Mașinile istorice au defilat din nou prin centrul orașului Arad
Retroparada Primăverii din acest an a adunat 32 de mașini istorice la Arad și așa cum era de așteptat și de această dată au venit noi participanți cu bijuteriile lor frumoase pe patru sau două roți.
Atracția principală a fost un automobil marca AERO fabricat în anul 1936, mașină care în trecut a aparținut Majestății Sale Regele Mihai I a României. Iată că după mai bine de 80 de ani de la fabricație, mașina ajunge la Arad și face parte din Clubul Retromobil România – filiala Arad.
A doua atracție au fost M-urile (IMS-urile) militare și un TV - 51 tot militar care au fost atracția copiilor ca să nu mai vorbim de M 461 decapotabil (alb), care a fost pentru prima dată prezent la paradă și care împreună cu o motocicletă militară cu ataș, produsă în Ucraina, au fost în atenția tuturor vizitatorilor.
Copii au fost cei mai atrași de ele, iar uneori mămicile abia reușeau să-și recupereze copilașii din aceste vehicule, aceștia refuzând categoric să coboare din mașină și din atașul motocicletei. Desigur, mărcile de automobile au fost variate, de la Trabant, Dacia , Warșava și Mercedes-Benz la Jeep-ul militar American și legendarul Land – Rover 88 englez, însă ca număr de exemplare mașinile autohtone au fost pe primul loc.
Filiala Retromobil Arad este tot mai puternică,și de la o paradă la alta apar alte bijuterii pe patru roți datorită unor oameni cu suflet care readuc la viață aceste mașini chiar dacă asta implică efort financiar, timp și multă muncă. Acești oameni refac istoria automobilistică din România, prin forțe proprii fără măcar un sprijin de la statul român care ar trebui să dețină muzee de profil ca în orice țară civilizată.Este greu , mai ales financiar să reconstruiești un vehicul istoric, dar iată că arădenii nu se lasă, pentru că dragostea și pasiunea în acest caz au învins.
Mă gândesc uneori la prietenul meu care a restaurat exemplar două TV-uri, la cei cu IMS-urile, câtă muncă și câtă dăruire este necesară să restaurezi o astfel de mașină, să fie conform cu originalul, să nu vorbim însă și de faptul că un TV sau M-461 consumă 16 - 18 litri de benzină/100 km și toate aceste lucruri, făcute doar din pasiune.
Dar uite că acești oameni pot face acest lucru în timp ce statul român invocă lipsa fondurilor și bineînțeles nepăsarea, acest flagel tipic românesc. La Parada de Primăvară din acest an (pentru cei care nu știu sunt două parade retro în fiecare an, primăvara și toamna) s-au adunat arădenii în număr mare să admire mașinile, să facă poze, să schimbe impresii și la urma urmei să le admire în piața Avram Iancu și pe bulevardul din Arad .
Așa cum se obișnuiește, la sfârșitul prezentării mașinile se încolonează și rulează în sunet de claxoane pe bulevardul din centrul municipiului Arad, spre admirația trecătorilor, amintind parcă de vremurile interbelice, dar mai ales de faptul că România, prin acesti temerari încă mai are o istorie automobilistică care încet prinde rădăcini și în orașul de pe Mureș.