce pe adresa Muzeului Podkarpackie din Krosno, cel care isi atribuie descoperirea, au sosit trei fotografii de la un colaborator londonez. Intr-o poza, apare pilotul roman in timpul antrenamentelor. Sint inscriptionate data si locul, februarie 1944 fiind si perioada in care a avut loc accidentul. Ca acest pilot era roman nu incape nicio indoiala dupa insemnele aviatiei militare romane cusute pe uniforma. Pilotul din epava se numea Ioan Clop, deoarece una din fotografii infatiseaza crucea pe care au ridicat-o localnicii dupa tragedie. Conform muzeografului Lesław Wilk, pe acea cruce, pierduta intre timp, scria: „Aici a fost ucis sergentul Ioan Clop, nascut in 1921, mort la la 12 februarie 1944. A fost ingropat in acest loc, cu avionul sau“.
Ceasul s-a oprit la ora 11,28
Dar cum a ajuns Ioan Clop in Polonia? Se stie ca, inca din 1941, pilotii romani erau instruiti pe aeronavele germane, Romania luptind la inceputul razboiului de partea Axei. O astfel de scoala de pilotaj pentru avioane Stuka era si la Krosno. Aeronava pilotata de sergentul Clop era un Junkers 87 D1 Stuka, mindria Reich-ului, un bombardier capabil sa intre in picaj controlat perfect perpendicular pe sol. Sunetul avionului plus cel al sirenei baga in sperieti inamicul. Mai mult, se poate sti si momentul exact cind s-a prabusit: ora 11,28, dupa pozitia limbilor incremenite pe ceasul de mina al pilotului. Aceasta este si ora la care sergentul si-a gasit sfirsitul. Si ziua exacta a accidentului este cunoscuta. Conform publicatiei online Krosno City, la prabusire au fost martori mai multi localnici aflati inca in viata. Ei spun ca avionul s-a infipt cu viteza in terenul mlastinos si niciun supravietuitor n-a mai iesit la suprafata. Soldatii germani au reusit sa prinda coada aeronavei si, cu vehicule pe senile, au incercat sa traga la mal aparatul de zbor. Dar n-au reusit. Asa ca epava cu tot cu pilot a zacut ramas ingropata. Este posibil sa fi reusit sa-l scoata doar pe celalalt aviator, in caz ca a existat inca unul, dar pe Ioan Clop nu l-au gasit, potrivit monitorulexpres.ro.
Fiul unui print?
Cit despre cauzele accidentului, nu se stie inca daca a fost un exercitiu cu grad mare de risc sau „o eroare a unui pilot novice panicat“. Sau, pur si simplu, daca era in stare de inconstienta. Aceasta deoarece in timpul coboririi accelerate, pilotul unui astfel de avion era expus la o forta de 6 ori mai mare decit propria greutate. Oficiul National Pentru Cultul Eroilor (ONCE) a trimis pe adresa redactiei urmatoarele precizari: „La 11.02 1944, pilotul Clop N. Ioan, aflat in cadrul unui program de instruire pentru pilotii romani, la bordul unui avion de tip Junkers 87 Stuka, s-a prabusit in zona mlastinoasa din apropierea localitatii Krościenko Wyżne (Polonia). Locul prabusirii a fost marcat cu o cruce, tatal eroului participind la oficierea serviciului religios. Clop N. Ioan s-a nascut la 26.02.1921 in comuna Zimandu Nou, satul Andrei Saguna, judetul Arad. Pilotul a avut, la data prabusirii, gradul de adjutant stagiar, facind parte din Flotila 3 Bombardament”.
Inmormintat din nou
Despre rudele sergentului roman nu se stie mare lucru. „Eroul a mai avut o sora, Maria, decedata anul trecut la virsta de 91 de ani”, se precizeaza in comunicatul ONCE. Daca ar mai fi trait inca un an, Maria si-ar fi putut ingropa crestineste fratele pe care-l stia disparut. Pare sa fi fost vorba de o familie simpla. Insa pe-acolo, prin Krosno, se stie altceva. Discutind cu batrinii, Lesław Wilk a ajuns la concluzia ca pilotul trebuie sa fi fost ruda cuiva important. „Stim ca la locul accidentului a venit un general roman, iar martorii spun ca se vorbea ca pilotul rapus era fiul acestuia. Sau al unui print roman, dupa cum isi amintesc altii. Incercam sa ajungem la familie. Poate undeva, rudele acestui pilot traiesc inca“. Chiar daca Ioan Clop nu mai are niciun apropiat in viata, isi va gasi in sfirsit linistea, intr-un mormint din cimitirul militar Dukla, la 16 km de mlastina unde a fost ingropat timp de sapte decenii. Trupul sergentului roman va fi inhumat simbata, 14 noiembrie 2015. Probabil, se va tine si o slujba religioasa. Monitorul Expres a aflat de la Ministerul Afacerilor Externe ca „Din partea MAE, la eveniment va participa un reprezentant al ambasadei Romaniei la Varsovia”. Pina la deslusirea completa a misterelor acestui zbor frint, bombardierul recent dezgropat va fi expus la muzeul din Krosno. In lume exista doar doua avioane complete de acest tip si fragmente din alte trei. Avionul din Krosno ar fi al saselea Junkers 87 D1 Stuka din lume.
sursa: cultural.bzi.ro