Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Ziua Școlii  la Colegiul Naţional „Elena Ghiba Birta”

Ziua Școlii  la Colegiul Naţional „Elena Ghiba Birta”
Comentează 0

Recent elevii și cadrele didactice de la Colegiul Național „Elena Ghiba Birta” au sărbătorit Ziua Școlii.

Acest eveniment a fost marcat prin prezentarea la fiecare clasă a personalității fondatoarei școlii, Elena Ghiba Birta,  prin desfășurarea de workshopuri, precum și premierea olimpicilor naționali ai școlii, urmată un spectacol de muzică și  dans, organizate la Teatrul Clasic “Ioan Slavici” Arad. 

În deschiderea programului, d-na director,  prof. Eugenia Groșan, a prezentat personalitatea Elenei Ghiba Birta, figură remarcabilă a Aradului, care a întreprins acțiuni filantropice și a făcut posibilă crearea Fundației care-i poartă numele. Apoi, a făcut referire la profilul actual al școlii și la anumite aspecte din viața acesteia:

            „Astăzi, în școala noastră învață peste 1100 de elevi, care îi datorează acestei doamne a învățământului românesc respect și cinstire, luând ca exemplu valorile și crezul patroanei spirituale. Deși trăim alte vremuri, putem crede că vizionarismul, generozitatea, respectul valorilor și dragostea pentru cultură sunt vii și se pot propaga în rândul generațiilor care vin.

            Elevii noștri nu sunt mai prejos de înaintașii lor. Ei se remarcă prin rezultate foarte bune la învățătură, mulți dintre ei calificându-se la olimpiade și concursuri la nivel județean sau național, participarea în numeroase proiecte de voluntariat, unde au dovedit seriozitate și implicare, participarea la diverse ateliere, dezbateri, activități cultural-artistice, concursuri sportive, conferințe, simpozioane. Sub coordonarea atentă a cadrelor didactice, s-au desfășurat acțiuni pe mai multe paliere care au vizat educația pentru sănătate, pentru cetățenie democratică, pentru securitate personală, inter și multiculturală, educație ecologică, educație pentru dezvoltare comunitară și pentru dezvoltare personală.”

În finalul discursului, a fost exprimată convingerea că „numai prin muncă și dăruire putem duce prestigiul școlii mai departe, astfel încât să fim demni de cei care au făcut posibilă nașterea acestei instituții de învățământ și de absolvenții prestigioși care au ieșit de pe băncile școlii și pe care îi putem găsi răspândiți prin toate colțurile lumii.”

A urmat premierea cu diplome și cărți a olimpicilor colegiului:

Toma Andrei, cls. a XI-a D- premiul al II-lea la olimpiada națională de sociologie, prof. Monica Bulzan

Bica Daian, cls. a XII-a E - mențiune la olimpiada națională de filosofie, prof. Monica Bulzan

Alani Ioana, cls. a VIII-a B - mențiune la olimpiada națională de  istorie, prof. Adrian Bucur

Iliuță Ciprian, cls. a X-a E -  mențiune specială la olimpiada națională de geografie, prof. Marius Țiu

Iercoșan Maria, cls. a VI-a A – participare la olimpiada națională de limba română, prof. Felicia Drăgan

Steop Alexandru, cls.  a X-a C -  participare la olimpiada națională de biologie, prof. Anca Postelnicu

D-na director i-a invitat apoi în scenă pe cei doi prezentatori ai spectacolului, Andrei Toma (XID) și Sara Codreanu (XC) care au prezentat ca doi profesioniști, cu dezinvoltură,  căldură și umor momentele diverse ale  spectacolului:

Muzică pop: Borodi Mirela (XIID) - Tu n-ai avut curaj, Raggamuffin;  Mateș Amalia  (XIC)- Ma philosophie; Iercoșan Maria (VIA) – Roar; , Dan Ecaterina (VIA),  acompaniata la pian de Maria Iercoșan, Love me again;  Mihuș Diana (XD), Love your self; Burza Maia (IIIA), Dragostea din tei; Bușa Ioana (VIIIA) – voce și chitară, Riptide;

