S-a aprobat înierbarea liniilor de tramvai
În ședința CLM din data de 8 noiembrie 2022, s-a votat favorabil și aprobarea documentației tehnico-economice și a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiție „Studiu de Fezabilitate - Amenajare înierbare linii de tramvai”. Prin acest proiect se propune înierbarea liniei de tramvai cu rulouri de sedum de la linia de cale ferată Nădlac până la stația de tramvai de la Podgoria pe sensul de mers Fortuna-Teatru.
Înierbarea liniei de tramvai se va face pe suprafețele dintre șine și în exteriorul acestora pe toată lungimea și lățimea zonei mediane a arterelor Calea Aurel Vlaicu și B-dul Revoluției, respectiv stația de tramvai de la Catedrala ortodoxă din Piața Podgoria.
Sedumul este o plantă perenă cu frunze groase, suculente și tulpini cărnoase. Acest tip de vegetație necesită mentenanță minimă și mult mai puțină îngrijire decât gazonul obișnuit, este rezistentă la secetă, având nevoie de apă mult mai puțină decât gazonul obișnuit. De regulă primăvara și vara conferă un aspect verde suprafeței, iar toamna coloritul se modifică.
Necesitatea investiției rezultă din lipsa unor spații verzi de calitate care să necesite costuri de întreținere și mentenanță mici, consum de apă și energie redus care să contribuie la reducerea așa numitului efect de insulă urbană de căldură, captarea de CO2 și microparticule de praf, astfel, că aerul din oraș este mai curat și mai bogat în oxigen, reducerea temperaturii pe șine, atenuarea poluării fonice, și, nu în ultimul rând la îmbunătățirea efectului estetic prin covoare verzi în zona căii de rulare în comparație cu suprafețele cu balast sau beton existente în prezent.
Se dorește realizarea unei zone verzi noi, astfel căile de rulare ale tramvaielor s-ar alinia la standardele în vigoare și ar contribui la protecția mediului și de design urban. Prin acest tip de vegetație instalat cu sedum, liniile de cale ferată verzi permit o retenție medie anuală a precipitatiilor căzute pe traseul verde, de 50%, astfel aproximativ 50% din precipitatiile anuale sunt colectate si evaporate, degrevând sistemul de canalizare si evacuarea al apelor pluviale.
Plantele și solul evaporă apa, ceea ce determina răcirea prin evaporare, de asemenea protejează solul de radiatiile directe, astfel în comparatie cu betonul și asfaltul, zonele verzi nu se încălzesc la fel de mult în timpul zilei și se răcesc mai repede.
Sistemele de vegetație instalate pe liniile de tramvai atenuează poluarea urbană cu praful fin prin crearea de depozite de particule pe suprafața extinsă și relativ rugoasă a învelișului vegetal, unde este parțial legat de suprafața plantei.
Valoarea totală a investiţiei este de 8.271.913 lei (cu TVA). Suprafața totală desfășurată pe care se intervine = 30.520 mp din care, - vegetație tip 1 între șinele de tramvai 20.500 și vegetație tip 2 în afara liniilor de tramvai 10.020 mp.
Zona vegetală înierbată existența în prezent, se va elimina în totalitate pentru a putea oferi spațiu și posibilitatea noilor straturi vegetale care se propun în cadrul acestui proiect. Se vor elimina inclusiv acele zone vegetale care dispun de sisteme de irigație în momentul de față. Terenul pe care se vor execută lucrările se află în domeniul public al municipiului Arad.
Amplasamentul deține două șine de tramvai amplasate la o distanță de ~3.00m una față de cealaltă și este variabil față de limitele laterale ale amplasamentului studiat. În prezent în terenul studiat este amenajat parțial. Având piatră spartă între șine, limitată de o bordură către zona laterală al amplasamentului.
Există zone asfaltate și pavate care se vor menține în cadrul acestui proiect. Se mențin că și formă și material actual.
Durata de realizare a investiţiei este de 8 luni. Finanțarea investiției se face din fonduri ale bugetului general şi alte surse atrase conform listelor de investiţii aprobate în condiţiile legii. De menționat că primăria va accesa un credit de la BERD pentru această investiție.