Mircea Cărtărescu și Mircea Mihăieș, despre Bob Dylan, Leonard Cohen și controversatul premiu Nobel
În ultima seară a Conferințelor Dilema, ce s-au derulat în perioada 18-20 aprilie, Sever Voinescu, redactorul-șef al revistei de cultură, i-a avut ca invitați pe scriitorii Mircea Mihăieș, de loc din Arad, și pe Mircea Cărtărescu, pe scena Filarmonicii Arad. Cei doi scriitori i-au pus „față în față” pe Leonard Cohen și pe Bob Dylan și au analizat atât muzica lor cât și poezia și proza scrise de cei doi binecunoscuți cantautori.
„E un truism să îi dai premiul Nobel lui Bob Dylan, Bob Dylan merită toate premiile. Fără nicio îndoială. Totuși nu a fost chiar în regulă, eu am „mixed feelings” despre acordarea premiului lui Bob Dylan, pentru că pe de o parte îl merită și am să vă citesc niște poezii ale lui Bob Dylan, ca să vedeți ce extraordinar este Bob Dylan, în al doilea rând nu este în regulă pentru că premiile Nobel sunt atât de puține. În fiecare an un singur scriitor în lume ia acest premiu, în lume sunt un milion de scriitori. Deci e un premiu pe care l-a luat cineva care nu se numește pe sine scriitor și care are bătaia principală în altă direcție chiar dacă este genial și chiar dacă și lyrics pe care le-a scris sunt geniale, totuși el i-a luat într-un an, în 2016, acest premiu unui scriitor care merita. Într-un fel el a văduvit literatura de un premiu și un scriitor oarecare de acest premiu pe care nu va mai avea ocazia să îl ia decât poate peste cinci ani sau zece ani. Pentru că mecanismul de acordare a premiilor e foarte complicat.
Am să vă spun de ce a luat Bob Dylan premiul Nobel în 2016, pentru că în 2015 conducerea Academiei Suedeze, care este un club de vreo douăzeci și ceva de persoane, ce atribuie premiul pentru literatură în fiecare an, s-a schimbat. În locul unui faimos critic literar suedez, a venit o doamnă, Sara Danius, o doamnă minunată cu idei revoluționare în privința premiului Nobel. Ea a venit cu această idee, de ce să dăm noi premiul doar scriitorilor propriu-ziși , de ce să nu îi includem în creația literată pe muzicieni, jurnaliști și alte persoane care nu se numesc scriitori dar au legatură cu actul scrisului. Ea a acordat premiul Nobel celor două persoane care nu sunt scriitori, lui Bob Dylan și unei jurnaliste care a scris o colecție impresionantă de articole despre Cernobil.
Nu a fost o surpriză așa de mare pentru că în 2015, Bob Dylan era pe lista de candidați pentru premiul Nobel. Vedeți ca există case de pariuri care fac în fiecare an liste de genul acesta. Cea mai celebră este Ladbrokes. Și în afară de aceste liste, preiul Nobel este foarte secretos, nu știi niciodată cine a rămas între ultimii cinci oameni. Se va afla peste 50 de ani, așa s-a aflat că Sadoveanu a fost propus pentru premiul Nobel, Lucian Blaga, etc., dintre scriitorii noștri. Bob Dylan a apărut pe lista aceasta pe locul 100, de obicei aceste liste se fac așa pe primele 20 de locuri scriitorii cei mai mari, îndreptățiți să ia premiul Nobel și este și un loc dintr-acesta pus în glumă. Este un loc de care se râde pe care toată lumea știe că nu va lua premiul Nobel. Pe locul 100 a apărut Bob Dylan și toată lumea a râs de chestia asta. Este un critic de la New Republic care se numește Alec Shepard. Și acest Alec Shepard spune cam ce scriitori au șanse să ia premiul Nobel. Și el a spus că dacă Bob Dylan va lua vreodată premiul Nobel, eu îi mănânc toate discurile, și anul următor Bob Dylan a luat premiul Nobel și Alec Shepard a rămas foarte încurcat, s-a justificat el dar n-a mâncat nicio bucățică de disc pentru că altfel nu l-am mai fi avut printre noi. Anul trecut când am făcut un turneu în Statele Unite, el m-a prezentat am avut o discuție cu el, pe scenă, cu acest tânăr critic american”, a afirmat Mircea Cărtărescu.
Mircea Mihăieș, care a scris pe larg despre viața lui Leonard Cohen, a analizat diferențele și asemănările dintre cei doi cantautori, în afară de faptul că erau amândoi de origine ebraică. „În opinia mea, Bob Dylan e un artist de ruptură, un contestatar înnăscut, un vizionar, deci în mod clar merita pentru creația lui să primească zece Nobeluri. Nu provine dintr-o tradiție, e unic , ieșit din canoane încât pare a fi premergătorul târziu și aproape anacrinic al unei mișcări, care, în loc sa ia act de propria identitate , vrea s-o ignore, deci nu vine de nicăieri Bob Dylan. Sunt totuși diferențe mari de atitudine între Bob Dylan și Leonard Cohen. Leonard Cohen și-a cultivat toată viața imaginea de poet și scriitor, el își asuma literatura mai mult decât ca pe o profesie , și-o asuma mai mult ca pe o vocație. În orice caz, Bob Dylan este, mi-a rămas o expresie dintr-un cântec al lui Joan Baez, el e the original vagabond. Vagabondul primordial care nu se sfia să spună, my poetry is lousy, poezia mea e nătângă. Și asta îl definește mai mult decât am putea noi să ne imaginăm pentru că Bob Dylan lasă impresia că a coborât de pe o planetă străină care e mai degrabă alienat decât asumat o reflectă într-un șir lung de albume, de compilații, de bootlegs, de refaceri. Leonard Cohen, dimpotrivă, a trasat o linie clară de la primele lui cântece de la primele lui versuri. Acel stil de început al lui nu diferă de stilul târziu, în mod substanțial”, a susținut Mircea MIhăieș.
Tema Conferințelor Dilema de la Arad din acest an a fost muzica și versurile.