Hip-hop: Nedelciu Bogdan (XE),  Stoichiță Iulia  (XD) + Poenaru Patricia (XIE);

Dans sportiv: Necșa Olivia  (VIIIA) + Prună Mihai; Fărcuțiu Cristian (IIA) + Herman Cristina; Groza Silviu (IIA)+ Pop Fluieraș Ana ; Pop Ivona (cls. pregătitoare) + Berar Mihnea, gemenii Ivanca și Cristi Borcea (IIIA);

Interpretare pian: Zamfirache Ema (IX C), Mariage d‘amour, River flows in you; Todor Camelia (VIIIA), Melody, Schumann;

Karate  shotokan:  Enagy Timur (IIIA);

Beat box: Bușa Sebastian (XIIA), Lucaciu Mircea (IXA);

Muzică populară: Lipovan Georgiana (XD), Dragă mi veselia, La căsuța mea din sat;  Borșan Rebeca (IIIA), M-o lăsat mama așa;

Free run:  Petrea  Adrian (IX A);

Dans popular: Vasii Gabriela (XII C), Turcuș Larisa (XC) și colegii lor din cadrul Ansamblului Zărandul.

 „Întreg spectacolul a fost realizat de elevii colegiului, de la mic la mare, mai exact de la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a, pentru colegii, profesorii și părinții lor. Felicitări tuturor celor care ne-au arătat talentul și priceperea lor pe scena teatrului, care ne-au transmis emoție și bucurie și tuturor celor care s-au implicat în organizarea acestui spectacol” precizează consilierul educativ al școlii, prof. Laura Putnic.

Comunicat de presă

 

Interviu cu Toma Andrei, cls. a XI-a D- premiul al II-lea la olimpiada națională de sociologie:

 

1.De ce sociologie şi cum a început totul?

    Cred că interesul pentru aspectele care sunt studiate de sociologie l-am avut din totdeauna. De mic am fost o fire curioasă şi am fost interesat de o mulțime de lucruri. Sociologia mi-a    plăcut datorită caracterului său complex: obiectul ei de studiu e societatea, cu tot ce cuprinde ea. Pentru prima oară, am avut posibilitatea să aprofundez toate domeniile care mă interesează, pentru că indiferent dacă vorbim de educație, politică, religie, cultură sau economie, toate influențează viața socială şi devin arii de interes pentru această disciplină.

2.  A fost cineva care a încercat să te împiedice să faci ceea ce îți place?

    Nu, părinții mei m-au susținut în tot ce am făcut până acum. E adevărat că au fost puțin       reticenți atunci când le-am spus că îmi doresc sa continui studiul sociologiei şi la facultate,       însă după ce am discutat şi le-am explicat care sunt posibilitățile pe care le voi avea, cred că   au înțeles că fac alegerea potrivită.

3. Ce alte pasiuni/hobby-uri mai ai?

    Practic din clasa a 9 a dezbateri academice şi pot spune ca debate-ul e unul din aspectele care a anticipat pasiunea mea pentru sociologie. Ceea ce facem practic la dezbateri este să          analizăm diverse probleme de importanță majoră pentru omenire, care este impactul lor şi      dacă ar putea exista soluții...şi cam aceleaşi lucruri le face şi sociologia.

     Pe lângă asta, îmi place extrem de mult să citesc(deşi în ultima vreme nu am mai prea avut timp să citesc beletristică), să ascult muzică şi să petrec timp cu prietenii apropiați.

4.Cum te-ai pregătit pentru olimpiadă?

