Gheorghe Falcă a prezentat „Proiectul Volkswagen la Arad” și a vorbit despre șicanele făcute de unii pesediști
După cum vă informam, Aradul a fost în cărți pentru găzduirea unei fabrici Volkswagen, concernul manifestându-și intenția să fabrice aici automobile Skoda. În cele din urmă, Turcia a făcut o ofertă de nerefuzat, astfel încât au fost sistate toate negocierile purtate cu celelalte țări intrate în competiție. Decizia autorităților de la Ankara de a ataca forțele kurde din nordul Siriei, i-a făcut însă pe cei de la Volkswagen să amâne decizia de construire a fabricii de la Manisa, nu departe de Smyrna. Astfel, Aradul a intrat din nou în cărți.
Fostul primar Gheorghe Falcă a prezentat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, cum a luat naștere și cum s-a dezvoltat ceea ce am putea numi „Proiectul Volkswagen la Arad”, dar a vorbit și despre șicanele făcute de unii pesediști, referindu-se în special la Mihai Fifor, senator PSD de Arad.
Fostul primar susține că a aflat despre intenția Volkswagen de a investi în România de la un fermier care are terenuri între Arad și Timișoara, terenuri care au fost luate inițial în calcul de Guvernul de la București, care au propus reprezentanților concernului două zone, una la Simeria și cea situată între Arad și Timișoara. Interesându-se să afle mai multe detalii despre proiect, Falcă susține că a aflat destul de rapid că propunerile Guvernului PSD nu îndeplinesc condițiile impuse, adică nu aveau în apropiere o autostradă cu două noduri și nici o cale ferată la o distanță de șase kilometri. „Am luat atunci harta, am făcut calcule, am făcut o ofertă pe care am trimis-o în ianuarie. Compania americană ne-a transmis că locația noastră este bună și că își vor trimite reprezentanții pe 11 februarie la Arad. Am primit oficial și primul chestionar. Văzând că sunt cerințe complicate, am adus arhitecți de la Viena, am apelat la cea mai renumită firmă de la Timișoara și am pregătit o ofertă, fără să fim asistați de Guvernul României”, își începe relatarea Gheorghe Falcă.
Colaborare bună cu ministrul Oprea și șicane făcute de alți pesediști
Fostul primar a ținut totuși să menționeze că a avut o colaborare bună cu ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, Radu Oprea, că a reușit să obțină de la Poliția de Frontieră acordul pentru deschiderea unei benzi speciale la ieșirea din țară pentru cele 600 de tiruri care urmau să plece din fabrică, că au fost rezolvate toate problemele de infrastructură, de logistică, ce țin de autoritățile locale, însă când a venit vorba despre realizarea a patru benzi de circulație pe drumul național ce face legătura între Arad și Pecica și se impunea participarea la discuții a directorului Direcției Regionale de Drumuri Timișoara, acesta nu a putut fi prezent, pentru că nu ar fi fost lăsat de senatorul Mihai Fifor. „Vreau să-i mulțumesc domnului ministru Oprea că tot ceea ce s-a discutat la nivelul meu a fost acceptat și pus în ofertă. La un moment dat mi s-a transmis că domnul Fifor umblă pe la Guvern cu terenurile lui Oală (n.r. – fermierul pe pământurile căruia ar fi vrut Guvernul să se facă inițial fabrica). Deși ar fi fost normal să mă întâlnesc cu doamna prim-ministru, nu m-am văzut cu ea pentru a discuta despre acest proiect, iar domnul Teodorovici, ministrul de Finanțe, întreba de ce se face acest proiect la Falcă, la Arad. Nici domnul Teodorovici n-a vrut să se întâlnească cu mine. Iar în CLM, când s-a votat proiectul ca Aradul să aibă o zonă industrială de 1.300 de hectare, care îngloba o zonă industrială deja existentă, cele 400 de hectare de care aveau nevoie cei de la Volkswagen și o zonă pentru alte fabrici, cei de la PSD au votat împotrivă, deși știau despre ce este vorba”, a ținut să precizeze fostul primar.
Falcă mai spune că atunci când a fost vorba despre cel de-al doilea chestionar la care trebuiau să răspundă arădenii, acesta a fost trimis de la București într-o duminică la ora 7, când întâlnirea cu reprezentanții Volkswagen urma să aibă loc luni.
Gheorghe Falcă a mai susținut că pentru pregătirea ofertei s-a lucrat în mai multe echipe și ține să le mulțumească pe această cale tuturor celor care s-au implicat, atât pentru ceea ce au făcut, cât și pentru discreție. „Printre cei care au fost alături de noi s-a numărat și domnul Sorin Bușe, fost ministru al Transporturilor, care înainte a lucrat la Dacia – Renault și care știa ce nevoi are o fabrică de autoturisme”, a mai spus Falcă.
Sigurul loc din țară potrivit pentru o fabrică de automobile
Aradul a putut astfel să prezinte potențialului investitor de la infrastructura și logistica pe care o pune la dispoziție, până la forța de muncă disponibilă în zonă, inclusiv în județul Timiș, de la zonele de agrement și de istorie, până la multiculturalismul Aradului, de la faptul că de aici a plecat unul dintre laureații Premiului Nobel până la fosta fabrică de automobile, fosta fabrică de ceasuri, fabrica de vagoane și așa mai departe. „În momentul în care cei de la Volkswagen au ajuns în Turcia, au primit o ofertă atât de bună încât toate negocierile s-au închis. Acum, din cauza războiului, există o declarație că vor să amâne investiția din Turcia. Domnul ministru Oprea a retrimis documentele noastre, iar Aradul este singurul loc din România unde poate să vină cineva să construiască o fabrică de automobile. Regretabil este faptul că oameni care au putut să facă ceva, ca domnul Fifor și consilierii PSD nu au fost în stare să facă. Eu, ca primar mi-am făcut datoria. Oferta Aradului, oferta României, a intrat în finală”, a încheiat Falcă, care afirmă că încă mai crede în acest proiect.