Inaugurarea ultimului tronson al inelului de centură al municipiului Arad, un proiect strategic pentru mobilitatea și dezvoltarea județului
Județul Arad marchează astăzi un moment de referință pentru infrastructura regională și națională: inaugurarea ultimului tronson al inelului de centură al municipiului Arad, care include un pod peste râul Mureș și un pasaj peste calea ferată Arad-Timișoara. Valoarea actualizată a investiției este estimată la 450 de milioane de lei, iar proiectul reprezintă o premieră în România, fiind realizat printr-un parteneriat între o administrație locală, Consiliul Județean Arad, și Ministerul Transporturilor, prin CNAIR.
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a subliniat importanța acestui obiectiv:
„Astăzi este o zi de sărbătoare. Nu se întâmplă des ca într-un județ să se construiască un pod. Trăim vremuri care ne scindează, ne împart în tabere, cresc distanța dintre noi. Într-un astfel de context, Consiliul Județean Arad, cu sprijinul partenerilor noștri din Capitală, din Ministerul Transporturilor și CNAIR, a construit o punte de legătură, un pod care unește, și nu doar la propriu, ci și la figurat: unește malurile Mureșului, unește Fântânele și Vladimirescu printr-o scurtătură, dar în același timp unește și destinele celor care, aflați pe cele două părți ale râului, se priveau de departe pentru că nu aveau un drum care să îi unească”.
Acest proiect este mai mult decât o realizare tehnică. Construcția acestui tronson, care cuprinde un pod peste Mureș și un pasaj rutier, are o semnificație economică și socială majoră, contribuind la decongestionarea traficului în municipiul Arad, prin devierea circulației de tranzit, îmbunătățirea mobilității între provinciile istorice Banat și Crișana, reducerea poluării și a nivelului de zgomot în zonele rezidențiale, scurtarea timpului de deplasare și diminuarea consumului de combustibil.
Detalii tehnice ale proiectului:
- Lungime totală: 11,08 km.
- Viteză de proiectare: 80-100 km/h.
- Pod peste Mureș: leagă comunele Fântânele și Vladimirescu.
- Pasaj peste calea ferată Arad-Timișoara: construit într-un timp record, de doar un an.
Toate etapele proiectului au fost finanțate prin Programul Transport 2021-2027, demonstrând încă o dată avantajele apartenenței României la Uniunea Europeană. „Fiecare dintre aceste proiecte – fie că vorbim de poduri, pasaje sau drumuri – este o dovadă că fondurile europene sunt un motor al dezvoltării. Aradul continuă să fie un exemplu în atragerea și utilizarea eficientă a acestor resurse”, a declarat Iustin Cionca.
Încheierea lucrărilor înainte de termen demonstrează eficiența administrativă și colaborarea între autorități. Proiectul a fost realizat de compania PORR, care a finalizat lucrările în decembrie 2024, deși termenul de predare era stabilit pentru aprilie 2025.
Președintele Consiliului Județean Arad a evidențiat importanța unei administrări responsabile:
„Proiectul a fost posibil datorită fondurilor europene, dar și a excedentului bugetar al Consiliului Județean, care a acoperit sincopele de finanțare până la deblocarea sumelor de la Ministerul Transporturilor. Acest model de parteneriat poate inspira și alte administrații din țară. Este un proiect realizat în premieră în România, într-un parteneriat între Consiliul Județean și Ministerul Transporturilor, prin CNAIR. Le sunt recunoscător tuturor celor care au lucrat la succesul acestei investiții, la Arad sau la București. Odată în plus, le mulțumesc profesioniștilor de la PORR și celor cu care au colaborat pentru finalizarea lucrării cu mult înainte de termen”.
Cheile simbolice ale acestui tronson au fost predate primarilor comunelor Vladimirescu și Fântânele, simbolizând unirea Banatului și Crișanei printr-o infrastructură modernă și funcțională.
„Acest proiect nu este doar despre drumuri și poduri. Este despre conectare, colaborare și viitorul județului nostru. Aradul rămâne un lider al dezvoltării regionale și un exemplu de implicare administrativă eficientă”, a concluzionat Iustin Cionca.