     Pentru pregătire a trebuit în primă fază să învăț un material pregătit de doamna profesoară, mai complex şi mai detaliat decât ceea ce se predă la clasă şi mai apoi să rezolv subiectele din anii anteriori. Totuşi, succesul la o disciplină precum sociologia vine foarte mult din                informațiile cumulate în studiul individual al unui elev. Asta înseamnă că trebuie să fii mereu la curent cu ceea ce se întâmplă în lume, să citeşti publicații politice şi culturale, să te uiți la   ştiri şi să   parcurgi operele de specialitate cele mai relevante.

5. Cum ai reuşit să faci faţă emoţiilor olimpiadei?

     Sunt destul de obişnuit cu emoțiile pe care le presupune o astfel de competiție şi nu pot      spune că am avut emoții foarte mari, mai ales că eram sigur pe mine şi ştiam că stăpânesc       materia. Totuşi, de fiecare dată înainte de o probă sau examen, ascult muzică pentru a mă       calma.

6.Cât a contat ajutorul venit din partea profesorului?

     Ajutorul doamnei profesoare Monica Bulzan a fost extrem de important, mai ales că eu nu am  început să studiez sociologia decât din toamnă. Deci, sub îndrumarea dânsei am reuşit să  învăț toată baza teoretică necesară, dar şi să mă obişnuiesc cu felul în care trebuia să elaborez un subiect.

7.A meritat efortul de a deveni un olimpic în România?

     Efortul a meritat, însă nu pentru diploma pe care am obținut-o. Sigur, premiul e important şi m-am bucurat de el, însă la finalul acestei experiențe, adevăratul câştig este că am reuşit să    aprofundez şi să cunosc mai multe despre o materie care mă pasionează. Mulțumirea mea ar fi fost tot atât de mare şi dacă nota pe care am luat-o ar fi fost mai mică.

8. Ce planuri de viitor ai? Spre ce anume te îndrepți? Ce vrei să devii?

     După ce termin liceul vreau să studiez sociologie şi ştiințe politice la nivel de licență în    Marea Britanie, iar după să continui şi cu un masterat şi un doctorat, pentru că îmi doresc să   fiu profesor universitar. Pe lângă cariera academică, mi-ar mai plăcea să lucrez ca activist la o organizație internațională care promovează drepturile omului, precum Amnesty International, Human Rights Watch sau ONU.

9. Ai vrea să continui studiile în România sau în străinătate? Te-ai gândit vreodată că     trebuie  să rămâi în România pentru că e nevoie aici de tine?

      Încă din clasa a IX- a ştiu că vreau să studiez în străinătate şi cu siguranță nu îmi voi schimba opțiunea. Situația din România este într-adevăr critică, însă nu există motive clare care să mă facă să îmi doresc să rămân sau să mă întorc aici. Sper totuși ca la un moment dat să ajung să fac o muncă destul de importantă pentru ca, indiferent de locul unde voi locui, efectele să   fie vizibile şi în România.

10. Unde ți-ar plăcea să fii peste zece ani?

      Viața e imprevizibilă... nu îmi pot da exact seama. Probabil mi-ar plăcea să locuiesc într-o metropolă, cariera mea de profesor universitar să se afle la debut şi să îmi fi început deja şi   munca de activist. Sunt sigur că multe lucruri se vor schimba, însă indiferent de locul unde     voi ajunge şi ce voi face, sper să fiu mulțumit și fericit.

 

Interviu cu Bica Daian, cls. a XII-a E - mențiune la olimpiada națională de filosofie:

 

1.De ce sociologie şi filozofie şi cum a început totul?

 Filosofia a început să mă preocupe prin clasa a IX-a după ce citisem romanul ,,Lumea Sofiei’’ în care protagonista (care întâmplător purta numele disciplinei pe care o studiez) este iniţiată în tainele filosofiei de către un alt personaj. Cu toate că şi în perioada anterioară acestei lecturi auzisem de disciplina ,,filosofie’’, nu puteam defini foarte clar acest termen. După întâlnirea cu ,,Lumea Sofiei’’ mi-am dat seama că vreau să interoghez tot ceea ce se poate interoga.

