Lipova și problema gunoiului menajer
Orașul Lipova se confruntă cu o mare problemă referitoare la serviciul de salubritate, fapt care a dus la o situație neplăcută atât pentru cetățeni, cât și pentru administrația orașului.
Stând de vorbă cu primarul orașului Lipova, Florin Pera, acesta ne-a relatat cele ce urmează: „La nivelul orașului Lipova ne confruntăm cu o situație neplăcută și aici mă refer la colectarea gunoiului menajer care a rămas mult în urmă. Deșeurile menajere sunt colectate de către SC CONSULT SOC CENTRUM societate care are contract cu ADI SIGD Arad, cu atribuire directă pe situații de urgență, măsură dispusă de Prefectura Arad în anul 2019, ca urmare a intrării în faliment a firmei care a câștigat licitația în anul 2018. Am luat legătura cu reprezentanții Societății Consult Soc Centrum despre situația amintită mai sus, respectiv a gunoiului menajer, iar dânșii expunându-ne faptul că situația creată are cauză defectarea autospecialelor din dotare și lipsa personalului. Totodată dânșii ne reproșează neplata la timp a facturilor pentru serviciile de salubrizare. Este adevărat că avem restanță la SC Consult Soc Centrum cât și la FCC Enviroment, însumat, restanța fiind de 661.175 lei în acest moment. Până în prezent Primăria Lipova a încasat de la populație, de la începutul anului și până acum suma de 404.945 lei, în timp ce facturile neachitate către firma de salubrizare și stația de transfer din Bârzava se ridică la 1.451.301 lei. Totodată încasarea taxei speciale se face pe bază de autoimpunere, cetățeanul declarând numărul persoanelor care locuiesc în imobil, iar de multe ori acest lucru nu este în concordanță cu realitatea. Conform legislației în vigoare, firma de salubrizare este obligată însă să colecteze gunoiul în orice situație, chiar și fără plata la zi. Situația creată nu se răsfrânge doar asupra orașului Lipova, ci şi a întregului sector 5 Valea Mureșului, toate primăriile din zonă confruntându-se cu această situație. Menționez că suma de 1.451.301 lei a fost achitată începând din 1 ianuarie 2021 până acum în luna septembrie. Am făcut și demersuri sesizând Garda de Mediu, Prefectura și DSP-ul referitor la acest aspect, constatându-se problemele sesizate de noi, iar din ceea ce știm noi este că firma care prestează colectarea gunoiului a fost sancționată. Mai mult, ca urmare a constatării faptului că dotarea societății cu autospeciale este o problemă, am inițiat imediat un proiect de hotărâre în Consiliul Local prin care cele două autospeciale de gunoi din dotarea Primăriei Lipova au fost puse la dispoziția Societății SC Consult Soc Centrum, aceasta obligându-se să întrețină autospecialele și să deservească cu ele doar orașul Lipova. Momentan se lucrează doar cu o autospecială, la cealaltă fiind necesare reparații în valoare de 6000 lei. Consider că este un cerc vicios, în sensul că firma prestatoare nu ridică gunoiul pentru neplata facturilor la zi, iar cetățenii la rândul lor nu plătesc și astfel s-a creat o situație în defavoarea tuturor. Cred că rezolvarea acestei situații ar trebui să înceapă prin îmbunătățirea calității prestării serviciilor de colectare a gunoiului, astfel încât noi ca Primărie să putem soma cetățenii să plătească SERVICIILE PRESTATE, NU PE CELE NEPRESTATE! Sperăm totodată ca lucrurile să intre pe un făgaș normal astfel încât să nu ajungem să ne mai confruntăm cu o așa situație, la urma urmei neplăcută pentru toată lumea.”