Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

HARTA. TERITORII PORTABILE la Muzeul de Artă

HARTA. TERITORII PORTABILE la Muzeul de Artă
Comentează 0

Complexul Muzeal Arad/Muzeul de Artă, găzduiește până în data de 08 august 2017, în sala Ovidiu Maitec, expoziția ”HARTA. TERITORII PORTABILE”, proiect expozițional al artistului, Conf. Univ. Dr. Cosmin Paulescu, Decan al Decanul Facultăţii de Arte Decorative şi Design, Universitatea Națională de Arte din Bucureşti.

Coordonator proiect expozițional: Dr. Adrian Sandu (artist vizual/Complexul Muzeal Arad); Curator: Dr. Cătălin Davidescu (Craiova)

Expoziţia va fi deschisă publicului arădean, până în data de 08 august, program de vizitare: Marți-Duminică, 09.00-17.00, Luni – închis.

Proiect expozițional realizat cu sprijinul financiar al Consiliului Județean Arad.

Proiectul „Harta. Teritorii portabile” marchează încheierea ciclului de lucrări, început la mijlocul anilor 1990, a căror laitmotiv este harta României. Proiectul constă într-o instalație complexă construită şi modelată în jurul elementului central, harta, care se regăseşte în toate componentele ansamblului: instalaţie, obiect, video, print digital, performance.

”Atât ca retorică vizuală, dar şi ca simbolistică şi conținut, proiectul „Harta. Teritorii portabile” se înscrie în direcţia artei angajate social şi politic, traseu ce caracterizează demersul meu artistic încă din 1996. Seria de lucrări „Harta. Teritorii portabile” este un statement critic adresat ideii şi practicii consumeriste care, în viziunea artistului, a crescut la cote alarmante în ultimii ani, un consumerism ce nu ține seamă nici de necesități, nici de valori. Tonul acestui demers artistic nu este unul revendicativ-politic, sau fanatic-ecologist, ci mai degrabă subtil-ironic însă articulat ferm, cu simboluri precise și imagini sarcastice.

Începuturile proiectului „Harta. Teritorii portabile” se află undeva la jumătatea anilor ’90, mai precis în anul 1996, când la Galeria „Eforie” (Atelier 35) am expus prima lucrare din această serie (într-o expoziție cu mesaj ecologist intitulată Der Grüne Punkt, curatoriată de Horea Avram). Acea lucrare reprezenta o hartă a României construită din deşeuri ataşate pe peretele galeriei.

Lucrarea se intitula „Luna curăţeniei”- titlul fiind inspirat dintr-un slogan vehiculat în acea perioadă în campania electorală pentru Primăria Bucureşti. Lucrarea a avut un impact vizual puternic, transmiţând două tipuri de mesaj, unul cu referire directă la curăţenia spaţiului public, capitol deficitar, la acea dată, în mai toate centrele urbane din România. Pe lângă acest mesaj cu

tentă sanitar-ecologică se mai putea decripta un al doilea mesaj, metaforic, de curăţire în sensul de purificare a societăţii româneşti în ansamblul ei, vizând o „deratizare” a clasei politice şi o primenire a mentalităţilor dominate încă de inerţiile dobândite în perioada comunistă.

După acest moment, am decis realizarea unei întregi serii de hărţi-obiect ce jucau rolul unor display-uri în care se reflectau momente definitorii ale istoriei contemporane raportate spaţiului naţional, cum ar fi România-NATO, Romania-UE, ş.a.m.d. Proiectul s-a dezvoltat în salturi trecând şi la alte forme de reprezentare.

In perioada 2004-2006, seria s-a îmbogățit cu un număr de printuri digitale în care hărţile-obiect devin fundaluri scenografice în care artistul şi fiul, deghizaţi în militari, doctori, muncitori, fotbalişti, oameni de afaceri, pozează, la propriu, într-un joc ludic al pantomimei sociale. După anul 2010, am început construcţia unor instalaţii şi obiecte interactive unde publicul este invitat să performeze împreună cu artistul. Din această categorie fac parte lucrarile „Play pe plai”, „ROcada” şi „Ping- Pong”, mesajul acestor acţiuni, tratat într-o cheie ironică, făcând referire directă la jocurile de culise ale politicii autohtone de dată recentă.

În contextul unei globalizări accelerate, în care graniţele tind a se estompa din ce în ce mai mult, iar interesele politice, economice şi geostrategice se fac simţite tot mai acut în diferitele sectoare ale societăţii, gestul meu artistic pare, la nivel formal, unul depăşit de forţa motrice a evenimentelor. Totuşi, tocmai această abordare în cheie neo-avangardistă – cu simboluri clare şi trimiteri fără echivoc – pare cea potrivită ethosului românesc din ultimele decenii. În acelaşi timp, insă, acest demers este o raportare prospectivă – prin unitatea de bază a identității noastre, harta – către noile realități geo-strategice şi culturale de azi.” – Conf. Univ. Dr. Cosmin Paulescu.

 

Conf. Univ. Dr. COSMIN PAULESCU

În anul 1996 a absolvit Academia Naţională de Arte din Bucureşti la secţia Artă Murală, clasa profesor Ion Stendl. După absolvire, obţine o bursă de studii postuniversitare la Academia Rietveld din Amsterdam Olanda. Din 1997 este cadru didactic la Universitatea Națională de Arte din Bucureşti, iar în prezent este Decanul Facultăţii de Arte Decorative şi Design.

S-a făcut remarcat la începutul anilor ’90 datorită acţiunilor sale artistice neconvenţionale, activând cu precădere în zona instalaţiei şi a performance-ului.

Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici, expert evaluator ARACIS, publică volume şi articole în reviste de specialitate despre arta cu caracter temporar şi efemer.

Organizează expoziţii, conferinţe ştiinţifice şi realizează lucrări de artă decorativă în spaţiul public.

 

Premii:

2015 Premiul pentru Secţiunea Instalaţie în cadrul Bienalei Naţionale de Artă Contemporană „Aegyssus”, ediţia a II-a, Tulcea

1996 Premiul II Habitat – Centrul ONU pentru Informare în România

1995 Premiul Catedrei de Artă Murală

1994 Premiul Tudor Ştefan Boştină – Concursul Tinerilor Artişti – Galeria Dominus

 

EVENIMENTE ARTISTICE (selectiv)

2017 - Azulejo în viziunea artiştilor români Muzeul de Arte Decorative din Viana do Costelo, Portugalia;

2016 - RERE, Overriding Design with Art and Vice-Versa, Galeria ICR Viena Austria;

2015 - Trans-Insurrection Poetique - Galerie Rue Francaise by Miss China, Paris. Performance Reţele poetice;

2014 - Rocada, Galeria Atelier 030202, Bucureşti;

2013 - Stop joc, acţiune în cadrul proiectului Geam Mat – Muzeul de Artă, Timişoara;

2012 - Play pe Plai, Galeria Atelier 030202, Bucureşti;

2011 - Der Mensch. Der Fluss Malerei der Donaulander, Primăria Villingen-Scwenningen, Germania;

2008 - Traces: Romanian Contemporary Art, Galeria CIAC, Pont-Aven, Franţa; Galeria Selby, Sarasota, Statele Unite ale Americii; Galeria Robert Else, Sacramento, Statele Unite ale Americii;

2004 - Fabrica, Galeria HT003, Bucureşti;

1999 - Durers Erbe an der Bukarester Kunst Academie, Galeria im Altstadthof, Nürnberg, Germania;

1998 - 3 luni Amsterdam, Galeria Atelier 35, Bucureşti;

1997 Carbon Art, Festival de Land Art, Republica Moldova

1996 – “Experimentalismul”, (Centrul Soros pentru Artă Contemporană), Artexpo

1996 – “Proiect 2000”, Torino, Italia

1996 – “Habitat”, Istanbul, Turcia

1996 – “Mediawawe”, Festivalul de Film, Gyor, Ungaria

1996 – “An Art”, Festival de performance, Lacul Sf. Ana

1995 – “Media Culpa”, anuala (Centrul Soros pentru Artă Contemporană), Institutul “Ion Mincu”, Bucureşti

 

 

Adelina Stoenescu,

Compartimentul de Relaţii Publice al

Complexului Muzeal Arad


Scrie un comentariu

trimite