2. A fost cineva care a încercat să te  împiedice să faci ceea ce îți place? 

 Chiar dacă filosofia nu rentează pe piaţa muncii  (o problemă care se discută de fapt în mediile academice), nu a existat nicio persoană din familie sau din cercul meu de apropiaţi care să se fi opus acestei preocupări.

3. Ce alte pasiuni/hobby-uri mai ai?

 Literatura, cinematografia, arta, ştiinţa. Nu voi uita niciodată că prin intermediul literaturii am ajuns să studiez filosofia.

4.Cum T-ai pregătit pentru Olimpiadă?

 Studiez filosofia încă din clasa a XI-a. În acest caz mă refer exclusiv la programa şcolară pe care a trebuit să o parcug pentru a putea participa la acest concurs. Am încercat, totodată, să aprofundez prin lectură unele teme sau capitole.

5. Cum ai reuşit să faci faţă emoţiilor olimpiadei? 

 Nu am avut emoţii pentru că am încercat să îmi cultiv o atitudine rezervată. Când nu ai niciun fel de aşteptare (o atitudine greu de dobândit, trebuie să recunosc), nu va exista pe viitor niciun fel de regret.

6.Cât a contat ajutorul venit din partea profesorului?

 Foarte mult. Profesorul de filosofie mi-a întocmit o bibliografie pe care am încercat să o urmăresc în aşa fel încât să îmi fac o perspectivă amplă asupra filosofiei. Având în vedere că istoria filosofiei e densă, trebuie selectate anumite cărţi reprezentative pentru o disciplină în aşa fel încât să îţi realizezi o cultură filosofică ,,bulevardieră’’.

7.A meritat efortul de a deveni un olimpic în România?

 Da, fac parte din acel grup de oameni (idealişti, poate) care caută metodele potrivite pentru a aduce o schimbare în societatea românească.

8. Ce planuri de viitor ai? Spre ce anume te îndrepți? Ce vrei să devii?

 În primul rând voi urma facultatea de filosofie. Însă de aici lucrurile se complică pentru că sunt (parţial) indecis: pe de-o parte la finalul secolului XX a apărut o orientare pluridisciplinară, numită ştiinţe cognitive, ce înglobează pe lângă neuroştiinţele, psihiologia şi biologia, şi filosofia minţii şi filosofia limbajului. Alături de etica aplicată, ştiinţele cognitive reprezintă o orientare de cercetare care îşi dovedeşte actualitatea în cadrul societăţii contemporane. Să nu uităm că trăim în secolul paradigmei ştiinţifice, secol în care speculaţia filosofică sau sistemul ontologic au devenit artefacte ale trectului. E imposibil să mai practici filosofia pe care o practica, spre exemplu, Lucian Blaga. Pe de altă parte, cochetez cu istoria ideilor: indiferent de noile tendinţe din filosofie sau din ştiinţă, un astfel de demers metodă nu îşi va pierde niciodată necesitatea. Foucault o definea drept ,,genealogia cunoaşterii’’ sau ,,arhivă a ideilor’’.

9. Ai vrea să continui studiile în România sau în străinătate? Te-ai gândit vreodată că trebuie să rămâi în România pentru că e nevoie aici de tine?

Cred că acest lucru constituie criteriul pentru care în următorii cinci-zece ani am decis să rămân în România. România are nevoie de o conştiinţă democratică care trebuie fundamentată. Schimbarea nu e un proces abrupt sau rapid, ci unul lent, ce se derulează în timp. În acest caz, poate că unele schimbări de gândire şi de perspectivă ar genera o serie de efecte pozitive.

10. Unde ți-ar plăcea să fii peste zece ani?

 Angajat la un centru de cercetare în ştiinţe cognitive, jurnalist cultural la un ziar de specialitate din Bucureşti, angajat la Ministerul Culturii, sau la Institutul Cultural Român. Opţiuni disponibile există. Ceea ce contează este munca.

 

 

 

 

 

Galerie foto (26)

Articole asemanatoare