Cum mai pot fi blocate în ultimul ceas ordonanțele pe Justiție. Mai există o variantă extremă?
Guvernul Grindeanu a ales soluția Ordonanței de Urgență cu modificările aduse Codului Penal, prin care se dezincriminează parțial abuzul în serviciu, pentru a intra în vigoare imediat, la publicarea în Monitorul Oficial. Guvernul se bazează, în plus pe faptul că în materie penală funcționează principiul legii cele mai favorabile, ceea ce înseamnă că, din momentul intrării în vigoare, au efecte letale în lupta anticorupție.
Guvernul a adoptat, pe lângă proiectul de lege privind grațierea, o Ordonanță de Urgență pe modificările la Codul Penal, care va produce efecte instant, iar rezultate produse în urma ei nu vor mai putea fi modificate în caz că aceasta pică la Curtea Constituțională sau dacă va fi respinsă când va ajunge la aprobare în Parlament. Un exemplu în acest caz a fost ordonanța de urgență privind migrația primarilor.
Un jurist de la Politeia World a prezentat, totuși, o metodă prin care se poate opri ordonanța de urgență înainte ca aceasta să producă efecte. Președintele României sau președintele CSM pot cere Curții Constituționale să analizeze OUG-ul în baza unui CJNC - Conflict Juridic de Natură Constituțională.
Astfel, Curtea Constituțională poate bloca ordonanța de urgență înainte ca aceasta să fie publicată, deoarece a avut loc o consultare a opiniei publice care arată intenția Guvernului de a trece această ordonanță.
"Conflictul juridic de natură constituţională între autorităţi publice presupune acte sau acţiuni concrete prin care o autoritate sau mai multe îşi arogă puteri, atribuţii sau competenţe, care, potrivit Constituţiei, aparţin altor autorităţi publice, ori omisiunea unor autorităţi publice, constând în declinarea competenţei sau în refuzul de a îndeplini anumite acte care intră în obligaţiile lor", este definiția dată de Curtea Constituțională CNJC-ului.
"Un proiect de ordonanță de urgență prin care Guvernul își arogă prevederi constituționale ce revin explicit Parlamentului, anume cele de a acorda amnistia și grațierea colectivă (art. 73 alin i din Constituție) și de a iniția un proces de legiferare (punerea în dezbatere publică fiind prima etapă procedurală a acestei situații juridice în curs de formare sau modificare) care încalcă atât formal cât și substanțial mai multe articole din Constituție (acest lucru va fi dovedit în cele ce urmează) este o « acțiune concretă » , în sensul definiției din decizia CCR nr. 53/2005, care declanșează un conflict juridic de natură constituțională între Guvernul și Parlamentul României", susține sursa menționată.
Klaus Iohannis și-a exprimat deja publicul opoziția față de grațiere, fiind prezent în Piața Universității la proteste și anunțând că declanșează un referendum național pe această temă.
Singura întrebare este CÂND va fi publicat în Monitorul Oficial textul Ordonanței aprobate la ceas de noapte de Guvern...
Sursa realitatea.net