Pe „autobandă” de la Nădlac la Constanța: a fost străpunsă prima galerie a primului tunel forat de autostradă din România (VIDEO)
Tocmai a fost străpunsă prima galerie a primului tunel forat pe autostradă din România. Galeria se află pe traseul Autostrăzii Nădlac-Constanța, fiind localizată sub dealul Momaia din județul Argeș.

Porțiunile rămase nefinalizate din Autostrada A1, care face legătura dintre Nădlac și Constanța ar putea fi gata mai deveme. Anul trecut, Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) estima că lucrările ar putea fi gata în 2028, referindu-se la porțiunea dintre Sibiu și Pitești, anul acesta avem parte de informații îmbucurătoare.
Conform hotnews.ro, termenul contractual de finalizare al lucrărilor pentru lotul IV din tronsonul Sibiu-Pitești este martie 2027, dar constructorul se află în prezent în grafic pentru o inaugurare mai rapidă.
Premieră națională
Prezent în șantierul secțiunii 4, Directorul General.al CNAIR, Cristian Pistol, a făcut o trecere în revistă a evoluției lucrărilor pe cele 4 secțiuni ale autostrăzii Sibiu - Pitești. „Pe secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș) s-a realizat astăzi străpungerea primei galerii (sensul de mers Pitești – Sibiu) a primului tunel forat de autostradă din România (1,35 km).
Termenul estimat pentru străpungerea celei de a doua galerii a tunelului care subtraversează dealul Momaia este finalul lunii aprilie 2025 (au mai rămas de forat 217 m).
Se lucrează și pe secțiunea 5 (30,35 km) a autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), iar la finalul lunii mai se va deschide circulația pe ultimii 14 km. Astfel se va putea circula de la Curtea de Argeș la București, pe autostradă (A1), pe o lungime de aproximativ 140 km”, a precizat Cristian Pistol.
Directorul General al CNAIR a adăugat că la secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni) urmează să înceapă lucrări pe 10 km din cei 37,40 km ai acesteia, după avizarea primei etape Proiectului Tehnic. „După ce antreprenorul va transmite întregul Proiect Tehnic de Execuție, vor demara lucrări și pe celelalte sectoare ale șantierului. Pe secțiunea 2 (Boița – Cornetu), au început încă de anul trecut lucrările la viaductul dintre km 13 și km 14, iar stadiul fizic a ajuns deja la aproape 24 %.
Pentru restul sectoarelor se desfășoară acum perioada de proiectare, iar după aceea, gradual, pe parcursul acestui an, se va lucra pe toți cei 31,33 km”, a mai precizat directorul general al CNAIR.
Ce se întâmplă între Margina și Holdea
De asemenea, pe tronsonul Margina-Holdea, mai aproape de Arad, se lucrează în ritm intens. „Asocierea româno - bosniacă SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SC SA&PE Construct SRL – Euro-Asfalt DOO, lucrează 24 de ore din 24 de ore, 7 zile pe săptămână la cele două galerii ale tunelului rutier cu lungimea de aproximativ 2,12 km pe fiecare sens (lungimea însumată a celor două galerii este de 4,24 km).
Constructorii sunt mobilizați în șantier cu 600 de persoane și 300 de utilaje și desfășoară lucrări la:
- terasamente (sapaturi, umpluturi, îmbunătățiri strat)
- structuri ( foraje, armare, cofrare, betonare)
- galeriile tunelurilor
- scurgerea apelor
- utilități”, a scris recent pe Facebook Cristian Pistol.
Porțiunea Margina-Holdea este singura porțiune din autostradă care lipsește între Arad și Sibiu, traficul fiind deocamdată îngreunat semnificativ din cauza devierii pe un drum cu o singură bandă pe sens.
Cea mai veche autostradă
Autostrada Nădlac-Constanța este prima autostradă construită în România. Primul tronson, cel între București și Pitești, a fost realizat între 1967 și 1972, apoi în ultimii ani a venit rândul altor tronsoane să fie realizate. Spre exemplu, după cum probabil vă amintiți, porțiunea Arad – Timișoara a fost inaugurată în 2011, iar cea dintre Nădlac și Arad în 2015. În momentul de față, mai trebuie finalizate tronsoanele Margina-Coșevița și Boița-Pitești Nord, după care vom avea legătură directă pe o șosea de mare viteză între Punctul de Trecere al Frontierei Nădlac și litoral, respectiv Constanța.
De remarcat că Autostrada A 1 Nădlac – Constanța face parte din Coridorul IV pan-european, un coridor strategic la nivel continental.