Dezastrul de la BAC, sistemul de învăţământ şi COVID
Cei din anii terminali au primit ieri rezultatele „examenului maturităţii”. Din păcate, asta o spun statisticile, nu eu, a fost cea mai dezastruoasă serie din ultimii şase ani. Cu toate că la limba şi literatura română a picat comedie, la rezultate a fost... dramă. Din cei 147.790 de candidaţi înscrişi, doar 86.140 au reuşit să obţină „Sfântul Şase”. Cine este de vină pentru acest eşec? Sistemul educaţional? Coronavirusul? Elevii?
Sistemul educaţional are partea lui de vină. Ştim cu toţii de ani buni cât de stricat este şi de faptul că încă este ticsit de persoane care le-au fost profesori până şi părinţilor noştri. Nu vreau să generalizez, dar şi eu m-am lovit de astfel de profesori în cei 12 ani de şcoală. În schimb, am încredere în noua generaţie de profesori care vine din spate, pregătiţi să inoveze sistemul de învăţământ, am cunosţinte care sunt pe la facultăţile de litere din ţară şi îi văd cât îşi dau silinţa pentru a putea duce meseria asta de profesor mai departe, meserie la fel de importantă ca cea de medic. Zilele acestea am văzut-o la televizor pe o doamnă care ocupa o funcţie publică importantă în Ministerul Educaţiei şi care afirma că orice elev care a fost cât de cât atent cursuri şi care nu a luat meditaţii, putea obţine nota cinci sau şase la Evaluarea Naţională. Automat putem presupune că acelaşi principiu se aplică şi examenului de bacalaureat. Multă lume a fost scandalizată de această afirmaţie, adică cum dom’le, ăsta e sistemul nostru de învăţământ din România? La voi ne trimitem copiii să înveţe?
Da, ăsta e sistemul nostru domnilor, un sistem care este undeva la media celui european, dar unde elevii determinaţi şi care vor să facă ceva în viaţă îl răzbesc. Dacă sistemul nostru este aşa de jos, cum se face că reuşim să dăm lumii cei mai buni medici şi informaticieni? Nu iau apărarea sistemului, sunt conştient şi eu că este stricat şi sunt o grămadă de lucruri care trebuie îndreptate, dar este ca şi cum aş da vina pe vecinul meu că el are o casă mai mare decât a mea.
Am văzut în mediul online multă lume care comenta că de vină pentru acest eşec este situaţia provocată de coronavirus, bun, altele implicau şi oculta mondială, dar asta e deja altă discuţie. Gen elevii nu au putut merge la şcoală din cauza nenorociţilor ăştia care au închis şcolile şi nu s-au putut pregăti cum trebuie. Criza cauzată de coronavirus nu a afectat doar România, ci în toată lumea elevii au stat acasă şi au făcut pregătiri online sau individuale după caz. Cine a vrut să treacă bacul şi nu doar să îl treacă ci şi să obţină o notă decentă, s-a pregătit în tot acest timp mult mai bine acasă, probabil mai bine decât ar fi reuşit sistemul de care vorbeam puţin mai sus. Eu când am fost în clasa a 12-a, mai ales în ultimul semestru, principala ocupaţie pe care o aveam era să îmi petrec ultimele săptămâni din viaţa de elev cât mai mult cu colegii, în timpul programului şcolar, bineînţeles, în afara unităţii de învăţământ. Şi am reuşit să obţin media 9.06 la BAC, o medie mult peste aşteptările mele. Ceea ce vreau să spun prin asta, nu este faptul că am fost tobă de carte, chiar din contra, mereu căutam să fentez şi să aleg calea cea uşoară, doar eu ştiu câte dimineţi le-am început la ora 3:00 pentru a învăţa pentru vreun test, dar un elev care în toată această perioadă de urgenţă şi de alertă ar fi alocat un minim interes pentru examen, putea să obţină nota şase cu uşurinţă. Problema a fost că elevii au fost nevoiţi să poarte mască pe durata examenului? Atât eu cât şi colegii de generaţie cu care am vorbit, am spus că noi am fi fost dispuşi să dăm bacalaureatul şi cu masca şi cu geaca pe noi dacă ni s-ar fi oferit varianta renunţării la materia de pe semestrul al doilea. Dar oare să fi provocat masca aia atât disconfort încât să pice atâţia candidaţi? Ce pot spune? Şi acest virus are vina lui pentru eşecul de ieri, poate dacă câţiva dintre acei elevi care au picat s-ar fi aflat în clasă, clasă care face parte din sistemul ăla stricat de mai sus, ar fi promovat.
Şi aşa trecem la elevi. Este vina elevilor? Dacă m-ar fi întrebat şi pe mine cineva aşa ceva când eram elev, răspunsul ar fi fost categoric nu, niciodată nu este vina elevului. Totuşi, făcând o retrospectivă, realizez că oricât de stricat a fost sistemul, oricât de plictisiţi au fost unii profesori, oricât de ostil ar fi fost mediul în care m-am aflat, în cazul unui eventual eşec vina ar fi fost integral a mea. Am ajuns la facultate. Am picat în sesiune un examen, l-am luat din a doua încercare. Cine a fost de vină că nu am reuşit să promovez din prima? Sistemul? Profesorii?
Să vorbim puţin acum despre subiectele de la BAC. Din discuţii pe care le-am avut cu profesori, subiectele au fost mai mult decât accesibile. Chiar mă gândeam, dacă aş da acum bac-ul, ce aş face. M-am uitat peste subiectele de la uman, fiind absolvent de filologie, şi pot să afirm că eu unul sunt de părere că aş merita o medie şase dacă aş trece pe foaie ceea ce îmi mai vine mie în minte din învăţăturile cu care am încheiat socotelile în urmă cu doi ani. Acum afirm şi eu ca doamna de la Educaţie, un elev care ar fi fost atent cât de cât la clasă, ar fi luat lejer mult doritul şase.