PROFILE: MARTIN SCHWAGERL, profesor, Liceul TEORETIC „ADAM MULLER GUTTENBRUNN”
În anul 1998, când a fost numit profesor de limba germană la Politehnica din Timișoara, specializările: mecanică și construcții, în cadrul schimburilor guvernamentale dintre România și Germania, MARTIN SCHWAGERL nu bănuia că, așa precum însuși mărturisește, „va prinde rădăcini”, socotind-se acasă în țara noastră, în general, și în Arad, în special.
Părinții săi fiind profesori, și-a dorit orice altă meserie în afara celei de cadru didactic, dar destinul a avut alte „gânduri”, în ceea ce îl privește, astfel că a absolvit la Paris, celebra Universitate „Sorbona”(4), secția franceză-engleză, iar apoi specializarea de germană, cu intenția de a preda în afara Germaniei, această dificilă limbă despre care Mark Twain spunea cu umor că eternitatea a fost inventată spre a se putea învăța limba germană. De-a lungul a 23 de ani de ședere în România, a predat limba germană, ca limbă maternă, la mai multe licee din România, dar opțiunea sa de „minte și suflet” este Aradul și Liceul „Adam Muller Guttenbrunn”.
Vorbește fluent limba română, cu nuanțe subtile și cu umor, iar în dialogul cu dânsul, am descoperit un profesor profund implicat, pentru care școala nu este doar locul de transmitere a cunoștințelor, pe care, de altfel le poți dobândi întreaga viață, ci școala înseamnă „a-i învăța pe elevi să învețe”, a le stimula opiniile personale, a empatiza, la modul profund, cu aceștia, a-i asculta, fiind receptiv la propunerile lor, dar mai presus de toate, de a-i atenționa nu doar asupra problematicii programei școlare și a celei pentru bacalaureat, ci asupra problemelor sociale ale vieții. Am avut prilejul să vorbesc cu mai mulți elevi, din clase diferite, despre profesorul lor de limba germană. Am reținut aprecieri cu privire la erudiția, corectitudinea și franchețea profesorului în dialogul cu elevii săi, dar și referitoare la consilierea profundă pentru obținerea atestatului de limba germană DSD, precum și sprijinul acordat celor care doresc să aplice pentru continuarea studiilor la o facultate din Germania și nu în ultimul rând cuvinte de laudă pentru jovialitatea și atmosfera plăcută instituită în clasă și pentru strădania de a citi nuanțat, pe roluri, un text, precum „Faust” și nu numai, ca să reținem doar câteva exemplificări.
Profesorul MARTIN SCHWAGERL consideră notele acordate elevilor un stimulent, o radiografie a pregătirii acestora și nu o pedeapsă sau o judecată, arătându-se, cu mici excepții, mulțumit și chiar uimit de nivelul învățământului de limbă germană matern din România, dar opțiunea sa definitivă este pentru Liceul german arădean. Important este ca și directorul școlii, chiar dacă nu vorbește limba germană, cum ar fi firesc, să susțină, nu doar la modul declarativ, secția germană matern, ci să elaboreze, cu seriozitate și rigoare, strategii de succes pentru prezentul și viitorul unicului liceu arădean cu predare în limba germană matern, un liceu, cu o îndelungată și frumoasă tradiție, sprijinit, la modul profund, de către FORUMUL DEMOCRAT AL GERMANILOR DIN JUDEȚUL ARAD.
Lizica Mihuţ