Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Iohannis contestă la CCR desemnarea lui Stănescu ca premier interimar. CCR ia o decizie pe 14 august

Sesizare fără precedent a preşedintelui!

Iohannis contestă la CCR desemnarea lui Stănescu ca premier interimar. CCR ia o decizie pe 14 august
Comentează 0

Klaus Iohannis a transmis, vineri, președintelui Curții Constituționale, Valer Dorneanu, o cerere de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională dintre Prim-ministrul României și Președintele României, anunţă Administraţia Prezidenţială. Concret, preşedintele contestă desemnarea lui Paul Stănescu ca interimar pe perioada în care Viorica Dăncilă se află în concediu şi că premierul nu l-a informat de imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile în perioada 6-13 august 2018 și de acțiunea acestuia de a desemna un alt membru al Guvernului să exercite atrbuţiie de premier. Reamintim că Realitatea Tv a anunţat, în urmă cu trei zile, că Paul Stănescu era persoana cea mai potrivită pentru Liviu Dragnea şi pentru baroni, astfel încât OUG pentru aministie să fie aprobată, cât timp Viorica Dăncilă este în concediu. 

Klaus Iohannis cere Curții Constituționale să soluționeze un conflict juridic de natură constituțională cu premierul.

Președintele reclamă faptul că Dăncilă nu-l poate lăsa pe Paul Stănescu premier cu de la sine putere. Este nevoie de un decret prezidenţial pentru desemnarea înlocuitorului, spune Iohannis.

Potrivit Realitatea TV, Curtea Constituțională a anunțat că va discuta sesizarea președintelui pe 14 august. 

Redăm, în continuare, cererea lui Klaus Iohannis transmisă către CCR: 

"În data de 31 iulie 2018, Prim-ministrul României, doamna Vasilica-Viorica Dăncilă, a emis Decizia nr. 247/2018 pentru exercitarea unor atribuții, potrivit căreia, în perioada 6 - 13 august 2018, domnul Paul Stănescu, viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, exercită atribuțiile prim-ministrului privind conducerea operativă a activității Guvernului României (Decizia nr. 247/2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667/31.07.2018).

În conformitate cu dispozițiile art. 85 alin. (1) și ale art. 103 alin. (1) din Constituție, prin Decretul nr. 55/2018 Președintele României a desemnat-o pe doamna Vasilica-Viorica Dăncilă în calitate de candidat la funcția de prim-ministru (Decretul nr. 55/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48/17 ianuarie 2018). (...)

Rolul constituțional și specificul atribuțiilor prim-ministrului presupun ca acesta să își exercite atribuțiile permanent și neîntrerupt oriunde s-ar afla, inclusiv în vacanță. Însă, ori de câte ori acesta ar aprecia că se află într-o imposibilitate de a-și exercita atribuțiile, chiar și cu acest prilej, devin incidente prevederile constituționale referitoare la interimatul funcției de prim-ministru.

Prin omisiunea Prim-ministrului României de a aduce la cunoștința Președintelui României imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile în perioada 6-13 august 2018 și acțiunea acestuia de a desemna un alt membru al Guvernului să exercite, cu caracter temporar, atribuțiile de prim-ministru prin emiterea unui act (Decizia nr. 247/2018) cu depășirea competențelor stabilite de Legea fundamentală, s-a ivit un conflict juridic de natură constituțională între cele două autorități, pentru motivele expuse în cele ce urmează:

Procedând în acest mod, Prim-ministrul României se situează în afara cadrului constituțional prevăzut de art. 107 alin. (3) din Constituție. Totodată, prin această conduită, prim-ministrul a încălcat și prevederile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală în componenta sa referitoare la supremația Constituției, precum și principiul colaborării loiale, astfel cum a fost dezvoltat în jurisprudența Curții Constituționale", mai arată Klaus Iohannis.

Totodată, preşedintele mai spune că doar el poate numi un premier interimar:

"Astfel, conflictul juridic de natură constituțională rezidă în mod direct din textul Constituției, respectiv din dispozițiile art. 107 alin (1) - (3) coroborate cu cele ale art. 85 alin. (1), ce prevăd:

- Art. 85 alin. (1) - Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru și numește Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.

- Art. 107 alin. (1) - (3) - (1) Primul-ministru conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuțiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputaților sau Senatului rapoarte și declarații cu privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate.

(2) Președintele României nu îl poate revoca pe primul-ministru.

(3) Dacă primul-ministru se află în una dintre situațiile prevăzute la articolul 106, cu excepția revocării, sau este în imposibilitate de a-și exercita atribuțiile, Președintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuțiile primului-ministru, până la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilității exercitării atribuțiilor, încetează dacă primul-ministru își reia activitatea în Guvern", se precizează în cererea înaintată preşedintelui. 

Consultantul politic Cozmin Guşă a făcut câteva precizări despre pregătirea ordonanţei de urgenţă privind graţierea şi amnistia, subiect intens discutat în ultimele ore, mai ales de când premierul Viorica Dăncilă a anunţat că va pleca în concediu şi îl va lăsa în locul ei pe vicepremierul Paul Stănescu. 

"Este adevărat că se discută această posibilitate, dacă să fie săptămâna care urmează sau cealaltă săptămână (n.r. să se semneze ordonannţa de amnistie şi graţiere). Ce trebuie să înţeleagă telespectatorii noştri este că această ordonanţă, care nu îl vizează doar pe Dragnea ci vizează un număr mare dintre liderii PSD naţionali sau locali, i-a dezbinat foarte tare. Ei aşteaptă de mult, o aşteaptă de la începutul lui 2017 când, atunci, a eşuat într-un fel. Ea nu a fost dată şi oarecum din dezinteresul lui Dragnea legat de asta, care ar fi vrut să îşi rezolve problema prin negocieri politice subterane, cu presiuni asupra justiţiei şi să îi lase pe ceilalţi colegi în offside tocmai pentru ca să poată să îi coordoneze mai bine. Au tot repetet, au tot făcut-o, până la urmă Dragnea s-a hotărât şi el şi aţi văzut ce s-a întâmplat. Cum spunea Denise Rifai mai devreme, într-adevăr sunt şi alte persoane care au văzut ordonanţa şi textul acesteia, este pregătită această ordonanţă şi ea aşteaptă să fie dată tocmai ca să producă consecinţe în cazul unor procese care au punct final în această toamnă. Punct final în cazul lui Dragnea, după condamnarea din primă instanţă, va fi probabil anul următor, s-ar putea chiar în toamna viitoare, cine ştie s-ar putea să mai meargă un an cu această condamnare în spate şi bineînţeles că îi dinamitează toată atitudinea de tip public, electoral, înt-un an în care şi-ar fi dorit foarte mult să candideze. Marele necaz al lui Dragnea este condamnarea din primă instanţă şi cu lipsa unei ordonanţe este că, deocamdată, va candida în 2019 ca un candidat penal, ceea ce sigur că îi diminuează foarte mult şansele", a spus Cozmin Guşă.

Sursa

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite