Gheorghe Falcă: „Avem nevoie de investiții masive pentru dezvoltarea infrastructurii transportului feroviar în Europa”
Provocările viitoare pentru infrastructura feroviară au fost dezbătute într-o primă audiere publică în Comisia pentru Transport și Turism din Parlamentul European. Eurodeputatul Gheorghe Falcă (PNL/PPE) a transmis că membrii comisiei TRAN împreună cu experții invitați examinează atât viitorul tarifelor de acces la calea ferată, cât și investițiile în infrastructura feroviară necesare pentru ca sectorul să contribuie la decarbonizare.
„Provocările viitoare pentru infrastructura feroviară: taxele de acces la calea unică europeană și investițiile necesare pentru decarbonizare au fost analizate în contextul cererii globale de transport care crește rapid. Având în vedere tendințele actuale, transportul de pasageri și de marfă se va dubla până în 2050. O astfel de creștere este un semn al dezvoltării economice, dar implică o cerere mai mare de energie și o creștere a emisiilor de CO2 și a poluanților atmosferici. Într-o lume care devine din ce în ce mai urbanizată, călătoriile cu trenul se potrivesc bine nevoilor urbane. Feroviarul de mare viteză poate servi ca alternativă la călătoriile pe distanțe scurte, iar feroviarul convențional și de marfă pot completa alte moduri de transport pentru a oferi o mobilitate eficientă”, a explicat Falcă.
Europarlamentarul a mai subliniat și faptul că „sectorul feroviar poate oferi beneficii substanțiale pentru sectorul energetic, precum și pentru mediu. Diversificând sursele de energie și oferind o mobilitate mai eficientă, calea ferată poate reduce consumul de energie din transport și poate reduce numărul accidentelor rutiere. Până în 2050, calea ferată ar trebui să-și extindă substanțial cota modală pe distanțe medii și lungi atât pentru pasageri, cât și pentru marfă, pe baza unei rețele dense conectate la toate aeroporturile și porturile maritime principale”. „Sectorul feroviar contribuie major la dezvoltarea economică și socială a Europei, deoarece oferă locuri de muncă pentru un număr semnificativ de personal cu înaltă calificare. În întreaga Uniune, aceștia lucrează în companii de diferite dimensiuni, fie furnizând direct servicii de transport, fie ca parte a lanțului de aprovizionare și logistică. Activitățile lor oferă fundația nu numai pentru operarea sistemului feroviar, ci și pentru industria de succes a aprovizionării feroviare din Europa, care aduce contribuții considerabile la nevoile pieței globale de echipamente feroviare. Transportul feroviar se adaptează la schimbările demografice și se adaptează la tendințele în schimbare în comportamentul consumatorilor, bazându-se pe o serie de abilități bazate pe cunoștințe în care Europa este lider în lume, ajutată de standarde care sunt de facto standarde mondiale – fie în materie de siguranță, tehnologia vehiculelor, aplicații telematice, proiectarea sistemelor, inginerie civilă sau operațiuni. Acest sector de transport este liderul global și continuă să îndeplinească obiectivele și nevoile societății. Pentru ca UE să-și îndeplinească obiectivele până în 2050, feroviarul va avea nevoie de finanțare publică și privată combinată de aproximativ un trilion de euro”, a transmis Gheorghe Falcă.