Ionel Bulbuc: „Alte două invenții arădene, prezentate la Geneva, au fost bine primite de public și de specialiști”
Alte două invenții arădene prezentate la Salonul Mondial de Invenții de la Geneva sunt un aparat de zbor cu înveliș flexibil și efect Coandă/Sobol și drone pentru transportul de mărfuri, respectiv o cutie de viteze pentru turații mici ce incorporează schimbător de trepte și ambreiaj actionate electronic. Ambele aparțin inventatorului Dănuț Sobol.
„Invențiile arădene au fost primite cu interes la Salonul Mondial de Invenții de la Geneva, și de către public, dar și de către specialiști. Consiliul Județean Arad a contribuit astfel la creșterea vizibilității județului nostru, la promovarea imaginii Aradului, a potențat întâlniri între inventatori și posibilii beneficiari. Și eu cred că de aici trebuie să continuăm, să realizăm emulație în jurul oamenilor creativi ai Aradului, care pot fi repere pentru studenți și liceeni, dar în același timp pot aduce soluții inovative pentru afacerile arădene", a declarat Ionel Bulbuc, vicepreședintele Consiliului Județean Arad.
Aparatul de zbor cu înveliș flexibil și efect Coandă/Sobol reprezintă, potrivit inventatorului, o soluție inovativă pentru aparate de zbor cu decolare și aterizare pe verticală cu zbor la viteză mare pe orizontală, pentru zborurile în locuri înguste sau pentru cele cu spațiu redus de depozitare.
Soluția tehnică este bazată pe conceptul aparatului cu înveliș elastic, aparat propulsat cu un sistem de inovativ ce utilizează Efectul „Curgere stimulată”, efect derivat din Efectul Coandă ce a fost îmbunătățit de inventatorul prof. ing. Sobol Dănuț datorită utilizării suprafeței active de suflare, rezultând un procent (70-80%) de randament din energia introdusă în sistem – electrică sau termică, prin utilizarea unei revoluționare propulsii la suprafață „Coandă-Sobol” și a propulsiei vectoriale „Sobol" (concepută de inventator), ce elimină complet propulsia cu elice.
Avantajele implementării invenției sunt:
- Construcție simplă, robustă, fiabilă, cu înalte performanțe în zborul vertical și orizontal;
- Înveliș elastic, cu riscuri minime la ciogniri, accidente (fiabilitate în zbor);
- Propulsie revoluționară, sinplă dar cu eficiență dublă;
- Răspuns optim la rafale de vânt, fără sisteme de dirijare complexe, prin construcția aleasă.
A doua invenție se referă la o cutie de viteze pentru turații mici ce încorporează schimbător de trepte și ambreiaj actionate electronic. Servește la înteruperea controlată electronic a lanțului motor, la transformarea forței și turației prin rapoarte de trasmisii adecvate, amplificarea cuplului motor dar şi transmiterea mișcării de rotație transversale pe axa longitudinală a ansamblului pentru dispozitive, agregate sau vehicule, cu ambreiaj, precum și a frânării.
Transmisia mecanică cu ax cardanic – fără lanț - este 100% sigură și silențioasă, iar cutia conține axul pedalelor, ambreaj, schimbător de trepte, sistem de frânare, demaror, toate controlate electronic, parte integrantă dar concepută demontabilă pentru o bicicletă inovativă ultra-ușoară, ce DEȚINE RECORDUL MONDIAL FIIND CEA MAI UȘOARĂ BICICLETĂ DIN LUME (2764g!) echipată cu o cutie de viteze (mecanică) și schimbător electronic având 48-64 trepte împlementată pe un cadru prototip ultraușor din lemn.
Cutia în sine este foarte ușoară, dar fiabilă. În ansamblul cutiei poate fi inclus ușor un motor electric de damaraj. Se pot schimba trepte – indiferent câte – în timpul staționării.
Cutia a fost concepută pentru bicicletele de toate felurile – dar este recomandată montane-bike-urilor, bicicletelor de oraș, pentru mopeduri și scutere. Se pretează interpusă între reductor și axul portant și/sau propulsor al elicopterelor, la motoarele de barcă, în general pentru înlocuirea schimbătoarelor de viteze cunoscute, precum, susține inventatorul Dănuț Sobol.
„Există posibile soluții constructive în mai multe variante, între care varianta cu pinioane interpuse (intermediare) și transmisie cu cardan ce este excepțională pentru mijloace de transport acționate cu pedale, utilizate în condiții grele (montaine-bike), dar și pentru motoarele de barcă, transmisia la elicoptere, turbine eoliene, etc", a declarat Dănuț Sobol.