Vremea Romania, Arad 2°C

Stiri Arad

PASUL 4: Și noi ... cum mâncăm?

PASUL 4: Și noi ... cum mâncăm?
Comentează 0

Astăzi voi aborda un subiect... dulce și nelipsit din meniul nostru zilnic, în special de sărbători - mult iubitul zahăr!

Potrivit unui studiu efectuat în țara noastră, un român (fie că este vorba despre un bărbat, o femeie sau un copil) consumă în medie 60 de kilograme de zahăr într-un an. Aceasta înseamnă mai bine de o jumătate de cană de zahăr zilnic. Mult? Puțin? Rămâne de văzut...

Dar cu siguranță gândul nostru e - cum să consum eu atât de mult zahăr!? Ei bine, da, consumăm!

Întrebarea este: de unde vine tot acest zahăr?

 

Cea mai mare parte a zahărului pe care îl consumăm este zahărul ascuns în produsele pe care le achiziționăm din magazin.

 

Iată câteva dintre căile nebănuite prin care zahărul „se strecoară” în alimentaţie:

Băuturile răcoritoare!

 

Românii beau peste 200 l de băuturi răcoritoare/persoană anual. 250 ml dintr-o astfel de băutură pot conţine până la 9 linguriţe de zahăr.

Deserturil!

 

O bucată de tort de ciocolată conţine, de exemplu, 15 linguriţe de zahăr, iar o cană de iaurt cu „fructe”conţine 12 linguriţe.

Cereale semipreparate (instant)!

 

Unele sunt foarte sănătoase, însă altele conţin foarte mult zahăr – 50-65% din totalul caloriilor. indicate pe ambalaj.  Acestea din urmă nu mai sunt cereale, ci mai degrabă bomboane!

Zahărul mai poate fi ascuns în conserve (inclusiv în supele la plic), în mâncărurile de la restaurant, în diferite gustări și în untul de arahide.

Cum putem conștientiza cantitatea de zahăr ingerată?

Simplu: verificând etichetele produselor pe care le cumpărăm/consumăm, pentru a vedea cât zahăr conţin! De reținut e faptul că zahărul poate fi ascuns și prin desemnarea lui sub alte denumiri precum sucroza, dextroza, lactoza, fructoza și maltoza.

Consumul de zahăr rafinat poate provoca afecțiuni deosebit de grave, precum scăderea memoriei, impotență, scăderea voinței, afecțiuni dentare, nevroze, artroză etc. Practic, consumul excesiv de zahăr rafinat poate favoriza apariția oricărei maladii!

De ce este atât de nociv mult iubitul nostr zahăr?

 

În procesul de rafinare a zahărului, fiecare rămășiță a vieții, toți nutrienții, vitaminele și mineralele sunt înlăturate, rămânând un singur element - carbonul, din cele peste 50 de elemente pe care le conține trestia sau sfecla de zahăr înainte de procesare!

 

Ca urmare, corpul omenesc este silit să-și procure aceste elemente din rezervele proprii. Odată ajuns în circuitul sanguin, zahărul începe sa creeze dezordine, deoarece, fără să stea în intestin, trece imediat în sânge. Aici, cantitatea de zahăr crește anormal de mult într-o perioadă scurtă de timp, ceea ce dezvoltă un surplus de energie și face ca oboseala să dispară,  dar lucrurile nu stau așa... ar fi prea frumos!

 

La scurt timp după consumul de zahăr, la nivelul organismului se generează o și mai mare oboseală decât cea inițială și o senzație falsă de sațietate deoarece zahărul rafinat nu mai  conține nici enzime, nici fermenți și nici minerale, prin urmare, corpul este obligat să le sustragă din hrana necesară glandelor, nervilor și sângelui. De fapt, în loc să ne energizăm organismul, n-am făcut decât să ne suprasolicităm organismul, iar natura nu lasă nici o greșeală nesancționată...

Zahărul rafinat îngrașă deoarece furnizează numai calorii goale, de calitate slabă. Rezultatul - supraalimentația, pentru a obține nutrienții necesari.

Avem nevoie de zahăr?

 

Răspunsul este DA, deoarece zahărul în forma lui naturală, neprocesată, este principala sursă de energie. Știați însă că organismul poate fabrica zahăr din aproape tot ce consumăm cu excepţia grăsimilor? De aici deducem că nu avem nevoie de acea jumătate de cană zilnic dacă dorim să ne păstrăm sănătatea pentru cât mai mult timp!

Și totuși ce facem cu pofta de „ ceva dulce”?

 

Există două principii de bază: educarea gustului și moderaţia.

 

Dacă ești amator/amatoare de dulciuri, e necesar să-ti reeduci gustul. Un prim pas în această direcţie, foarte important, este înlocuirea dulciurilor cu fructe și consumul acestora între mese, nu ca desert. Ele fiind dulci, au un gust plăcut și conţin din belșug zaharuri naturale.

 

Formează-ti deprinderea de a-ți satisface pofta de dulce consumând, de pildă, un ciorchine de struguri răcoroși, în locul unei gogoașe. Deasupra preparatelor pe bază de cereale, în loc de zahăr alege sa presari felii de banane, căpșuni sau stafide.

E nevoie de răbdare, deoarece, cu timpul, gustul ți se va schimba și vei ajunge chiar să preferi dulciurile mai puţin concentrate, iar rezultatul asupra aspectului fizic și asupra sănătații este uimitor! Conștientizând și scăzând cantitatea de zahăr rafinat din dieta zilnică, vei putea păstra la un nivel ridicat tonusul energetic și senzaţia de bine de-a lungul întregii zile!

O săptămână minunată îți doresc,

Cu mult drag,

Adelina M. Roșu

 

Contact: adelina.remodelare@gmail.com

 

 

 

Scrie un comentariu

trimite

Inchide