Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Ministerul Dezvoltării, un minister cu rol consultativ: petițiile din țară primesc răspunsuri neasumate. Lupta pentru modificarea Legii asociațiilor de proprietari continuă


Frica de răspundere atinge cote greu de întâlnit în ministerele patriei. Astăzi ne vom referi la ceea ce se întâmplă la Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, instituție care răspunde petițiilor din țară, cu mențiunea că răspunsurile trimise au doar rol consultativ, adică, mai pe românește, dacă vrei poți să le iei în considerare, dacă nu, nu.

Ministerul Dezvoltării, un minister cu rol consultativ: petițiile din țară primesc răspunsuri neasumate. Lupta pentru modificarea Legii asociațiilor de proprietari continuă
Comentează 0

Dorina Lupșe, președintele Uniunii Locale a Asociațiilor Locative Arad (ULALA) participă în perioada 10-11 octombrie la Conferința Națională a Asociațiilor de Proprietari, care va avea loc la București, eveniment care se desfășoară sub genericul „1 an de la aplicarea Legii 196/2018”, adică a noii legi care reglementează raporturile din cadrul asociațiilor de proprietari. De altfel, Dorina Lupșe susține că reprezentanții asociațiilor din țară vor face și cu acest prilej demersuri pentru modificarea actului normativ, act normativ considerat a fi „cea mai slabă și ineficace lege pe care asociațiile de proprietari au ghinionul de a o urma”.

Nu este însă pentru prima dată când asociațiile de proprietari din țară iau atitudine cu privire la prevederile legii cu pricina, nemulțumirile fiind vechi și multe. Au fost făcute petiții peste petiții, s-a purtat o corespondență serioasă cu reprezentanții Ministerului Dezvoltării și Administrației Publice, însă lucrurile au rămas la fel.  

Proprietarii nu mai vor să fie președinți de asociații

Spre exemplu, într-una dintre petițiile trimise la București, pe adresa ministerului cu pricina, Dorina Lupșe prezintă o serie de puncte slabe ale legii. „Chiar dacă această lege a fost votată aproape în unanimitate, lucru care nu ne miră, este o lege la care «profesioniștii» ce au contribuit la elaborarea ei și-au arătat incompetența și fără niciun dubiu au demonstrat că sunt complet rupți de realitate. V-ați întrebat o clipă ce înseamnă ca un președinte de asociație de proprietari, care are deja un loc de muncă cu normă întreagă în afara asociației, ca în timpul lui liber să multiplice absolut toate documentele asociației, și să le afișeze pe toate într-un avizier, astfel încât fiecare document în parte să fie vizibil membrilor asociației? El este obligat să multiplice fiecare document pentru fiecare proprietar în parte. În același timp, președintele primește și cereri scrise de la membrii asociației, pentru a realiza diverse alte fotocopii, după oricare document al asociației, în funcție de curiozitatea și/sau interesul fiecăruia. Un regulament al condominiului are între zece și 20 de pagini. Un raport de venituri și cheltuieli semestrial are între cinci și zece pagini”, a scris președintele ULALA. Alte documente care mai pot fi solicitate sunt lista de plată a cheltuielilor, date de identificare ale contului bancar, convocatoare, informări, anunțuri, dovada convocărilor, hotărârile adunărilor generale, procesele-verbale ale ședințelor, deciziile comitetului executiv, programul de încasări, lista contractelor asociației de proprietari, lista și datele de contact ale instituțiilor, atestatul administratorului și așa mai departe. „V-ați imaginat o clipă costurile? Și toate acestea le face în mod voluntar, benevol, nu are niciun instrument de sancționare a membrilor asociației, dar el oricând poate fi amendat cu mii de lei pentru îndeplinirea defectuoasă a atribuțiilor funcției. La toate acestea s-au gândit inițiatorii legii când suspinau de grija proprietarilor din condominii? Domnilor, supralegalizarea excesivă duce la blocarea activității asociațiilor de proprietari”, a mai susținut Dorina Lupșe. Aceasta își manifesta speranța ca lucrurile să mai fie puțin îndreptate prin normele de aplicare. Nu de alta, dar asociațiile sunt bulversate, proprietarii sunt bulversați, structurile asociative se destramă și niciun proprietar nu mai vrea să facă parte din structurile de conducere ale asociației și nici să devină președinte.

Arhivarea, „marea problemă” a asociațiilor de proprietari

În ceea ce privește Standardul ocupațional pentru funcția de administrator, conducerea ULALA cerea reducerea numărului de ore de predare. „Proiectul de Standard ocupațional prevede un număr de 30 de ore de teorie și 60 de ore de practică pentru deslușirea și învățarea operațiunilor de arhivare fizică și electronică. Noi înțelegem că învățământul se află în starea în care se află și pe care o cunoaștem cu toții, dar credem că orice persoană, cu o minimă inteligență, în cinci ore maxim poate învăța să arhiveze fizic și electronic domunente. Și asta dacă ne gândim că arhivarea documentelor este o sarcină și în responsabilitatea comitetului executiv. Propunem ca persoanele cu studii medii care au dobândit atestatul pe perioadă nedeterminată, conform Legii 230/2007, și au practicat ocupația de administrator anterior intrării în vigoare a legii 196/2019, să participe la programe de perfecționare și/sau specializare obligatoriu, conform cu prevederile O.G. 129/2000 privind formarea profesională a adulților și ale H.G. 918/2013, privind aprobarea cadrului național al calificărilor”, a mai scris Dorina Lupșe, președintele ULALA.

Răspunsurile primite nu au fost însă de natură să satisfacă doleanțele asociațiilor de proprietari. În plus, încercând să fugă de răspundere, cei de la Ministerul Dezvoltării au ținut să menționeze la final că „prezenta adresă are un caracter consultativ”. În aceste condiții, probabil că și ministerul cu pricina are tot rol consultativ, drept pentru care s-ar putea desființa.

Foto clădirea Ministerului Dezvoltării: ecopolitic.ro

Galerie foto (1)

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite