Parada de toamnă a vehiculelor istorice din Arad cu defilare la Cabana Lac (FOTO/VIDEO)
Încet, dar sigur, Filiala Retromobil Arad devine una dintre cele mai mari din țară. Dacă în urmă cu doar doi ani, în Arad se adunau doar câteva mașini istorice la parade, iată că acum numărul acestora a crescut foarte mult.
Anul trecut erau prezente la paradă în jur de 22-30 de vehicule, iar la parada de toamnă din acest an, numărul lor parcă a explodat, ajungându-se la 53 de vehicule, după cum ne relatează președintele filialei Arad, domnul Felix Crăciun.
Este un lucru cu care Aradul se poate mândri, nu numai ca număr de vehicule și pasionați, ci și ca mărci de vehicule deținute , unele dintre acestea fiind fabricate în perioada interbelică, cum este o frumoasă mașină de epocă, AERO, ce a aparținut chiar regelui Mihai I al României.
Printre mărcile auto prezente au fost: Chevrolet-Corvette, Opel, Rolls Royce, Fiat 850, Mercedes (Cobra), Kia 4x4, Trabant, Warșava, Volvo, Dacia 1100 și 1300, iar alături de aceste bijuterii nu au lipsit nici mașinile de teren militare sau civile ca JEEP-ul American, Land-Rover 88 și legendarele Aro –M 461 și Gaz 69 Sovietic sau TV-ul 51 militar. Cel din urmă amintit și-a făcut datoria față de patrie într-o unitate militară de la Ineu, apoi la Beiuș din 1969, de când a fost fabricat, până anul trecut când un pasionat de TV-uri din Arad (fiu de șofer) l-a salvat de la tăiat și i-a redat viața.
Să restaurezi o astfel de mașină de cele mai multe ori cere sacrificii financiare mari, timp și multă, multă dragoste și pasiune, pentru că fără pasiune nu iese nimic. Dacă filiala Retromobil Arad este printre primele din țară, acest lucru se datorează unor oameni care au crezut că se poate ca Aradul să aibă vehicule istorice așa ca în Germania, Austria sau alte țări cu tradiție, acești oameni punând mult suflet și bani pentru a face din aceste mașini adevărate bijuterii istorice. Cea mai mare greutate pentru acești oameni este lupta cu un sistem care din păcate nu încurajează acest lucru în România pentru că vehicule militare (mai ales) încă merg spre REMATURI pe bani de nimic deși ar putea funcționa încă mulți ani ca vehicule istorice.
Merită tot respectul acei câțiva oameni din Arad care sunt sufletul acestui CLUB AUTOMOBILISTIC și aș dori să-l amintesc pe domnul Felix Crăciun, președintele filialei, apoi Anton Pavel „sufletul” acestui club și omul care retrăiește anii copilăriei prin fiecare km parcurs la volanul TV-ului său.
De asemenea domnul avocat Dan Ungureanu, cel care pune foarte mult suflet și este pentru noi toți „liantul” care leagă această pasiune a fiecăruia dintre noi și care ne ține aproape unul de altul, iar atunci când se apropie ziua paradei este mereu prezent și implicat total (dânsul este cel care a organizat ceaunul pentru toți automobiliștii Retro din Arad la Cabana Lac).
În urmă cu vreo doi ani, alături de acești temerari, ca partener media a venit și ziarul online www.arq.ro prin subsemnatul (fiind din neamul lu manivelă) și nu mi-e rușine să spun că prima mea dragoste a fost volanul și camionul, moștenire de la tatăl meu.
De atunci, ziarul arq este întotdeauna alături de RETROMOBIL CLUB – ARAD, fiind prezent la toate paradele din Arad și prezentând detaliat acest eveniment atât prin fotografii, dar și prin video.
Se dorește lărgirea gamei de vehicule pentru că încă lipsesc camioanele (greii șoselelor, nu numai la Arad, dar și la nivel de țară cu câteva excepții), însă încet se vor găsi și astfel de vehicule. Crește mereu și numărul de pasionați care achiziționează și recondiționează astfel de vehicule și au început să vină cu mașinile lor și din județ (Măderat, Lipova, etc.), dar ce este mai îmbucurător, este faptul că există tineri pasionați de astfel de vehicule.
Numărul vizitatorilor este mereu în creștere la parade unde tinerii și copii cu părinții lor vin să admire mașinile, dar și oameni în vârstă care au condus ani buni astfel de mașini pe care îi vedeam cu lacrimi în ochi și nostalgici ascultând cum toarce motorul GAZ-ului sau a IMS-ului.
De altfel copiii sunt cei mai entuziasmați la fiecare paradă, ei sunt cei care îndrăgesc poate cel mai mult mașinile de epocă. Se poate spune cu siguranță că și această paradă a fost una foarte reușită, sau poate cea mai reușită, pentru că defilarea a fost mai lungă, traversând orașul.
După expunerea mașinilor preț de câteva ore în Piața Avram Iancu (sâmbătă 21 octombrie) pe la orele 13, mașinile s-au încolonat pentru defilare prin centrul orașului spre Podgoria, apoi au luat drumul spre pădurea Ceala la cabana Lac, unde participanții au fost așteptați cu o mâncare la ceaun pregătită de dimineață de un bucătar priceput la rugămintea domnului Dan Ungureanu.
A fost o imagine de vis să vedeți coloana de mașini prin oraș și oamenii de pe margine care făceau cu mâna. Pe șoseaua din pădurea Ceala spre cabană, toți cei care erau pe acolo cu biciclete sau pe jos întorceau capetele și filmau cu telefoanele mobile, mașinile ce traversau pădurea cu frunza îngălbenită. A fost frumos să vedeți câteva zeci de oameni socializând și împărtășind impresii vis a vis de bijuteriile deținute în propria ogradă, mașini care au făcut și vor mai face încă istorie automobilistică în România.
“Poți lua unui om totul, dar niciodată speranța, dragostea ... și pasiunea!”