În completare, Sergiu Bîlcea, vicepreședinte al Consiliului Județean Arad, a afirmat că finalizarea șoselei de centură „este o realizare importantă, care nu trebuie privită doar prin prisma acestor ultime luni, ci ca o muncă de mai bine de șapte ani, de când am început să lucrăm la documentație. În ultimii opt ani, Consiliul Județean nu a pierdut nici un proiect european, ba mai mult a câștigat proiecte pe reeșalonare, în infrastructura rutieră, iar acest fapt a făcut ca Aradul să fie un campion în acest domeniu. În 2016 ne propuneam un program privind drumurile, și ne-am axat pe cele județene, Arad-Șiria fiind cel mai important. Astăzi, nu numai că finalizăm inelul de centură al municipiului Arad, din fonduri europene, printr-un parteneriat cu Guvernul României, ci demarăm următorul tronson din al doilea inel de centură. Drumul expres va fi o nouă bornă de dezvoltare a județului nostru”.
„Acest proiect nu este doar despre drumuri și poduri. Este despre conectare, colaborare și viitorul județului nostru. Aradul rămâne un lider al dezvoltării regionale și un exemplu de implicare administrativă eficientă”, a concluzionat Iustin Cionca.
Prezent la eveniment, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Adrian Foghiș, a vorbit despre bunele practici și colaborarea dintre Minister și autoritățile locale și județene din Arad. A fost o activitate de pionierat, pentru că, dintre cele 108 de parteneriate care există între Minister și autoritățile locale, astăzi s-a finalizat primul proiect de asemenea anvergură, un proiect care aduce creșterea calității vieții pentru locuitori. Ne asumăm ca împreună să continuăm în următoarea etapă, și aici vorbim despre legătura varianta ocolitoare nord-est, centura Vladimirescu-Zimandcuz, un moment de maturitate care duce spre continuarea proiectului finalizat azi”.
Centura de sud-est a municipiului a fost un proiect demarat la momentul la care primar al municipiului Arad a fost actualul europarlamentar Gheorghe Falcă. Acesta a vorbit despre modul în care, prin fonduri europene, România a crescut din punct de vedere economic, menținerea acestui ritm putând duce, în anul 2023, la depășirea PIB-ului Austriei. „Faptul că suntem într-o familie europeană ne dă șansa la dezvoltare. În urmă cu șase ani, în 2018, patru primari, din Cluj-Napoca, Arad, Oradea și Timișoara, au pus un program, în dezbatere publică, generat de Alianța Vestului. Am cerut ceva revoluționar pentru anul 2018: să descentralizăm programul regional de la Guvern la regiune, să modernizăm aeroporturile pe bani europeni, să conectăm orașele la autostradă, să realizăm drumul expres Arad-Oradea. Aceste lucruri, actualmente, după șase ani, sunt în mare parte realizate. Tot astăzi vorbim despre centura sud-est a Aradului, care ne aduce în poziția de a fi primul oraș din România cu inel complet realizat”, a spus europarlamentarul Gheorghe Falcă.
REZULTATELE PROIECTULUI
- Construirea a 11 km de drum nou, un pod, un pasaj și șapte intersecții.
- Reducerea timpului de parcurs cu aproximativ 9 minute pentru deplasările cu autoturismul și, în medie, 10 minute pentru deplasările vehiculelor de marfă.
Valoarea totală a proiectului (Etapa I+Etapa II), este de: 372.605.354,19 lei, din care:
Etapa I
Valoarea totală a proiectului: 25.515.276,36 lei;
Valoare eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor (FC): 19.156.699,27 lei, echivalentă cu 85 % din valoarea totală eligibilă aprobată;
Valoarea cofinanțării eligibile a Beneficiarului, reprezentând co-finanțare publică de 15% în valoare de 3.380.593,99 lei.
Etapa II
Valoarea totală a proiectului: 347.090.077,84 lei;
Valoare eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor (FEDR): 116.860.493,57 lei, echivalentă cu 40 % din valoarea totală eligibilă aprobată;
Valoarea cofinanțării eligibile a Beneficiarului, reprezentând co-finanțare publică de 60% în valoare de 175.290.740,36 lei.
Valoarea aferentă partenerului Județ Arad (Etapa I+Etapa II): 361.106.836,19 lei, din care:
Etapa I
Valoarea totală a contractului: 14.203.902,76 lei;
Valoare eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor (FC):9.647.378,67 lei, echivalentă cu 85 % din valoarea totală eligibilă aprobată;
Valoarea cofinanțării eligibile a Beneficiarului, reprezentând co-finanțare publică de 15% în valoare de 1.702.478,59 lei.
Etapa II
Valoarea totală a proiectului (lei): 346.902.033,44 lei;
Valoare eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor (FEDR): 116.792.275,17 lei, echivalentă cu 40 % din valoarea totală eligibilă aprobată;
Valoarea cofinanțării eligibile a Beneficiarului, reprezentând co-finanțare publică de 60% în valoare de 175.188.412,76 lei.