Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

O nouă seară dedicată mariilor arii din opere, sub bagheta maestrului Matei Pop

O nouă seară dedicată mariilor arii din opere, sub bagheta maestrului Matei Pop
Comentează 0

În cea de doua seară de joi a lunii mai vă propunem o nouă gală de operă.  O gală în care spectacolul vocal să fie egalat de acela orchestral, iar conţinutul ei să îmbogăţească lista capodoperelor recent audiate, cu titluri de calibru egal, similar prin prestanţă şi popularitate. Dirijat de Matei Pop şi conturat prin contribuţia basului Mircea Sâmpetrean şi a baritonului Bogdan Sâmpetrean, programul din 12 mai de la ora 19.00, din sala Cercului Militar, abordează un repertoriu predominant italian, cu partituri de Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti, Giuseppe Verdi şi Giacomo Puccini, al cărui punct de pornire îl constituie însă opera Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart, prima realizare comună dintre compozitor şi libretistul  veneţian Lorenzo da Ponte.

Se regăsesc pentru prima oară în oferta noastră de audiţie marile arii din Simon Boccanegra (Il lacerato spirito) şi Don Carlo (Per me giunto şi O Carlo ascolta - piesele de forţă ale scenei morţii lui Rodrigo), un număr dramatic al operei Boema (Vecchia zimarra) dar şi unul dintre cele mai populare duete comice ale genului buff,  Cheti, cheti immantinente din Don Pasquale, care completează capitolul rezervat titlurilor de operă comică -  Se vuol ballare din Nunta lui Figaro sau Largo al factotum din Bărbierul din Sevilla. Iar Preludiile la operele Traviata şi Don Carlo, Uverturile la Nunta lui Figaro şi Don Pasquale, Intermezzo-ul din Manon Lescaut şi Furtuna din Bărbierul din Sevilla sunt tot atâtea argumente instrumentale  pentru un parcurs sonor  plin de culoare, farmec şi ingeniozitate…

 

Portret – Matei Pop

 

După studii de dirijat şi compoziţie la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, Matei Pop a urmat stagii de perfecţionare şi cursuri de măiestrie cu maeştri reputaţi ai dirijatului, între care Gianluigi Gelmetti, Zoltán Pesko, Peter Eötvös, Zsolt Nagy, Johannes Schlaefli. Lector universitar al Academiei de Muzică clujene, desfăşoară în paralel o susţinută activitate dirijorală, evoluând ca invitat la pupitrul Filarmonicilor din Cluj, Iași, Bacău, TârguMureş, Craiova, Ploiești, Pitești, RâmnicuVâlcea, Arad, Oradea, Satu-Mare, Botoșani, Chişinău (Republica Moldova), al Orchestrei de cameră a Radiodifuziunii din Bucureşti sau al Operei Maghiare din Cluj. 

Dintre soliștii români cu care a colaborat îi amintim pe Viniciu Moroianu, Daniel Goiți, Horia Mihail, Cristina Anghelescu, Gabriel Croitoru etc.

Ca dirijor asistent a colaborat la prestigioase producții ale unor teatre de operă europene – Bari (Wagner - Tetralogia), Frankfurt (Verdi – Don Carlos), Bilbao (Richard Strauss - Ariadne auf Naxos).

Ca dirijor permanent al Ansamblului de muzică contemporană“AdHOC” a susţinut concerte appreciate în cadrul festivalurilor internaționale de profil Cluj Modern, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi București, Festivalul Muzicii Româneşti - Iaşi,Toamna Muzicală Clujeană, Meridian -București.

 

Portret - Mircea Radu Sâmpetrean 

 

Absolvent în anul 1977 al Conservatorului de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, basul Mircea Radu Sâmpetrean  şi-a început cariera încă din anii studenţiei, în 1975,  pe scena Operei Române din Cluj Napoca.

Laureat în anul 1977 al Concursului Internaţional de Canto “Francesco Vinas”, Barcelona, basul a început în 1982 o carieră internaţională, ca solist al Operelor din Bonn, Bremen, Frankfurt am Main şi Hanovra. A susţinut peste 500 de spectacole în compania unor solişti precum Katia Ricciarelli, Mirella Freni, Jose Carreras, Ruggero Raimondi, Piero Capucilli dar şi a unor dirijori de acelaşi rang: Marcello Viotti, Yehudi Menuhin, Pinchas Steinberg ş.a.

Colaborările cu instituţiile muzicale româneşti au fost concretizate de-a lungul timpului în domeniile de consacrare - opera şi vocal simfonicul - iar în ceea ce priveşte  domeniul pedagogiei, basul Mircea Radu Sâmpetrean îndrumă astăzi în calitate de profesor universitar una dintre clasele de canto ale Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca.

 

          Portret - Bogdan Neculce-Sâmpetrean

Bogdan Neculce-Sâmpetrean este absolvent al Liceului Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, secţia Uman-filologie, promoţia 2011 şi a absolvit studiile universitare în cadrul Academiei de muzică „Gheorghe Dima”, Facultatea de Interpretare Muzicală, secţia Canto, în 2015, la clasa Profesorului Universitar Doctor Mircea Radu Sâmpetrean. Începând cu lun octombrie 2015 este masterand al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” la specializarea Interpretare – Canto.

Activitatea sa artistică include spectacolul-colaj cu scene din operele Don Giovanni, Le Nozze di Figaro şi Die Zauberflote de Wolfgang Amadeus Mozart (în rolul Don Giovanni, Academia de muzică „Gheorghe Dima”, Mai 2014), rolul principal al operei Il barbiere di Siviglia (Iunie 2015 – Academia de Muzică) dar şi debutul pe scena Operei Naţionale Române din Cluj, în rolul sergentului Morales din opera Carmen de Georges Bizet (Iunie 2015). A susţinut un recital de lieduri, canţonete, arii şi scene din opere celebre  la Sinagoga  din Bistriţa, în Iunie 2015, un  recital de arii şi scene din opere  in Festivalul Toamna Muzicală Arădeană - Octombrie 2015, a participat la o Gală extraordinară de operă organizată  de Academia de Muzică, în luna Ianuarie 2016) şi este invitatul concertului din această seară, pe scena Filarmonicii de Stat Arad.

În prezent pregăteşte rolul Malatesta din opera Don Pasquale de Gaetano Donizetti, urmând a avea două spectacole la final de mai, respectiv în iunie 2016 la Academia de Muzică, precum şi un recital cu scene ale aceleiaşi opere în cadrul Zilelor Clujului, Ediţia 2016.

  Biroul de Presă al Filarmonicii de Stat Arad

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite