Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Se taie ajutoarele sociale din 2024, gata cu pomenile! Cine va primi venitul minim de incluziune

Românii vor primi un nou ajutor de la stat de la 1 ianuarie 2024, după ce premierul a anunțat că, anul următor, ajutoarele one-off dispar.

Se taie ajutoarele sociale din 2024, gata cu pomenile! Cine va primi venitul minim de incluziune
Comentează 1

Se taie ajutoarele sociale pentru români, de la 1 ianuarie 2024, dar beneficiarii acestora vor primi alt sprijin lunar. Este vorba despre venitul minim de incluziune (VMI) care, de la 1 ianuarie 2024, când va intra în vigoare, va înlocui ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei.

Pentru a beneficia de venitul minim de incluziune, persoanele care primesc, în prezent, ajutor social și alocație pentru susținerea familiei trebuie înregistrate în sistem în perioada 1 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2023.

Potrivit Legii 196/2016, cei interesați să obțină noul tip de beneficiu social în 2024 pot depune cererea la primăria de domiciliu cu 60 zile înainte de data intrării în vigoare a reglementărilor referitoare la solicitarea, acordarea, stabilirea dreptului și plata venitului minim de incluziune.

VMI reprezintă un program unic de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile vulnerabile să depășească obstacolele financiare pe care le întâmpină și să-și îmbunătățească viața.

VMI este un beneficiu prevăzut în Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are două componente:

Sprijin pentru incluziune

Are ca scop prevenirea și combaterea sărăciei și a riscului de excluziune socială și înlocuiește ajutoarele sociale acordate anterior pentru asigurarea venitului minim garantat.

Sprijin pentru familiile cu copii

Se acordă familiilor cu copii aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani și are ca scop prevenirea sărăciei și încurajarea participării copiilor la educație, înlocuind alocația pentru susținerea familiei.

În funcție de nivelul venitului de care dispune familia sau persoana singură, precum și de alte criterii, cum ar fi componența familiei, calitatea de persoană în vârstă sau participarea la educație, se acordă unul sau ambele ajutoare financiare care alcătuiesc VMI.

VMI necesită depunerea unei singure cereri, indiferent de numărul și categoria de ajutoare financiare de care poate beneficia o familie/persoană singură. VMI se acordă într-o plată unică lunară aferentă, indiferent dacă este vorba de una sau mai multe componente ale VMI.

 

De asemenea, VMI nu se rezumă la acordarea unei sume de bani. Acest ajutor conține un pachet integrat de măsuri de sprijin în domenii-cheie, cum ar fi: ocuparea forței de muncă, serviciile sociale, educația, sănătatea și locuirea, toate contribuind la reducerea riscului de sărăcie și excluziune socială.

Cine poate solicita VMI
VMI poate fi solicitat atât de persoanele singure, cât și de familiile care îndeplinesc condițiile de eligibilitate.

VMI se acordă persoanelor singure/familiilor care obțin un venit net lunar ajustat mai mic sau egal cu nivelele maxime stabilite prin lege, pentru cele două componente ale VMI:

  • Pentru ajutorul de incluziune, nivelul maxim al venitului net trebuie să fie de 275 lei, respectiv 400 lei dacă persoana singură a depășit vârsta de 65 ani.
    Pentru ajutorul pentru familia cu copii, nivelul maxim al venitului net trebuie să fie de 700 lei/membru de familie.

Cum se acordă și care sunt actele necesare

Venitul minim de incluziune se acordă pe bază de cerere formulată de solicitant, care va fi însoțită de documente justificative privind veniturile realizate, componența familiei, bunurile deținute etc:

  • Formularul standard de cerere VMI, care conține date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei;
    Declaraţia pe propria răspundere;
    Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);
    Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;
    Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit;
    Certificat de naştere pentru fiecare copil;
    Certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei;
    Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
    Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului.
    Componența familiei, filiația copiilor şi situaţia lor juridică faţă de reprezentantul legal vor fi verificate/validate prin SNIAS.

În cazul în care verificarea/validarea prevăzută la alin. (1) nu este posibilă, reprezentantul familiei prezintă, la solicitarea personalului serviciului public de asistenţă socială, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, următoarele documente:

  • certificatele de naştere ale copiilor aflaţi în întreţinerea familiei;
    certificatul de căsătorie;
    hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei, potrivit legii;
    hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, potrivit legii;
    hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii;
    hotărârea judecătorească prin care se dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti către persoana desemnată, conform prevederilor art. 104 şi art. 105 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii;
    hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii;
    actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească;
    hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este declarat/declarată dispărut/dispărută;
    hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate şi nu participă la întreţinerea copiilor;
    după caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei.

Citește continuarea pe romaniatv.net


Scrie un comentariu

trimite